Livet på landet

Alla inlägg under oktober 2009

Av Maria - 31 oktober 2009 22:21

Vackraste Älska i världen utanför volten idag när Madde red Edwin:

  

Och igen...

  

Och så Fia, såklart. Nybadad, för dagen:

  

Och så Bella, alltid på språng, men här stilla för en gångs skull:

  

Av Maria - 31 oktober 2009 22:17

... har det varit gott om den här helgen.

Igårkväll hos goda vänner med härlig mat och trevligt sällskap! Mer vin än man är van med blev det, och det kändes i morse.

Ikväll tände vi Halloween-pumpan och bjöd in till lite halloween-buffe - inget spöklikt alls - bara lite plockmat, ett par olika pajer, lite ostar, lite korvar, lite gurkor & kapris och grönsaker, bröd och vin. Och efterrätt - kladdkaka, på det sätt som bara Clara kan göra - med vispgrädde.

  

Och vi åt och vi drack så vi nästan sprack:) Men gott var det!

Av Maria - 31 oktober 2009 21:41

  

Sedan i torsdags har Edwin fått gå i en egen hage. Titti och Natta har fått gå tillsammans i en egen hage. Titti har helt klart varit påverkad av det som hände under torsdagen. Hela fredagen stod hon under ett träd och deppade, och såg jätteledsen ut. Natta har knallat runt i hagen och ätit gräs. Edwin har varit helt obekymrad. Och själv har jag varit mycket bekymrad över hans totalt oväntade frispel på Titti (och Natta).

Så pass att jag kontaktade en homeopat-tjej med lite annorlunda gåvor, som lovade komma ut och titta till honom under november. Det dröjer några veckor till innan hon har möjlighet att komma, men jag lovar att återkomma med en fullständig rapport när hon varit här.
Det första hon frågade var om han möjligtvis kunde ha en hjärntumör? Eftersom det var ett helt irrationellt beteende, en sådan överreaktion och ett sånt gräsligt raseri - utan till synes någon som helst anledning. Ensam valack med två vackra ston i en hage - och han ska bete sig på detta viset? Även om han skulle ha ont någonstans så borde han inte bete sig så här, det är absolut inte ett vettigt beteende.

Och det känns så sorgligt, för nu är han ju samma gamla Edwin igen. Som han alltid varit mot oss.

Som tur är har vi många människor att vända oss till, och det har vi gjort. Tyvärr kan ingen ge oss någon ledtråd så här långt, men idag kom Edwins förra ägare Madde upp och hälsade på, och tittade igenom honom och red, för att känna om hon kunde märka något som var fel. Men icke. Förutom lite stelhet i nacken och i höger sida och rekommendationer om att stretcha så tyckte hon inte att det kändes som att han har ont någonstans. Däremot gick han jättefint med henne när hon jobbade honom på volten och det var roligt att se.

     

Men jag står lika frågande nu som förut - vad var det som hände? Och kan det hända igen?

Av Maria - 30 oktober 2009 14:43

... mina vänner.

Det ska vi ha. Hoppas jag. Middag hos goda vänner. Och kanske ett glas vin eller två.

Jack o' lantern brinner på trappan.

  

Festen kan börja!
Ha en härlig helg!

Av Maria - 29 oktober 2009 20:15

... och jag är så bedrövad. Idag gav Prins Edwin sig på våran lilla prinsesshäst Titti i hagen, så till den milda grad att jag trodde att det slagit runt fullständigt för honom.

De har varit så tajta sen den dagen vi flyttade hit - Edwin och Titti. Under förra året var Titti utlånad till Bollnäs, och då tog vi hem Shettis-Wille istället (som inte finns mera). Men så kom Titti tillbaka i somras, och lyckan var gjord för Edwin. När vi nu tog hem Natta har det funkat förvånansvärt bra, trots att Edwin & Titti är så tajta. Och trots att jag inte har några bra erfarenheter av att ha tre hästar i samma hage Rynkar på näsan. Frid och fröjd. Tjolahopp.

Tills en dag i slutet av förra veckan när vi ska ta in hästarna, och upptäcker att Titti har blodiga bett över hela kroppen. Och begriper ingenting. Natta? Nej, säger Natta-exmatte, det finns inte på världskartan!

Några dagar senare - i början på den här veckan - tar vi in hästarna till kvällen, och upptäcker att Natta har blodiga bett över hela kroppen. Titti? Naej, hur har hon nått upp? Vi förstår ingenting.

