Livet på landet

Alla inlägg den 6 december 2023

Av Maria - 6 december 2023 22:53

... kan man inte vara mer än nöjd.

Var till doktorn häromdagen på årlig kontroll för min diabetes (typ 2) som jag tycker att jag missköter så det står härliga till. Var jätteorolig för den här provtagningen för jag tycker att jag har slarvat så himla mycket med maten, ätit godis och kaffebröd på ett hejdlöst sätt.

Så har jag jättefina prover, jag förstår det inte själv?

Med 39 i HbA1c är det nästan som att räkna som ett friskt värde (bedrägligt, jag vet) men det betyder ett blodsockervärde iu snitt på 5-6 mmol/l. Helt otroligt. Vilken julklapp!

Hemligheten för mig, eller räddningen om man så vill, kan vara att jag snittar 15 000 steg per dag (går mycket iom att jag har hundarna som behöver ut och röra på sig), försöker gå på gymmet och aktivera de få muskler jag har kvar ett par gånger i veckan och har under hösten också dansat bugg en gång i veckan.

Allt detta tillsammans är säkert gynnsamt för diabetesen. Naturligtvis tillsammans med bra mediciner, för medicinerar gör jag.

Så tacksam för alla fina prover, även kolesterolprovet låg bra, och urinprov.

Det är bara att fortsätta så här så länge det går   


(Måtte jag inte ramla och bryta ett ben eller en arm, då är det slut på rörligheten och då skulle proverna se helt annorlunda ut   ).


Tack vovvarna, för att ni håller mig igång!

Av Maria - 6 december 2023 22:32

... mitt tryggs fina Sverige, vad är det som händer?

Så fruktansvärt! Det finns inte ord för hur läget i världen är nu, få se hur detta slutar.

Av Maria - 6 december 2023 19:59

... har jag i massor.

Ute, mot en husvägg, under en stor blå presenning.

Nu också under en meter snö.
Som jag inte har orkat skotta fram.
Så idag när veden började ta slut inne, bestämde jag mig för att åka till Granngården och köpa några säckar, tills det blivit lite drägligare grader så jag kan skotta mig dit.

Som tur var kände jag på bildörren innan jag gick in och handlade. Igenfruset - alla dörrar utom förardörren. Så jag fick köpa två säck för det var allt jag fick plats med på passagerarsidan.

Och så köpte jag fågelmat såklart. De behöver all hjälp de kan få i den här kylan!
Dessutom är de vackra att titta på!

Av Maria - 6 december 2023 19:51

... okokt, var då verkligen inte lätt att få tag på där jag bor.

Både Ica och Coop har massor av kokta skinkor av olika sorter, men ingen okokt.
Som tur var hittade jag rimmad skinka som inte var kokt, hos Hemköp. Andersson och Tillman dessutom. Vill gärna göra min julskinka själv och inte köpa färdig.,

Köper gärna kött från Andersson och Tillman om möjlighet ges, känns lite närproducerat och bra.

Köpte biff från samma leverantörvnär jag gjorde Biff Teriyaki häromdan, vansinnigt fint kött!

Av Maria - 6 december 2023 08:49

Så fruktansvärt hur de hanterar djuren!

Det gör ont i hela mig när jag ser filmerna och bilderna på kycklingarna som kablas ut.
Att sen Länsstyrelsen har dåligt med resurser och inte hinner göra tillsyn mer än vart 11:e är är väl nog så bedrövligt men ansvaret måste väl ändå ligga på Kronfågel att se till att djuren hanteras väl. Man blir så fruktansvärt ledsen när man läser sånt här.
Hoppas folk bojkottar Kronfågel från nu, jag kommer åtminstone att göra det!

Av Maria - 6 december 2023 07:37

... med modiga minus 24 grader.
Lenny var här på sova-över och han frös om tassarna redan 50 m hemifrån.

Av Maria - 6 december 2023 07:35

... gästade Möbeln igår med sin härliga och annorlunda föreställning   !

Julspel, julsånger, Lucia och texter ur Selma Lagerlöfs "Den heliga natten".
En annorlunda upplevelse och ack så vackert!

Presentation


Livet på landet

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24
25 26 27 28
29
30 31
<<< December 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok

Besöksstatistik

Vädret hos mig

Mera Dog


Ovido - Quiz & Flashcards