Livet på landet

Alla inlägg under september 2012

Av Maria - 30 september 2012 19:54

... går Yksi och jag på.

 

Fjärde gången idag - så här långt har vi jobbat med klickerklok, att få valparna att bjuda beteenden, springa runt ryggor, tränat inkallningar och druckit kaffe på ET:s loft. Härligt trevligt gäng - jag och Yksi, Sofia och Isa, Tomas och Frippan (malla), Lena och Midas (sheltie), Sanne och Jözta (holländare) och Marianne och Fix (schäfer).

Idag var det skogsarbete i några timmar - å hu så roligt. Tyckte både mattar, hussar och vovvar.

Vi började med bevakningsuppletande, vilket innebar att vi gick en "bevakningsstig" med 4 föremål utlagda på några meters avstånd från stigen, men tillräckligt för att hundarna skulle kunna vinda in dem.

Och som de vindade in! Jättespännande att hitta någon lukt, kolla vad det är, lyfta och få massor av beröm och godis! Då vill man ju göra om det. Igen. Och igen. Och igen.

På det var det uppletande i ruta - en liten vallad ruta på ca 5 x 10 m, där det låg 4 föremål utlagda. Vi skulle släppa hundarna (till skillnad från bevakningsuppletandet, där de var kopplade som på promenad) och bara vänta tills de plockade ett föremål.

Vänta?

Yksi hade kopplat på näsan innan jag släppte henne - och det var precis som att hon gjort det här hur många gånger som helst (och det har vi inte). Så roligt. Hon plockade grej efter grej, belönades och busades och kampades. Och blev ännu mer taggad att plocka grejer.

Inga kommandon, inga krav på utförande - bara kul, kul, kul.   

Sen bjöds vi på uppflyttningsfika - smarretårta och kaffe - för Eva och Tomas och Fina Bella klarade uppflyttningen galant och vann i går på lkl rph tävlingen i Falun.

(Det var så gott så jag tyckte de borde tävla och bli uppflyttade varje helg och bjuda på uppflyttningstårta...)


Så var det då dags för budföringen - dagens sista övning. Gick som en dans med Yksan. Är det något hon inte har, så är det problem med folk. Jätteroligt. Sprang som en vilde mellan Eva och mig, glatt och med korv och köttbullar som belöning. Mumsens - sa Yksi.

 

(Måste kolla läget lite, mellan passen, sa Yksi)

Sen var det trötta hundar, jag lovar. Sov så fort de la sig på örat i bilen.

Och tur var väl det, för jag skulle jobba hela resten av dagen - och då är det skönt med nöjda hundar.

(Och ja, Bästa B hann få jobba med uppletande i två pass också... så hon var också rätt nöjd...   )

Av Maria - 30 september 2012 19:45

 

... har det efter sin pappa, tror vi. Ja - lusten att bada i lerdiken och hoppa i vattenpussar...

 

Do Encostas Ferry - Isas pappa.

Nedan i något mer friserat skick:

 

Och mamma, Öhagens Lyn:

 

Båda hårt arbetande vallare.

Ja, när inte lusten för gyttjebad ramlar på. Men aldrig under arbetstid, skulle man tro.

Bilder från Everics kennel (www.everics.se).

Av Maria - 30 september 2012 00:17

... fick häromdagen ett JÄTTEFINT halsband av bästaste kullbror Dunder med familj.

 

Att hon är Storlurs Blixtra borde framgå helt klart av den här bilden.


Hon tycker själv att hon är så fin så hon inte vill ha någonting annat på sig, än just detta halsband   .

Tack snälla Dunder och Jill med familj!

Av Maria - 29 september 2012 18:30

... är det alltid  inför visningar på nya objekt. Såsom i morgon.

Alltså har en del av kvällen tillbringats med inläsande av fastighetsutdrag, byggnadssätt, driftskostnader, detaljplaner och servitut. Medmeramedmera.

Allt  för att kunna svara på hugade spekulanters omättliga frågor.

 

Det är tur att man tycker att man har världens roligaste jobb - och att det inte gör nånting alls att sitta bort en timme eller två med jobbet en lördagkväll...   

Av Maria - 27 september 2012 21:19

... är för tillfället som en krutdurk som håller på att explodera.

 

Efter förra helgens tävlingar både lördag och söndag, gick luften fullständigt ur mig.

Jag tror knappt jag gjort någonting vettigt med Bästa B efter det. Fram till igår, när vi hade onsdagsträningen.

