Livet på landet

Alla inlägg under februari 2010

Av Maria - 28 februari 2010 23:04

... och Maria har namnsdag.

Det är jag det. Tänkte bara nämna det   ...

Av Maria - 28 februari 2010 19:24

Det har jag gjort på eftermiddan. Och det hör inte till vanligheterna.

Men nu vankas det födelsedagskalas nästa helg. Först fyller husse år, och på samma dag fyller Bella sitt första hela år! Fatta att vi ska ha kalas   !

Först gjorde jag saffransäppelkaka:

  

Sen gjorde jag Brownies (som tyvärr blev alldeles för okladdiga för min smak):

  

Och till sist chokladmuffins som jag piffade upp med små bitar av Snickers:

  


Och allihopa gluten- och laktosfria. Så alla som vill kan äta.

Nu är allt nerpackat & fryst, bara disken kvar. Men den får nån annan ta   ...

  

Av Maria - 28 februari 2010 17:45

... har det blivit sanslöst lite av den här vintern. Först var det för kallt, sen blev det för mycket snö. Och motivationen, den ska vi bara inte prata om. Har ingen aning om vart den tagit vägen   .

Men igår när vi var ute så skickade vi Ässi mellan oss - och upptäckte att hon tyckte det var så kul, men hon blev bra trött! Det bådar inte gott.

Så idag plockade vi med kampleksaker och gav oss ut. Och skickade henne mellan oss - och hon springer som en galning. Tycker det är så roligt. Men jobbigt... Vi fick hålla oss till större delen på vägen - den som igår var hyfsat nyplogad, men idag täckt med 5-10 cm snö igen.

(Detta j*a pulsande gör mig galen!)

Frisk luft fick vi och trötta blev vi. Alla utom möjligtvis husse då, som är van att pulsa...

Men roligt hade vi!

Av Maria - 28 februari 2010 17:38

... har så nått det lilla huset på landet.

Igår kväll började lillasyster Clara - tvärt - att må dåligt. Blev vit som ett lakan om nosen, och gick och la sig. Och sov. Länge. Som tur var hade hon tagit med sig den stora skurhinken och ställt vid sängen. Och sen började hon att kräkas. Och kräkas. Stackars liten.

Vi andra slogs om vitpepparkornspåsen, vi hällde i oss näve-vis med vitpepparkorn (jag vet inte om det hjälper, men jag tror det:).

Nu har hon nog kräkts klart, men mår inte så jättebra. Dricker soppa och avslagen sockerdricka. Ligger på sängen och ropar på room-service    så fort hon vill nåt.

Och room-service har ju dygnet runt tjänst här ute...


Av Maria - 27 februari 2010 16:36

Började lördagen med ett meditationspass på Aktivéra kl. 10.

Har alltid velat lära mig meditera, men inte haft ro eller tagit mig tid. Idag hade de iaf prova-på-pass, så jag åkte dit.

Passet började med avslappning, därefter några enklare yogaövningar och slutligen meditation. Med mycket fokus på andning, stilla begrundan och att försöka lyssna inåt. Mycket handlar om att behärska uppmärksamheten (mindfulness) och att bara fokusera på det som händer här och nu.

En härlig känsla, som om kroppen är skiljd från huvudet (kan man säga så?) i någon form av djup avslappning.

 

Sen har resten av dagen gått i mediationens tecken. Lugn, och stillsamt.

Härligt. En promenad i grådiset med sambo, dotter och alla hundarna.

Livskvalitet. 

Av Maria - 26 februari 2010 14:10

  

Idag fyller våran älsklings-sheltie Fia 3 år!

Det har vi firat med pipleksak och grisöra. Och hon är sååå nöjd. Älskar både och:)

Grattis Fiffen - du är våran bästa sheltietjej!     

Av Maria - 26 februari 2010 14:08

Idag är det hela 1,7 plusgrader här ute på landet.

För första gången sen... när? Mitten på december?

Känns mycket ovanligt kan jag säga.

Är det vår på gång, kanske?

Av Maria - 26 februari 2010 14:05

... hade jag igår. Min vän Cicki och Jenny (Claras kompis) kom i går eftermiddag. En fika och en hundpromenad i snön, sen gick vi hem och fixade mat och drack vin och pratade till klockan var nästan 2... på natten.

  

Jätteroligt, det blir inte att vi ses lika ofta nu som tidigare, så det här var verkligen en jättehärlig kväll! En riktigt tjejkväll med massor av prat!

Jätteroligt.

Nu har Cicki åkt hem, men Jenny blir kvar några dagar till. Sportlov:)

Presentation


Livet på landet

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25 26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok

Besöksstatistik

Vädret hos mig

Mera Dog


Ovido - Quiz & Flashcards