Livet på landet

Direktlänk till inlägg 6 april 2014

På Järfälla BK...

Av Maria - 6 april 2014 20:31

... har vi varit idag, Bästa Blixtra, jag och sambon.

För att tävla elitklass rapport, säsongens första och vår andra ever.
Började kanon med rapporten, vi drog nr 2 av tre elithundar. Två lägrehundar kom också till start.

På första sträckan går första elithunden inte ut vilket innebär att Blixtra ska gå först, vilket går kanon.

Rätt sträcka och bästa tid.

Första lägrehunden går heller inte ut på första sträckan så av 5 startande återstår nu tre.

Blixtra var snabbast på tre sträckor av fyra (på sista sträckan har hon nästa en knapp minut extra fram till första skytten men ligger ändå så bra till i totaltid så den andra elithunden får betygsneddrag för tidstillägg. Första skytten berättar sen att hon varit fram till honom men sen fortsatt och då undrar jag om hon har stött på vildsvin för det fanns mycket i området. Det sprang två stycken förbi när hundarna var på D-stationen...)
På rapporten fick vi 9,75 totalt, neddraget avsåg lite ljud på första framföringarna.
Tillbaka till klubben för uppletande.

Blixtra gick först och plockade 4 föremål på 2,31, lugnt och fint. Med lite tugg och en hjälp från mig (för att hon inte skulle byta föremål) fick vi 8,5 vilket jag var nöjd med.
Platsliggning 10 p. Nöjd! Efter en knapp timmes vila var det dags för lydnad och där gick vi ner oss totalt där.

Så surt   !

Lyckades skrapa ihop 199 p - utan 0:or!! - och det var bedrövligt. Bl a ställde hon sig inte på inkallningen, hon var hög i bak på krypet, hon släppte tungapporten på vägen in och tog om - massor av sånt tjafs.

Lite ljud men inte något anmärkningsvärt.
Men totalupplevelsen var alltså bedrövlig.
Jättetrist när vi låg så bra till innan lydnaden.

Resultatet blev ett godkänt resultat pga att det fattades 11 p på lydnaden.

Vann och tog cert gjorde Nimbus med duktiga och rutinerade förarna Dick och Majvor. Ett stort grattis till dem som visar att gammal är äldst och att det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellerna :)

Trött blev hon, Bästa (nåja) Blixtra och vi har analyserat. Och analyserat.
Säsongens första tävling, vår andra totalt i elitklass. Orutin. Förberedelser - vad kan jag göra annorlunda? Dålig kondition! Dålig tävlingskondition! Hur ofta kör jag ett helt elitlydnadsprogram i ett race? Och hur ofta kör jag ett elitlydnadsprogram efter en rapport och ett uppletande? Eller är hon bara nonchig och pekar finger?
Nu deppar jag och slickar sår.
Och har lärt mig att det inte går att vila sig i form :)
(Men pussar på Bästa Blixtras nos, det gör jag i alla fall. För hon är den bästa hund jag har. Anyway, anytime:)

 
 
Pia

Pia

6 april 2014 22:42

Va kul att ni varit ute och tävlat! Och grattis till en bra prestation, för det har det ju faktiskt varit även om det kanske inte känns så just nu. Jag skulle kunna tänka mig (fast nu gissar jag) att det säkert kan ligga en del i att träna upp tävlingskonditionen och att köra lydnaden efter krävande konditionspass. Låter som om du redan är analysen på god väg. Sen så vet man ju inte. Hon kanske hade den där dåliga dagen. Slicka såren, det behövs ibland, men inte för länge. Ni fixar´t :-)

http://etthimlaliv.wordpress.com

Maria

7 april 2014 08:06

Hej, och tack för pepp. Det behövs en sån här dag. Törs dock inte chansa på dåliga dagen, här gäller det att ta itu med problemen direkt:) Idag tar jag en ledig fm, åker till Skutskär och tränar lydnad innan jag börjar jobba. Får kanske tänka om och ställa högre krav? Självklart spelar tävlingskonditionen in, nån sån har vi inte. Hon har dessutom precis extralöpt en vända (så är läget med 5 tikar...) och gick då aldrig in i höglöp. Var till veterinären med henne i förra veckan då jag tyckte hon var lite hängig - kan löpet ha påverkat det (ja, sa veterinären) och kanske även gårdagens tävling? Vem vet, vem vet. Men vi tar nya tag och gör nya försök, innan vi stänger butiken helt:)

