Livet på landet

Direktlänk till inlägg 17 augusti 2010

I skytteltrafik hos veterinären...

Av Maria - 17 augusti 2010 22:56

... åker jag och lilla Blixtra.

Sent i söndags kväll upptäckte vi att hennes yttertå på ena framtassen var lite svullen. Såg inte så farligt ut, men ändå, skillnad mot de andra.

Och på måndagen var det värre. Men hon for fram som vanligt i valplådan och verkade inte deppig för det på något vis. Kollade på måndag em, och det var oförändrat, sen åkte jag och jobbade (visningar), och när jag kommer hem är tåsingen uppsvälld till oigenkännlighet. Och jag blev döorolig såklart.

Ringer distriktsveterinären som i vanlig ordning inte vill titta (ja, det har hänt förut    - flera gånger, dessutom!) utan tycker att vi ska åka direkt till Ultuna. Ringer Ultuna, som återigen berättar att det kostar minst 3000 spänn att bara komma innanför dörrarna till Ultuna när det är jourtid - och dessutom, är min lilla valp försäkrad?

Irriterad, förbannad och framförallt döorolig, tvingar jag mig på distriksveterinären, som lovar ringa mig när hon inkommer till Tierp (nån gång mitt i natten, efter alla sina hembesök). Jag tackar å det vördsammaste och lägger mig och försöker sova nån timme. Halv 1 ringer veterinären och är på ingående. Tar med mig snälla Soffi och åker till stationen. Ser ut som ett ytte-pytte sår på ena tån som inflammerat hela tån. Försöker sticka hål på svullnaden och det kommer liiite blod bara. Lilla Blixtra är otroligt duktig (eller har de inte smärtförnimmelser när de är bara en vecka gamla?) för hon blir mest bara ilsken när man tjyvhåller henne, inte annars...

Penicillinspruta i nacken och lokalt på tån. Kände mig lugnare och åkte hem och försökte sova. En stund.

Sen har vi varit ner idag och fått ytterligare en penicillinspruta i nacken, och i morgon bitti kvart i 9 är det dags igen. Så - snart 1, 1,5 vecka gammal och redan så veterinärvan... Tån ser något bättre ut, är inte fullt lika svälld, och framförallt är den mjukare och inte så stenhård som den var igår.

Håller tummarna för att det går åt rätt håll.

  

Som sagt - alldeles, alldeles underbart med dessa små gryn - men tusan vad man fäster sig vid dem, och vilken himla oro det också blir förknippat med, när det händer något.

Så - vi kör penicillin hos veterinären en stund till, och hoppas att vi fått vår beskärda del (och mer därtill) sen...

 
 
Helena

Helena

17 augusti 2010 23:44

Pluttan....
Jag kommer imorgon och pussar lite på ond-tån, även om jag kan tro att den redan är pussad på en del ;) ! Jaa, lilla Blixtra kommer aldrig att rädas en veterinärstation, eller så kommer hon att avsky tanter och farbröder i vita rockar :) !
Massa kramar

http://pudelfnatt.wordpress.com

 
Ingen bild

Susanne

18 augusti 2010 14:01

Stackars lilla Blixtra, hoppas hon snarast blir bra i sin tå!
Pussa henne från oss, ja dom andra oxå såklart:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - Fredag 17 maj 22:09


... från maskrosor, laddat batteri för trimmer och för gräsklippare, såptvättat större delen av pooldäcket och burit fram lite utemöbler.Nu börjar sommarsäsongen och nog finns det massor att göra innan allt är på plats. ...

Av Maria - Torsdag 16 maj 23:09

... idag.Clara och jag åkte iväg efter jobbet, alltid lika roligt även om man saknar en del knallar från år till år, men å andra sidan kommer det ju nya!Marknaden kommer till Tierp två gånger per år, maj och oktober, med allt från korv, ost, cocosbol...

Av Maria - Torsdag 16 maj 23:04


På riktigt! Som jag njuter av denna värme efter den här långa vintern! Lövsprickningens tid, måste väl ändå vara den bästa på hela året (även om alla årstider har sin tjusning). ...

Av Maria - Torsdag 16 maj 07:00

... ser inte ut att vara den bästa. Jag pratade med ortopeden igår, då jag inte tyckte att jag fått riktiga hemgångsråd - mer än medicinen - när det gäller hennes fysiska aktivitet. Då hade han hunnit titta som hastigast på röntgenbilderna, och s...

Av Maria - Tisdag 14 maj 23:22


Men nu har väl Åkesson skitit i det blå skåpet i alla fall?Har skummat de två Kalla Fakta avsnitten om SD:s Trollfabrik. Nu går han ut i media och slår tillbaka mot media med full kraft och påstår att det är ett skämt?Självklart är han inträngd ...

Presentation


Livet på landet

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6
7
8
9
10 11
12
13 14
15
16
17 18 19 20 21 22
23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok

Besöksstatistik

Vädret hos mig

Mera Dog


Ovido - Quiz & