Livet på landet

Alla inlägg under april 2014

Av Maria - 27 april 2014 21:20

Idag så var det dags för Yksi och Johnny att tävla lägre spår, också i Enköping.

Dagen började med spår, vilket hon utförde med den äran. 6 + 1 vilket innebär en pinne borta, men Johnny var mer än nöjd, då Yksi brukar kunna strula - milt sagt - på spåret.

 

Så blev det lite vila och rast i skogen innan vi åkte tillbaka till klubben.

  

Väl där var det dags för platsliggning. Vilket blir så tokigt så att Yksi får ligga bakom en stor sten och ser inte husse - och inte han henne. Hunden bredvid reser sig i slutet av platsen och går iväg, vilket får henne att bli lite orolig. I kombination med nästa skott och att hon inte ser någon husse, kryper hon någon meter för att sedan resa sig upp och gå till publiken. Jättetråkigt, och första gången det händer.

Så budföring med skott, då har hon sett att jag finns bland publiken och gör ett klockrent skick till mig.

Noll både på plats och budföring. Kändes ju inte helt muntert.

Men - det plockade de hem på lydnaden. Går in som första hund och gör en jättefin lydnad, och slutar på 451,25 p och UPPFLYTTNING. Vem hade kunnat tro det? Själv blev jag så glad så det nästan kom en tår, så oväntat kändes det.

Stort grattis. Idag åkte vi alltså hem från Enköping med bara glada miner i bagaget (och en del fina priser också, naturligtvis   ). Så nöjda  och glada.

 

Tänk så härligt det är med hundtävlingar när det går bra...

Av Maria - 27 april 2014 21:08

... som vi längtat efter - att uppnå åtminstone certpoäng i elitrapporten.

Till Enköpings BK tog vi husvagn och hundar och åkte i fredags, för att tävla elitrapport med Blixtra på lördagen och lägrespår med Yksan på söndagen.

Jätteroligt, på lördagen kom 3 elithundar och en högre hund till start. Vi drog startnr3. Började med rapporten direkt på morgonen, i ett skogsområde utanför Enköping där det pågick en militärövning. Blixtra tycker ju inte om skott, och enligt Johnny var hon inget pigg alls på B-stationen inför första skicket. Det smattrade och small i ett - dock på avstånd, men ändå - hela  tiden. Han var tveksam till om hon skulle gå, men det gjorde hon.

 

Sprang alla 4 skicken jättefint och det roliga var att alla hundarna gjorde rapporten toppenbra. Så roligt.

 

Betyget på rapporten blev 10 på min station och 9 för Johnny, alltså 9,5 totalt.

På vägen tillbaka stannade vi till och körde uppletande, där gick det inte lika bra. 

Naturligtvis lyckades den första riktiga värmen för säsongen komma just den här dagen, när vi skulle tävla.

Blixtra kändes trött inför uppletande, mellan första och andra föremålet kom hon in till mig - något hon aldrig gör annars, utan jobbar fint och självständigt tills hon  hittar något - och sen var tempot inte som det brukar. Hon letade tills tiden var ute och hittade  3 föremål, betyget blev 7,5. 

Tillbaka till klubben seadn för en stunds lunch, därefter platsliggning på appellplanen, som nu var en solgassande gryta. 10 på platsliggningen, inga  problem. Skönt.

Så var det då dags för lydnaden. Jag kände mig helt knäckt, hon var trött efter rapporten och värmen gjorde sitt. Gick upp och hällde en stor flaska vatten över bringan på henne och på alla tassarna innan jag gick in på lydnaden. Hade också under veckan fått bra tips från klubbkompisar (tack till er   !) som jag försökte tänka på - speciellt den att andas     och vara  lugn...


Och jag tror det gjorde hyfsat susen. Allt i förening, så att säga.

För första gången hade jag skapliga betyg, även om jag såklart förstår att detta grundade sig delvis på att domarna också var snälla och såg mellan fingrarna på en del skavanker...

    

Å andra sidan var ju det fenomenet lika för alla.

Resultatet blev en 2 placering, 577,75 p och Certpoäng.