 
Eva

Eva

7 april 2014 09:17

Grattis tillen jättebra special !
Synd på lydnaden.Men jag vet att du fixar det nästa gång om du fortsätter träna som du gör!
Hon är självklart påverkad av hormoner:)
Som någon klok människa sa till mig när jag som vanligt gnällde över skendräktighet: "80% av alla tikar är påverkade av sin löpcykel från första löpdagen till upp till 80 dagar efter löp. Och står du inte ut med det, ja då ska du inte ha en tik. "

http://hummelns.se

Maria

7 april 2014 11:48

Hej Eva, och tack för pepp, det behövs. Tycker det känns förjävligt när vi hade en så pass bra utgångspunkt inför lydnaden. Men shit happens. Har varit uppe på fm och tränat lydnaden på Skutskärs BHK i hällregn, och inser att visst har vi en del att träna på...

 
Ingen bild

Susanne

9 april 2014 09:55

Superfin special, GRATTIS!! Hon är sin mors dotter <3
Tror absolut inte att hon "pekar finger", inte Blixtra!
Jag tror oxå på att köra "allt" lite då och då både special och lydnad, men det gör du säkert redan. Och att vara ett gäng och "bete" sig som på tävling, och att försöka skapa den atmosfär som är på tävling. Ha domare/skrivare/tävlingsledare utställda som du *behandlar* lika som du gör på tävling och att du *är* för Blixtra på träning precis som du är på tävling. Jag är oxå helt övertygad om att det kommer gå kalas nästa gång!! KRAM!

Maria

10 april 2014 22:10

Tack för pepp. Och njae, kanske inte nästa gång. Eller nästa. Men kanske nästa?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - Fredag 17 maj 22:09


... från maskrosor, laddat batteri för trimmer och för gräsklippare, såptvättat större delen av pooldäcket och burit fram lite utemöbler.Nu börjar sommarsäsongen och nog finns det massor att göra innan allt är på plats. ...

Av Maria - Torsdag 16 maj 23:09

... idag.Clara och jag åkte iväg efter jobbet, alltid lika roligt även om man saknar en del knallar från år till år, men å andra sidan kommer det ju nya!Marknaden kommer till Tierp två gånger per år, maj och oktober, med allt från korv, ost, cocosbol...

Av Maria - Torsdag 16 maj 23:04


På riktigt! Som jag njuter av denna värme efter den här långa vintern! Lövsprickningens tid, måste väl ändå vara den bästa på hela året (även om alla årstider har sin tjusning). ...

Av Maria - Torsdag 16 maj 07:00

... ser inte ut att vara den bästa. Jag pratade med ortopeden igår, då jag inte tyckte att jag fått riktiga hemgångsråd - mer än medicinen - när det gäller hennes fysiska aktivitet. Då hade han hunnit titta som hastigast på röntgenbilderna, och s...

Av Maria - Tisdag 14 maj 23:22


Men nu har väl Åkesson skitit i det blå skåpet i alla fall?Har skummat de två Kalla Fakta avsnitten om SD:s Trollfabrik. Nu går han ut i media och slår tillbaka mot media med full kraft och påstår att det är ett skämt?Självklart är han inträngd ...

Presentation


Livet på landet

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok

Besöksstatistik

Vädret hos mig

Mera Dog


Ovido - Quiz & Flashcards