Livet på landet

Alla inlägg under februari 2014

Av Maria - 28 februari 2014 22:42

... är ett riktigt busfrö.
Speciellt om morgonen. Som en kattunge leker den i röset, leker kurragömma, klättrar på stockar och busar.
Man blir glad av att se den.
Morgonglad, helt enkelt.
Frimodig och busig trots en massa stora nosar som snokar runt ibland.
Tuff och kaxig, kan man tro.
Och jättefin!

Av Maria - 25 februari 2014 20:38

 

Av Maria - 25 februari 2014 20:36

... måste det här vara.

Tror det är Tomas Ivarsson som fångat känslan i bilderna, jättefina!

Sofia med Isa i spåret:

 

Och här Sofia med sin storfavorit Dunder...

 

Underbara bilder   !

Av Maria - 25 februari 2014 20:33

... kan ibland uppvisa lite attityd...

Här i skopan i grustaget (Sofia har fotat) - Storlurs Dunder och Storlurs Blixtra:

 

Och här - den onde, den gode och den fule   . Frågan är bara vem som är vem?

 

#mommiedearest, allihopa   

Av Maria - 18 februari 2014 10:09

 

Med sorg i hjärtat har vi beslutat oss för att omplacera vår fina mallekille Dunder

(efter Sennivikens Älska-Blackneck's A'Coch).

Dunder är en rejäl hane på 3,5 år, kastrerad, HD A, AD 0, MH-testad vid 1 år och skottfast.

Han är uppflyttad till hkl spår och hkl rapport och tränad i skydds under förra året med mycket goda vitsord.

Han har jättefin lydnad och SM-kvalitet i flera bruksgrenar. 

Han är anlagstestad hos polisen i början av 2014 och har de egenskaper som krävs för att prövas som väktarhund. Han har fin kamplust och är mycket intensiv. Protokoll finns att ta del av.

Dunder är en mjuk (läs förarvek) hane som är uppväxt med barn och andra hundar, och han är ingen problemhund. Självklart behöver han rejäla ramar och en fast men mjuk hand. Vi söker dig som vill ha en härlig träningskamrat / arbetskamrat och bästa vän.

Intresserad? Skicka pm på facebook eller maila maria-pettersson@telia.com

   

På skyddsträning med Patrik Klarqvist:

 

Inför uppletande:

 




Av Maria - 17 februari 2014 20:41

... och löper äntligen för andra gången - och då är hon snart två år, Ullhedens Yksi.

Märklig jycke på många sätt, kan jag säga.

 

Men mattes   och den som jag delar huvudkudden med (när husse gått upp på morgonen)...

Av Maria - 17 februari 2014 20:18

... har bestått av spår och uppletande.

I lördags jobbade jag så då var Sofia och Johnny ute och körde med alla jyckarna och jag fick bara komma hem till nöjda och glada Storlurar och andra vovvar som förnöjsamt vilade på soffan. En stund.

I söndags däremot, var jag ledig. Härligt, och lika ovant varje helgdag.

Nu jobbade Sofia, så Johnny och jag åkte ut, la ut fyra spår och vallade uppletanderute-korridor. Och rastade hundar.

Sen var det dags.

Uppletande först. Började med Blixtra på fyra föremål. Problem med ljud vid påsläpp men tog henne tillbaka varje gång. Sen letade hon som ett jehu. Och grejen är att trots att hon far fram som en skållad råtta har hon näsan påkopplade, för jag  tror inte det tog mer än två minuter - max - innan hon plockat in alla föremål. Snyggt jobbat!

