Livet på landet

Alla inlägg under september 2011

Av Maria - 25 september 2011 23:05

... har vi gjort idag.

  

Tidigt - jomenvisst, men vi är upptagna alla helger framöver, ända tills vi åker till Cypern och när vi kommer hem har ju så gott som hela oktober gått. Och vill det sig - illa?! - så kan ju faktiskt snön ligga vit på taken vid det laget.

Så - idag körde vi. Vinterstängde poolen gjorde vi idag...

  

... dvs tömde den delvis på vatten och la över vintertäcket.

Städade poolhuset och rensade ut EN MASSA skit för att få in dynor och stolar...

  

... och så pellisarna förstås, som också brukar få övervintra där...

  

... här Olle och hans vänner som bland annat heter Mårbacka och Rosenpelargon... Lite tidigt tyckte de nog att det var att få gå in redan i slutet på september, men de står i stort fönster och får massor av sol på sig - men slipper de lömska frostnätterna...

Kvar nu är verandan och möblerna på baksidan, och några blommor som fortfarande får stå och stoltsera en stund till...

Bilarna fick sig också en vända - av bara farten:

  

Välbehövligt kan jag säga, speciellt efter en hundtävling - när leriga gummistövlar, spårselar och linor, fikakassar, ombyteskläder, Frolicpåsar - ja, you name it - slängs in i bilen utan nån större koll.

Men nu är den fin igen - både på insidan och utsidan (tack sambon:)!

Under tiden vi röjde tog tjejerna med sig jyckisarna och gick på svamppromenad. Och kom hem med massor...

  

... av härliga trattkantareller som nu ligger på tork. Underbar smaksättare i vinter!

Och medan jag & Blixtra tävlade igår hade sambon fixat klart nya grovingången (för häst- & hundfolk:) så den ser riktigt färdig ut. Både målning och belysning är färdigställt. Och gissa om vi är nöjda:

  

Som pricken över i:et kom farmor med hembakad äppelpaj precis när vi var som mest fikasugna (och hade glömt bort att äta lunch:) så vi fick lite rast.

Härligt initiativ - det tackar vi för!

Så - får vi bara ta in det som är kvar, och sätta ner alla påskliljelökar - sen kan hösten och vintern få komma på riktigt!

Men kanske inte riktigt än... ändå!

Av Maria - 24 september 2011 23:45

... tävlade Blixtra och jag idag, på OTBK - som för övrigt var en mycket trevlig liten klubb. Första gången för Blixtra, och det kändes som första gången för mig också, åtminstone är det ohyggligt länge sedan...

  

Efter lottning (10 anmälda ekipage) blev det avfärd mot skogen.

(Tackochlov började man med spåret!)

Blixtra var på sitt allra bästa humör (å andra sidan älskar hon att spåra, så när är hon inte på bra humör när spårselen åker på?) och gjorde sitt kanske allra bästa spår någonsin. Vi spårade på ett öppet gräsfält och det blåste rätt rejält och mina tävlingsnerver spökade och tänkte att hon kommer att gå för långt på sidan av spåret och inte hitta pinnarna - ja, ni vet hur det är. Man tänker, att det som möjligtvis kan gå fel kommer också att gå fel!

Men inte alls. Mina tävlingsnerver hade tokfel. Hon spårade - efter nästan en timmes liggtid - mitt i spårkärnan, och plockade pinnar och tog vinklarna med en sån elegans att jag inte riktigt trodde mina ögon...

Å vilken lättnad. Domarna tyckte hon gjort ett kanonfint spår, och det var t o m så några av de andra tävlande kom fram och kommenterade vad fint hon jobbade - och sånt är ju roligt förstås. Men som sagt, bättre än det spår hon gjorde idag, det är frågan om hon kan göra?

Här i väntan på vår tur:

  

Sen var det tillbaka till klubben. Några hade nollat spåret, men bestämde sig ändå för att vara med och köra lydnad. Tills de ångrade sig...

Dags för budföring. Vi hade lottats som nr 8 och var alltså bland de sista. Jag såg inte hela budföringen på de som var före, men jag såg mottagaren. Alla sprang - utom Blixtra. Hon springer ut jättefint, men halvvägs lägger hon en båge och springer tillbaka till mig och säger: Men matte, vad ska jag till den där människan och göra - jag känner henne ju inte ens? Marsch, sa jag igen, och hon springer ut - lite längre denna gång, men gör ånyo en böj och kommer tillbaka - och säger samma sak. Då tackade vi för oss i budföringen, sprang fram till mottagaren och tillbaka igen. Så hon åtminstone gjorde det innan vi gick av planen...

