Livet på landet

Direktlänk till inlägg 27 april 2014

Plötsligt händer det...

Av Maria - 27 april 2014 21:08

... som vi längtat efter - att uppnå åtminstone certpoäng i elitrapporten.

Till Enköpings BK tog vi husvagn och hundar och åkte i fredags, för att tävla elitrapport med Blixtra på lördagen och lägrespår med Yksan på söndagen.

Jätteroligt, på lördagen kom 3 elithundar och en högre hund till start. Vi drog startnr3. Började med rapporten direkt på morgonen, i ett skogsområde utanför Enköping där det pågick en militärövning. Blixtra tycker ju inte om skott, och enligt Johnny var hon inget pigg alls på B-stationen inför första skicket. Det smattrade och small i ett - dock på avstånd, men ändå - hela  tiden. Han var tveksam till om hon skulle gå, men det gjorde hon.

 

Sprang alla 4 skicken jättefint och det roliga var att alla hundarna gjorde rapporten toppenbra. Så roligt.

 

Betyget på rapporten blev 10 på min station och 9 för Johnny, alltså 9,5 totalt.

På vägen tillbaka stannade vi till och körde uppletande, där gick det inte lika bra. 

Naturligtvis lyckades den första riktiga värmen för säsongen komma just den här dagen, när vi skulle tävla.

Blixtra kändes trött inför uppletande, mellan första och andra föremålet kom hon in till mig - något hon aldrig gör annars, utan jobbar fint och självständigt tills hon  hittar något - och sen var tempot inte som det brukar. Hon letade tills tiden var ute och hittade  3 föremål, betyget blev 7,5. 

Tillbaka till klubben seadn för en stunds lunch, därefter platsliggning på appellplanen, som nu var en solgassande gryta. 10 på platsliggningen, inga  problem. Skönt.

Så var det då dags för lydnaden. Jag kände mig helt knäckt, hon var trött efter rapporten och värmen gjorde sitt. Gick upp och hällde en stor flaska vatten över bringan på henne och på alla tassarna innan jag gick in på lydnaden. Hade också under veckan fått bra tips från klubbkompisar (tack till er   !) som jag försökte tänka på - speciellt den att andas     och vara  lugn...


Och jag tror det gjorde hyfsat susen. Allt i förening, så att säga.

För första gången hade jag skapliga betyg, även om jag såklart förstår att detta grundade sig delvis på att domarna också var snälla och såg mellan fingrarna på en del skavanker...

    

Å andra sidan var ju det fenomenet lika för alla.

Resultatet blev en 2 placering, 577,75 p och Certpoäng.

Vilket också gav oss en rejäl skjuts uppåt på SM-kvallistan - från plats 13 till plats 7. Kändes helt ok...   

Att jag var glad och nöjd - och även så Bästa B - är väl inget jag behöver förtydliga?

Som vi har längtat efter detta, vårt självförtroende behövde verkligen en skjuts i rätt riktning nu...

 
 
Pia

Pia

28 april 2014 10:59

Grattis, grattis, grattis! Åh va kul! Det är ni värda. Väl kämpat – båda två!

http://etthimlaliv.wordpress.com

Maria

28 april 2014 16:51

Ja, vilken bra helg vi hade. Vårt självförtroende behövde verkligen ett uppsving, och det kändes som att vi fick det i lördags. Naturligtvis i samarbete med välvilligt inställda domare, och det tackar vi såklart för:)

 
Ingen bild

Susanne

28 april 2014 14:28

UNDERBART!!
GRATTIS till certpoäng och SM-kvalförbättring!!
Sån härlig känsla när det går bra, och hundarna känner ju oxå när vi är *extra* nöjda med dom <3

Maria

28 april 2014 16:49

Ja, det var skönt. Såklart fick hon 9:a på Johnnys station och hittade bara 3 föremål i rutan. Ja, du vet, om inte om hade varit...;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - Lördag 4 maj 19:42


? idag, tyvärr 0,5 p från uppflytt. Så jäkla surt. 7 appellspårhundar till start, 4 bröt. Antingen hittade de ingaspår, eller inga pinnar. Måstena varit jättesvåra förhållanden! Jag drog startnr 7 och fick alltså sista spåret. Två ekipage före mi...

Av Maria - Fredag 3 maj 21:59


? var ordet. Dessvärre inte alla människor förunnat. Medan andra fått för mycket. ...

Av Maria - Fredag 3 maj 21:58


Underbar tid, det här, älskar våren!

Av Maria - Fredag 3 maj 21:55

? ikväll, av entreprenör i trädbranschen. Valet stod mellan att stå på stege och beskära träd med elektrisk häcksax, eller leja hjälp. Jag valde det senare. Fick hjälp att klippa ner häckbuskarna och tukta häggträdet. Inget finlir, bara göra. Bl...

Av Maria - Onsdag 1 maj 22:17

Började dagen med lite hundträning - spår och uppletande. Spåret gick bra, men då var det skogsspår. Nöjd i a f. Mallenuttor. Pirripirran har ont i ett bakben och får inget göra, bara följa med på rastning. Fantastisk dag även idag, sol och v...

Presentation


Livet på landet

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok

Besöksstatistik

Vädret hos mig

Mera Dog


Ovido - Quiz & Flashcards