Vilket också gav oss en rejäl skjuts uppåt på SM-kvallistan - från plats 13 till plats 7. Kändes helt ok...   

Att jag var glad och nöjd - och även så Bästa B - är väl inget jag behöver förtydliga?

Som vi har längtat efter detta, vårt självförtroende behövde verkligen en skjuts i rätt riktning nu...

Av Maria - 22 april 2014 21:00

... och påsken gick. 

Vi var lediga, njöt av solen, umgicks med goda vänner och med varann, slappade, tränade hund, påbörjade renovering av altanen, åt middag med släkten och premiärgrillade.

Och på  måndagen jobbade jag.

Och Johnny och Yksi åkte till Knivsta och tävlade lydnadsklass 2 med den äran:

165 p, ett första pris och en tredje placering.

Till saken hör att Yksi var grymt valpsjuk - skendräktig - såpass att han ringt och sagt ifrån spårtävlingen i Eskilstuna på påskaftonen. Tanken var nog att säga ifrån även lydnaden, men till slut bestämde han sig för att åka i alla fall. Och tur var väl det, det var det ju värt   .

Jättegrattis!


Av Maria - 18 april 2014 09:18

... och ledig ända till annandag påsk, då är det jobb igen.

Känns vidunderligt härligt. Jag ska verkligen försöka njuta. Hoppas på finväder också.

Igårkväll hade vi födelsedagsfika med Clara för hela tjocka släkten, jättetrevligt att så många kom. 

Idag kokar vi ägg, lattjar med hundar och slappar.

Och önskar alla som vi känner en riktigt, riktigt...

 

Av Maria - 16 april 2014 21:09

... gjorde vi ikväll, Bästa Blixtra och jag.

Jag har varit hos naprapaten idag och vågar inte rocka loss med henne som jag borde i samband med träning och då låter vi bli träningen ikväll, plus att Blixten hade en dejt med ett gäng vildsvin på fm, vilket gjorde att hon kändes lite mörbultad också...

Istället tog jag på mina nyinklöpta - ROSARÖDA - salomonskor och gick en promenad på köpingen med bistigar. Täänk så lätt det gick att gå i ROSARÖDA skor   ! Och Endomendo-appen var på, såklart   

Och vi hade en härlig promenad, hämtade upp Bella i Tierp så fick hon också följa med. Glatt och ledigt, ingen träning, bara bus och kul och duktiga vovvar. Mötte massor med jyckar (tror det är någon organiserad hundpromenad som äger rum på onsdagar), minst 15 stycken av varierande ras och storlek. 

Härligt att se.

Så, ikväll vilade vi oss i form och valde att bara mysa. Lite sådär soft & lazy...

  

(Inte utan att man längtar till sommaren när man ser den här härliga bilden från Ängskär...   )


Av Maria - 15 april 2014 23:30

... fyller familjens yngsta prinsessa idag.

Clara-fina blir myndig.

 

Fina tjejen som älskar att experimentera, både bakom och framför kameran.

       

Morgonfirat med familjen, lunchfirat med mamma, eftermiddagsfirat med mormor och morfar och kvällsfirat med kompis på krogen, och fått beställt sitt första glas vin. Stort och mäktigt, såklart. 

Vi är så stolta, Clara är en mjuk och empatisk tjej med en kreativ ådra som inte liknar någonting annat i vår familj (där vi andra står nerkörda så långt det går med fötterna i myllan    - vilket såklart också har sina fördelar ibland).

Vare sig det gäller fotografering, bakning eller sömnad så ser hon möjligheter och vinklar som ingen annan ser. 

Imponerande. 

Nu väntar tatuering, sommarjobb både här och där och en härlig sommar när vi kommer så långt.

GRAAAATTTIS än en gång, fina Clara!

Vi   dig!

Av Maria - 13 april 2014 20:22

 

... sägs det att skatten ska ligga. 

Själv vore jag nöjd med en urna med lösningen på mina och Blixtens lydnadsproblem, men inte då...

Presentation


Livet på landet

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok

Besöksstatistik

Vädret hos mig

Mera Dog


Ovido - Quiz & Flashcards