När jag tar ut henne ur bilen - är hon fullständigt  sjövild över att vara på klubben igen.

Huvaligen - vilken hund.

Som grädde på moset började det hällregna när det var dags för oss att börja träna, så det blev inte mycket vettigt gjort alls. Mera dricka kaffe i klubbstugan och prata hund, om jag säger så   .

Det innebar också såklart att Bästa B inte fick blåsa ur sig just någonting alls igår.


Så - idag slutade jag lite tidigare, åkte hem, tog en hundpromenad med hela gänget - under vilken jag tränade stadga flera gånger med B - och sen körde Sofia och jag uppletande. Först ett - tävlingsmässigt - pass med Blxtra (hon fick plocka in 5 föremål i färdigvallad ruta innan jag bröt henne), därpå två skick med Isa - som nu ska lära sig förstå vad det handlar om, och det gjorde hon alldeles över förväntan bra - och sen ett nytt, tävlingsmässigt pass med Blixtra som den här gången fick plocka 4 föremål.

Det är en fröjd att se henne jobba i rutan - hon älskar det. Däremot jobbade vi lite på tugget idag - hon fick inte lämna av och byta mot godis innan hon höll fast, stilla och fint.


Sen hem och träna lite lydnad. Och stadga. Varvat. Inkallning med ställande har hon ingen fena alls på, så idag fokuserade vi på det. Jag har svårt att få till att hon riktigt nyper med framtassarna i backen - trots att jag numera börjat backa henne och lagt på kommandot Stoppa! - men provade idag att belöna henne med en flying Frolic när hon nån gång stannade bra och då drog jag fram kampen och hon fick komma i fullt ös och sätta sig i den. När hon inte nöp i backen, ja då var det ingen kamp och bara börja om från början. Och tamejattan om jag inte fick ett litet resultat. Som att hon kanske började förstå att - ingen tvärnit = ingen kamp. Kändes så iaf. Så - vi slutade när det gick som bäst och hoppas att det går ännu bättre nästa gång.

(Att lägga kampen bakom henne funkar inte - då har hon för stort fokus på den. Även om jag har med mig en lika rolig kamp ut så får hon inte upp samma hastighet på inkallningen... så det passar inte för Bästa B...)


Så blev det en liten promenad med Soffi och hela gänget på det, en härlig hundmiddag och sen sova på luren resten av kvällen. Så trött, så trött. Så härligt trött - dessutom.

Bästa Blixtra   ...

Av Maria - 27 september 2012 19:20

 



Pär Lagerkvist


Det är vackrast när det skymmer (ur I stället för tro (1919))

Det är vackrast när det skymmer.
All den kärlek himlen rymmer
ligger samlad i ett dunkelt ljus
över jorden,
över markens hus.


Allt är ömhet, allt är smekt av händer.
Herren själv utplånar fjärran stränder.
Allt är nära, allt är långt ifrån.
Allt är givet
människan som lån.


Allt är mitt, och allt skall tagas från mig,
inom kort skall allting tagas från mig.
Träden, molnen, marken där jag går.
Jag skall vandra -
ensam, utan spår.


Idag var det så andlöst vackert ute - himlen var i uppror, lönnlöven brann röda i trädet, pelargonerna och sommarblommorna är aldrig så vackra som nu - och då kom jag osökt att tänka på Per Lagerkvists dikt - Det är vackrast när det skymmer.

Det är precis som att allting tar sats en sista sväng innan frosten kommer...


Underbart.


   

Av Maria - 27 september 2012 19:00

... och så kan det vara höst.

Och tamej17 om inte allting är alldeles, alldeles underbart?  

Nu brinner lönnlöven i vår stora vackra lönn på uppfarten - vacker som få (men inte så roligt att kratta, för den som tycker att man måste...).

Härligt också med regniga dagar och en värmande brasa i kaminen inne.

Jag tycker otroligt mycket om hösten i alla former - den ger ett lugn och en melankoli som ingen annan årstid har. Tid för reflektion, kanske framför brasan en regnig kväll eller under filt i soffan...

However - en underbar årstid!


Av Maria - 27 september 2012 19:00

... så här härligt tycker våra valpisar att det är när det är höst och ruskväder:


 

Sötnötar - jomenvisst.

För den som inte behöver tvätta dem och gräva igen rabatten och plantera tillbaka alla blommorna...

Presentation


Livet på landet

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok

Besöksstatistik

Vädret hos mig

Mera Dog


Skapa flashcards