Men - nu var ju tävlingsnerverna igång igen. Nolla på budföringen - då har vi inte råd att nolla nånting annat!

Nästa moment var platsliggning - och självklart hamnar jag mellan två boxrar. Inget ont om boxrar - annat än att de är ohyggligt lekfulla och har en förmåga -  förlåt kära boxerägare, om jag generaliserar grymt, men detta är min erfarenhet:) - att inte vilja ligga stilla på en platsliggning. Så även här. Efter kommandot Lägg ner hundarna - Förarna utgår så reser sig naturligtvis direkt boxer nr 1 och följer sin matte hack i häl. Blixtra tittar lite på mig, ställer sig upp - på samma plats, hon bara ändrar position - och frågar Är det min tur nu? Varpå jag med telepati försöker förmedla att NEJ - det är det inte! Då sätter hon sig ner, för att direkt lägga sig. På samma plats. Då börjar boxer nr 2 på andra sidan flirta med henne, sträcka på sig, åla sig närmare, vifta på svansen, allt med glimten i ögat. När den inte får någon respons av Blixtra, vänder den sig till den andra grannmallen, rusar upp och snor förbi den som hänger på och sen var ju kalabaliken ett faktum. Och tro det eller ej - men Blixtra ligger kvar! Tills tiden är ute. Då erbjuds vi (5 st, varv en avstår) omliggning. Å vilken pärs. Lägger ner hundarna, och går därifrån. De längsta tre minuterna i mitt liv nästan. Men - som hon låg. Som gjuten i backen, med blicken fästad på mig.

Otroligt bra gjort av henne.


Sen var det lydnad, och det får man väl säga att hon ändå gjorde hyfsat (även trots att jag vet att hon kan mycket bättre än vad hon visade idag):

Linförighet 9,0

Framförgående 7,25 (ojämnt)

Platsläggande 8,75

Inkallning 8,5

Apportering 6,25 (sprang över apporten, och tappade och tog om på tillbakav)

Hopp över hinder 8,0

Platsliggande 10


Vi fick ihop totalt 262 p trots nolla på budföringen, blev uppflyttade och kom 2:a. Med det är vi toknöjda, första tävlingen, man har inte en susning om hur man ska ladda just denna hund och inte heller hur mycket den kommer att orka innan den tar slut. Jag gick in för att bara försöka göra som jag tränar hemma, inga nya konstigheter, inga nya kommandon - bara som vi alltid gör.

Och det funkade för oss idag - och det är helt underbart att ha uppflyttningen klar innan vintern, det var min önske-målsättning. Nu tuffar vi på lite, det borde nog snart vara dags för löp också och nu gör ju inte det nånting.

Så - resten av dagen har vi bara njutit. Och Blixtra tyckte det var så roligt - hon har inte lämnat mig en sekund sen vi kom hem. Och jag, ja jag har uppgraderat henne från min lilla mes-malle till Blixtra 2.0

Because she's worth it!

Av Maria - 24 september 2011 23:30

Frågade Blixtra undrande när vi kom hem från tävlingen  idag?

  

Stackars liten Bella-Bus - nerklippt som en-jag-vet-inte-vad. Endast och allenast på grund av att minimatte inte tycker det är så roligt att kamma och borsta... Känns mera som en katt i dagsläget, än en pudel. Nu också oftast iklädd sin rosa polotröja när det är lite kyligt ute.

Blixtras reaktion var ofelbar - hon kände inte igen henne...

Poor poodle... eller vad säger man?

Av Maria - 23 september 2011 21:32

... is the shit.

  

Holy moses - så lätt att bli spelberoende!

Som Alfapet - eller Scrabble - men i mobilen. Med en motspelare per spel, men man kan ha flera spel igång samtidigt...

Jätteroligt - men risk för vanebildning!

Mer om Wordfeud kan du läsa här!


Av Maria - 23 september 2011 20:21

... hade en liten skada på ögat - precis som utställningsdomaren sa i söndags - berättade favvoveterinären när vi var dit på blixtvisit för att kolla just hennes öga i början av veckan.

Men - han garanterade också att hon skulle bli helt återställd.

Tackochlov.

Så nu är det två olika sorters salvor - receptbelagda - och ögondroppar Zilkeye som ska droppas vid olika tillfällen flera gånger om dan i 10 dagar. Då ska ögat läka fint.

Lilla pudel-stumpilumpan.

Som grädde på moset hade tjejerna tjyvklippt henne när jag kom hem idag (ja, jag säger tjyvklippt för jag hade sagt ifrån, har precis trimmat henne för en massa kronor och kunde väl få valuta för pengarna en stund iaf?) så nu ser hon ut som en strävhårig - svart - jackrussel...