Så var det Yksis tur. Laddad som tusan la hon iväg på första skicket,  hämtar och formligen flyger tillbaka. Andra går i lite lugnare tempo, men när hon hittar flyger hon formligen in. Igen. Tredje sen, börjar hon fundera - men husse, hur tänker du nu? Ett till? Vet faktiskt inte om det är minnet som brister, eller motivationen. Oavsett vilket känns det väldigt ovanligt för att vara malle. Dessutom la hussen lååång tid på att kampa och vara jätterolig mellan skicken. Har haft en liten teori om att det kan vara därför hon mattas ut, att hon inte riktigt får busa av sig emellan. Men så var det uppenbarligen inte. Så efter tredje fick hon sitta på linjen, husse sprang längst ut i rutan och släppte ett föremål, sprang tillbaka och skickade på "leta". DÅ var det explosion igen - fullt ös ut, bra grepp och fullt ös in. Och sen fick vi vara nöjda.

Dags för Isa. Lilla Isa. Går fint vid  min sida med huvudet lite sänkt. Sätter henne på linjen och hon ser ut som - ett steg idag, ett i morgon. Men när jag kommenderar leta är det som att världen exploderar. Jag är övertygad om att  hon redan innan hon går ut i rutan har stenkoll på var föremålen ligger. Hon flyger ut i rutan, plockar föremål, flyger in, flyger ut igen, hämtar, flyger in. Fyra föremål, inga problem. Och Johnny och jag bara ler. Vilken jäkla hund att jobba fint. Helt otroligt! En ynnest att få köra med henne, känns det som. 

SÅ HÄR ska ett uppletande gå till...

Så var det dags för Dunders tur. Idag gick det lite si och så, men jobba vill han, käre Dunder:

Så var det så dags för spåren:

Isa fick spåra ett ca 100-m långt spår med en kamptrasa bunden i en buske. Hon fick ruska rejält för att få loss den. Spårade fint och sniffade bara utanför en gång (viltspår) och då sa jag åt henne att lägga av, och genast gick hon tillbaka på rätt spår   . Border collie, jag säger bara det... vilken hund!

Sen körde jag Blixten, hade lagt ett hyggesspår med två pinnar jag plockade upp utanför bilen när vi stannade och en boll fastknuten i en tallruska som slut. Kruxet är att när jag släpper på henne för att leta upp spåret har jag sparkat upp i sanden var jag ska släppa på och det gör att hon genast tror att det är ett direktpåsläpp. Det ställer till det för henne och det är också därför jag tar ett steg framåt, för att hjälpa henne lite på traven. När hon väl hittar spåret sen rasslar det på ordentligt. Det blåste rätt rejält, men hon spårar ändå bra, till största delen i spårkärnan även om hon är lite för het emellanåt. Tar god tid  på mig vid båda pinnarna (som hon hittar utan problem) för att varva ner henne och få henne att hitta rätt fokus. På sista sträckan spårar hon och Dunder (med husse) parallellt med ca 10 m mellanrum - DET skulle man ha haft på film. Jag tror inte någon av dem tittar upp, så fokuserade är de på sin uppgift. Fantastisk känsla   .

Så var det Yksi kvar, som spårade med husse och han var också nöjd. Hon tar sig när det gäller spårningen, den lilla mallan. Roligt, vi kände oss nöjda totalt sett, även om jag tycker Blixten är på tok för het. Lägger mycket tid på att försöka få henne att fokusera, men egentligen är nog för lite träning det stora problemet just nu. 

Som jag har sagt förut - med så här många hundar blir det mer en fråga om hantering än någonting annat, tyvärr, vilket också får en att  tappa lust och ork till träning. Sen har de ju också varit risiga nu, hela gänget, och det har väl ändå varit en anledning till att låta dem vila lite. Men nu är de piggare igen, så - på't igen bara!

Av Maria - 17 februari 2014 11:10

... av Karin Alvtegen läste jag igår. Sträckläste. Och grät. Floder.

 

Vilken bok.

Handlar om relationer, framförallt, och att det aldrig är enkelt. Om val, och om konsekvenser av de val man gör.

Och om att dessa konsekvenser även påverkar människor runtomkring.

Fantastisk, jag säger bara det. Läs den om ni kan. Och vill.

Ni kommer inte att ångra er.

Presentation


Livet på landet

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok

Besöksstatistik

Vädret hos mig

Mera Dog


Skapa flashcards