Och i hagen har allt varit lugnt. När vi har sett och varit hemma.

Att det skulle vara Edwin - ja, det har inte funnits för någon av oss...Skäms

Men idag - innan vi skulle åka till Uppsala - kommer lillasyster rytandes ner från övervåningen: Edwin anfaller Titti!!

Och som han anföll! Ingen av oss trodde våra ögon! Han jagade henne, bet sig fast - och hängde fast - i skinnet på henne, han slet bitar ur pälsen på henne och drog omkull henne i hagen och gav sig inte ändå. Fullständigt rasande. Och Titti försökte bara komma undan - fullständigt skräckslagen. Flydde för sitt liv.

Vi slängde på oss stövlar och rusade ut. Han var inte ens kontaktbar, han bara sprang och högg och högg så mycket han orkade. Vi öppnade staketet och fick ut Titti, och hon var nästan som i chock, bloden rann ur bett över hela kroppen och på ena örat, svetten rann om henne och hon bara skakade. Sofia gick med henne, och gick och gick, tills hon lugnade ner sig, och då tittade vi igenom såren och tvättade och smörjde. Lilla skrutteponnyn. Så rädd.

På med täcke och STOR tuss med hö, så fick hon stå trygg i boxen.

Edwin - ja han åkte ur hagen med ett buller och jävla bång så jag kan lova att det hördes nästan ända fram till Köpingen. Svetten rann i floder om honom också, bloden rann längs benen (hade gjort sig illa när han jagade över stock och sten), sen åkte han i fångfållan (liten hage med stampat jordgolv, tillika skamvrån:) så det visslade om det.

Och Natta, ja hon förstår ingenting. Och inte vi heller. Absolut ingenting. Mer än att han får gå ensam nu, för så här kan vi ju inte ha det. Det känns som att det har slagit runt fullständigt - för det här kan väl inte vara ett sunt beteende? Någon som vet, och som har hört om något liknande någon gång, får så gärna höra av sig och berätta.

Så här såg han ut när han var snäll. Nu vet jag inte vad som har hänt.

  

Och det värsta är att tanken slår mig att vi kanske inte borde ha djur? Först Ässi, och nu också Edwin.

Hur kan sånt här hända?

Av Maria - 29 oktober 2009 20:10

Idag hade jag tagit ledigt för att åka och shoppa med mina två tonårstjejer... Som har höstlov den här veckan, och förmodligen ville se något annat än stallbacken hemma Glad.

Sagt och gjort, den här gången drog vi mot Uppsala, och första anhalten var Hööks Hästsport, där det livligt kändes och klämdes och handlades för många pengar, kan jag lova.

  

Själv köpte jag mig ett par stövlar i neopren, fanns både som ridstövlar och i en kortare modell, som jag valde, för att kunna använda när jag är ute med hundarna också.

Nästa anhalt blev Gränby Centrum, som - ojojoj- byggt ut massor sen jag var där senast.

  

Hejdlöst roligt - nån gång i bland. Många affärer. Det gick rätt många pengar här också. Lunch hann vi också med.

En härlig dag, tyckte både tjejerna och jag. Mycket prat också - goda samtal - och kvalitetstid. Behövs!

Av Maria - 28 oktober 2009 22:53

  

Idag har darling Bella-Bus blivit friserad av tjejerna. Badad, schamponerad och balsamerad (heter det så?), fönad och borstad har hon blivit grundligt genomgången under kvällningen. Och klippt.

Före, som en bättre kopia av Jimi Hendrix (nån som vet vem jag pratar om?):

  

Långlugg och lurvig.

Efter - som den lilla pudelflicka hon är:

  

Men jisses vilken tid det tar - att frisera EN pudel. Tänker då på de som har flera...
Man måste tycka MYCKET om att frisera:)

Av Maria - 27 oktober 2009 21:05

  

NU först har jag upptäckt Spotify. Fick en inbjudan i början av året, men då kändes det inte så aktuellt. Men nu. Förmodligen har alla utom jag redan laddat ner denna online-musiktjänst - men nu är det gjort här också! Och vilken aha-upplevelse! En outtömlig källa med musik - och nästan allt finns. Nostalgitripparna är oräkneliga.

Rekommenderas!

Presentation


Livet på landet

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6 7 8 9 10 11
12
13
14
15 16 17 18
19 20 21
22
23
24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok

Besöksstatistik

Vädret hos mig

Mera Dog


Ovido - Quiz & Flashcards