En mycket söt sådan, får jag väl ändå erkänna...

Bilder kommer, så snart jag har några.

Av Maria - 23 september 2011 20:17

... är det idag, den 23 september. Och vilken dag! Så här vackert var det hemma när jag åkte ner till jobbet i morse:

  

Klarblå himmel, lite höstkylig luft, sprakande färger på träden.

Underbart. Livsandarna vaknar (igen) en stund, innan vinterns vila.

Vi (Blixten och jag) hann både ett köra ett appellspår och lite brukslydnad innan det blev mörkt. Då tog vi en cykeltur för att varva ner...

Och nu är det fredagsmys! Kram på er alla & ha en härlig helg!

Av Maria - 20 september 2011 20:09

... uppmanas man ju göra lite nu och då. Lättare sagt än gjort. Känns mera som en klyscha än nånting att verkligen göra.


 

Men - idag blev det lite mer påtagligt för mig.

Jag har varit på (åter-)besök på allergimottagningen på Ackis, med anledning av den otäcka getingincidenten & tillhörande anafylaxi i somras..

Fick där träffa en jätterar överläkare som diskuterade denna allergi med mig, och försökte återigen få mig att gå denna hyposensbehandling

som jag påbörjade 2006 och avslutade med buller & bång 2009 pga ledinflammationen som exploderade förr-förra vintern

och som kanske eventuellt kunde ha ett samband med hyposensbehandlingen...

 

  


Hursomhaver, hennes tröstande ord till mig var att det var nog inte så farligt att dö av ett getingstick, oftast dog man inte av kvävning, utan av själva blodtrycksfallet, och det gick ju fort.

Tanken med orden var nog inte att vara elak, men jag vet inte om det kändes riktigt rätt att få höra det...

Då - tänkte jag, att jag borde leva som om varje dag vore den sista.

Men hur lätt är det i praktiken?

Det känns lite som rysk roulette. Otäckt, är också ett ord.

Man vet ju aldrig...

Så:


 

Sen blev också ordinationen - eftersom allergireaktionen var så rejäl - att jag inte bara behöver ha EN adrenalinspruta med mig när jag är ute - utan TVÅ!

Ifall den första inte hjälper fullt ut, så behöver jag ha en ny inom 10 minuter.

Så nu är rekommendationen att jag tar med mig min familj och alla i min närhet till Ackis för att lära dem hantera en adrenalinpenna...

Nån som vill hänga på:)?


Skämt åsido, man kan väl inte hänga läpp för det här hur länge som helst, men inte känns det jätteroligt. Såklart. Dessutom - poängterade samma läkare - har kroppen svårare att klara ett blodtrycksfall ju äldre man blir.

Den tackar vi särskilt för:)

 

 

Så - min uppmaning till er out there får bli:

Ta väl hand om varandra. Man vet aldrig vad som  händer...

(Och förr eller senare händer det ju!)


 

Av Maria - 19 september 2011 07:04

... hade jag igår. Efter dryga 6 timmar på SKK Int:a hundutställning i Högbo Bruk där det vimlade av hundar, och där det även gavs tillfälle att träna lite lydnad och platsliggning på gräsytorna mellan planerna, var jag övertygad om att hon skulle vara DÄCKAD när vi kom hem. Sov sött i bilen, den knappa timmen det tar att åka hem - men sen var det fullt race igen. Hon körde järnet med hundarna hemma, och benen var fulla med bus. Igen.

Då - tog jag cykeln och åkte ut och la ett spår. Ca 400 m, 4 skogspinnar. Därefter tog Soffi och jag cyklarna och hund och cyklade 9-km vändan (grusväg, ingen trafik och toppen att cykla med lösa hundar som får springa i sin egen takt). Inte blev hon trött av det heller - det var full galopp och businviter hela vägen.

Stannade sen till vid spåret (hade sele & lina i cykelkorgen:) och hon tog spåret - som då legat en timme - nära nog kanon. Spetsvinklar och vinklar - och hon hade inte ett enda tapp.

Efter det var det också fullt ös - en stund. Men när hon sen kommit in och fått lite middag i magen, ja då föll Bästa Blixtras ögon ihop fullständigt. Och hon sov i sin älskade saccosäck, nästan hela kvällen.

Och det är inte likt henne. Men så skönt det är med en trötter och nöjd mallis....

Presentation


Livet på landet

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok

Besöksstatistik

Vädret hos mig

Mera Dog


Skapa flashcards