Livet på landet

Alla inlägg under februari 2023

Av Maria - 28 februari 2023 22:00

... gick något bättre igår än förra gången.

Det handlar så mycket om mig själv när jag har en sådan hund som Vinna är. Att tänka efter före, och att ha en plan. Att vara lugn och konsekvent och att inte balla ur och bli arg. JAGVETJAGVETJAGVET - och ändå är det så svårt   .
Hon är en fantastisk hund - men väldigt mycket hund - som behöver ramas in och styras upp, vilket i ärlighetens namn inte riktigt är mina starka sidor     .

Så glad för mina träningskumpaner som båda är lika duktiga på det (läs fyrkantiga och tråkiga, men fy tusan vad bra de är på hundar!) och ger mig verktyg att hantera det här lilla yrvädret med. Och även mig själv, ska tillstås. För jag kan säga att det händer att jag misströstar    !

Det till och med händer, ska erkännas, att jag kan tycka att det är skönt och kravlöst med en 7-årig rugguggla (läs Pirripirran   ).

Av Maria - 28 februari 2023 16:00

... åker vi inom överskådlig tid, för att fira födelsedag   . 

Ser verkligen fram emot lite sol och värme, hoppas det blir toppen.


   

Av Maria - 28 februari 2023 16:00

... is da shit!


Idag kan jag tacka exet som var påstridig och ville installera solpaneler redan 2019 (anläggningen kördes igång i november 2019).

Så tacksam över denna anläggning nu när elpriset skenar   .

Och både jag och mina solpaneler älskar solen   !

Av Maria - 28 februari 2023 16:00

... höjer alla priser från första mars, hörde jag på radion idag.


Kanske ska man ta en tur in där efter jobbet för att se om man behöver något?
Nu är åtgången på alkoholhaltiga drycker inte speciellt stor i det lilla huset på landet, men det är ju snart sommar (och även en och annan födelsedag   ).

Ska ändå hämta denna (beställningsvara) så får vi se om jag hittar något mera skoj!

Av Maria - 28 februari 2023 11:10

... och ni som vet, ni vet!
Var till Apoteket en halvtimme bort för att hämta ut! Äntligen  !

För er som inte vet, är detta en medicin som varit slut på alla lager under en ansenlig tid.

Jag hade, som tur var, tagit ut mina ransoner så jag har haft så jag klarar mig.
Idag såg jag att dessa fanns på ett relativt närliggande apotek - annars är det som sagt slut i hela Sverige - så då blev det bråttom att flexa ut och hämta medicinen!


(Detta är ett aber för oss som behöver medicinen som medicin, när den tar slut i lager. Det orsakar en stress att inte veta när den kommer in igen. Just denna medicin används också i andra sammanhang, som kanske inte i sig är just medicinska, och det är väl det som gör åtgången så massiv).

Av Maria - 26 februari 2023 23:05

... härliga söndag!

Idag var det inte städning utan matlagning som stod på to-do-listan. Efter frukost och Nyhetsmorgon slängde jag ihop en lasagne och en köttfärslimpa. Veckan är räddad   .

Sen ut i finvädret och promenera hundar i solen. Gick en 4-km runda där en tredjedel går längs 80-väg utan vägren. En riktig utmaning. Kruxet är ju när man bor på landet att man så gott som aldrig går med kopplade hundar, vilket gör att de blir urkassa på att gå i koppel. Den lilla har ju också haft lite pippi på att valla bilar, vilket gör henne synnerligen oberäknelig i trafiken. Dock köndes hon rätt stabil så idag. (Man kan säga att vi har jobbat på problemet   ). Men det är ju ingen livsnjutarpromenad direkt.

Stannade ute i solen när vi kom hem, skottade av poolverandan där det var upp mot 20 cm snö på sina ställen!

Sen blev det välförtjänt kaffe och kanelbulle till mig och varsitt grisöra till hundarna, ljudbok i öronen och nosen i solen.

Så underbart härligt.

Livsandarna vaknar verkligen med vårsolen!
Uterummet blir ju som en stor behållare med solvärme, det är bara att öppna och släppa in allting! Så härligt.

Ett pass på STC och sen hem till köttfärslimpa, potatismos, gräddsås med torkade kantareller och rårörda lingon, sen var det en lugn kväll i det lilla huset på landet!

Av Maria - 25 februari 2023 23:35

...och städfnatt.
Städfnatt hör verkligen inte till vanligheterna när det gäller mig. Har en Greta som jag kör i bottenplan varannan dag och som håller undan hyfsat (robotdammsugare) och uppe dammsuger jag manuellt (centraldammsugare) och så torkar jag golven med såpa nån gång i veckan när det är snö och påfruset. Uppe är vi ju inte jättemycket, jag har distanskontoret där och hundarna är bara uppe när vi ska sova.

Men idag brann det till i städnerven. Fram med Västerbottensåpan (som jag köpte förra sommaren för att ha på pooldäcket istället för olja men den kom aldrig dit) och gjorde iordning en sprayflaska . Gick lös på badrum, ugn, grillgaller och köksluckor. Värmde ugnen efter att ha sprayat på såpblandningen och lät svalna. Torkade ur, och jisses vilket fint resultat.

Sen gav jag mig på ättikan och kalkade av handfaten i badrummen, vattenkokaren och även kaffebryggaren (special-kalkmedel).

Jisses så najs när allt var klart!

Men nu lär nog städnerven vila en stund igen.

(Hemlis; Swiffer är annars en av mina bästa städkompisar. Förutom Greta då!)

Av Maria - 24 februari 2023 14:00

... åker jag varje måndag på nybörjarkurs i bugg   
Herregud så roligt och ack så svårt!

Vi har en suveränt tålmodig buggfröken som är galet pedagogisk och ändå går inte allting in   .

Som sagt, galet roligt men svårt. Just nu tragglar vi med högersnurrar och skrattar hejdlöst när det inte går bra

Förhoppningsvis ramlar poletten ner nån gång   . Till dess fortsätter vi öva...

Presentation


Livet på landet

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14 15
16
17 18 19
20 21
22
23 24 25 26
27
28
<<< Februari 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok

Besöksstatistik

Vädret hos mig

Mera Dog


Ovido - Quiz & Flashcards