Livet på landet

Alla inlägg under december 2008

Av Maria - 31 december 2008 13:22

önskar jag er alla! En liten uppmaning bara: Ta det lugnt med smällare & raketer och tänk på alla djur som mår dåligt av det!

Ha en riktigt härlig Nyårsafton!


Av Maria - 31 december 2008 13:07

Ja, då är det årets sista dag. Den brukar alltid ge upphov till en viss självrannsakan och reflektion - vad har varit bra under året och vad har varit mindre bra? Vad skulle jag vilja ha mindre av under nästa år och vad skulle jag vilja göra mer av ? Vad vill jag förändra? Vad kan jag förändra?

Jag tror det är nyttigt att tänka igenom och reflektera över vad som hänt - både i stort och smått, kanske lära sig något av det eller bara för att sätta upp nya mål och hitta nya visioner? Det tycker jag iofs att man kan göra när som helst under året, men vad passar egentligen bättre när ett år går mot sitt slut och det nya ska börja - som ett stort, oskrivet blad.


För några år sedan läste jag Vuxenpsykologi på Högskolan - en fantastisk kurs, f ö - och där pratade vi bl a om vikten av att leva ett liv som vi väljer själva och som inte grundas på andras önskningar och krav t ex.

I samband med detta läste vi detta brev som kommer nedan, skrivet av Nadine Star, 85 år, ifrån Louisville, Kentucky, USA under mitten av 80-talet: 


Om jag fick leva ett liv till
då skulle jag göra fler misstag nästa gång.
Jag skulle vilja koppla av mer och vara mjukare,
jag skulle vilja vara dummare än jag varit på den här resan,
jag skulle vilja ta saker och ting mindre allvarligt.
Jag skulle vilja våga ta fler chanser,
bestiga fler berg och simma i fler sjöar
Jag skulle vilja äta mer glass och färre bönor.
Jag kommer kanske att ha fler verkliga bekymmer
men jag skulle ha färre inbillade

 Ni förstår … jag är en sådan där människa som lever försiktigt
och sunt timme efter timme, dag efter dag
Oh, visst har jag haft mina fina stunder,
och om jag fick göra om det,
skulle jag försöka att bara ha stunder.
En stund efter en annan
istället för att leva så många år i förväg.

 Jag skulle ha varit en sådan där person som aldrig går någonstans
utan termometer, varmvattenflaska, regnkappa och fallskärm.
Om jag fick leva en gång till skulle jag packa mindre i väskan

 Om jag fick leva en gång till skulle jag
börja gå barfota tidigare om vårarna och
fortsätta med det längre in på höstarna.
Jag skulle dansa mer, åka mer karusell
och jag skulle plocka fler tusenskönor.


Mycket tänkvärda ord. Och dessa ord kan man också tänka på när ett nytt år tar sin början - eller hur?

Av Maria - 31 december 2008 10:36

Det kan vara skillnad på kaffe och kaffe. Vet vi som dricker mycket kaffe... Har i dagarna köpt en Bodum pressobryggare och denna tillsammans med Zoegas pressokaffe ger ett resultat som är fantastiskt... Mmmmm....

Rekommenderas!


Av Maria - 31 december 2008 00:48

Efter MYCKET om och men lyckades jag äntligen få ut en veterinär från Distriktsveterinärerna ikväll och titta på Edwins ben.

Han har varit något bättre i hältan idag men har fortfarande ont. Värmen i kotan har gått ner, nu är han varm på hoven, under kronranden. Skrutting.

Det var en jätteduktig tjej som kom ut och undersökte honom, tittade på såret och kände igenom benet. Och Edwin är sååå misstänksam, men låter henne göra det utan problem. Han fick en stelkrampsspruta och så fick han en bamsig spruta med antiinflammatoriskt och smärtstillande intravenöst - och tänk han rörde inte en fena varken vid stelkrampssprutan eller när hon satte nålen till den andra sprutan. Men efteråt var han så trött, så trött. Förmodligen släppte spänningen. Var kvar en halvtimme extra med honom i stallet innan jag gick in, det kändes som att han behövde det.

Världens finast ponnypojke. Eller Strul-Grålle, som Ulla säger. Kärt barn har många namn:)

Imorgon ska jag hämta mer antiinflammatoriskt på apoteket som han ska ha i några dagar till plus att vi ska hålla koll på tempen och svullnaden i benet, så det inte blir värre. Håll tummar för att det går tillbaka nu.

Av Maria - 29 december 2008 18:30

Stackars Edwin har blivit halt. Riktigt rejält också, vill inte gärna mer än nödvändigt stödja på höger bak. Såg igår, efter ridturen med kompisen Hickory, att han gick något orent på höger bak vid utsläpp till hagen. Till saken hör att han har ett sår, som en rispa, vid kronranden som hade tillkommit under ridturen.

Igårkväll och imorse var han rejält halt, och på em ville han inte ens gå fram till mellis-höet, och då är det illa. Vi tog in honom och tittade igenom honom igen och tempade honom (ingen feber) men han är varm från kotan och ner mot hoven.

Våran bästa Ulla kom runt och tittade på honom också, tillsammans med en kompis som också är en hästtjej, och de trodde nog hältan kom från såret.

Har ringt veterinären nu så får vi se när han ringer upp. Tills dess har vi laddat in lite penicillinsalva i såret och lindat det andra bakbenet, då det känns som att det får jobba och stödja upp det onda benet också.

Men vad eländigt det är när djuren har ont... Usch & fy! Håller tummarna för att det inte är så allvarligt!

Av Maria - 28 december 2008 19:08

... är namnet på den nätbutik och butik med heminredning som min bror och hans fru driver. Vi har varit där och fikat idag en sväng och hälsat på, och passade på att ta oss en titt i Bagarstugan, där de håller till. Jättefina grejer, jag köpte bl a med mig detta hem idag:

Två ljushållare med ljus, och ett dekorationskors, jättefina grejer.



Nån som är intresserad så finns hemsidan här:

http://www.simplyhome.se/

Av Maria - 28 december 2008 18:54

... en dag som denna, med sol och många mer minusgrader än vad vi är vana med, kräver utevistelse!

Först på en härlig hundpromenad, med voffarna i overaller.

Watch out for the tiger:

(Skojar - det är bara Fia i sin vinterfleece:)

Och så Ässi Storlur i en rejäl vadderad historia, vacker som få :)

 Spejar i skogen gör både Ässi...

 

... och Fia:

En lång promenad - tidsmässigt, inte längdmässigt - blev det, vi lullade omkring i skogen länge på skaren, det gick att ta sig fram precis överallt och var jättehärligt!

På hemväg:

 Kom hem samtidigt som storasyster & kompisen  kom tillbaka från ridturen med två trötta (?) hästar, Edwin & Hickory:

Och så lite freestyleträning med Fia...

Många timmar frisk luft blir det...

Av Maria - 27 december 2008 22:53

Kolla vilken underbar tomte som flyttade hem till oss på julafton i år!

Är han inte underbar? Måste vara världens absolut snällaste tomte!

Kolla blicken på honom! 

Ässi blev oerhört provocerad av att han tittade så på henne, så hon reste hela raggen och morrade ända ifrån svansen innan hon smög sig framåt och ruskade om honom i tomteskägget... Men tomten log lika överseende ändå :) och nu är han om inte hennes bästa vän, så åtminstone fullt accepterad...

Presentation


Livet på landet

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24
25
26 27 28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok

Besöksstatistik

Vädret hos mig

Mera Dog


Skapa flashcards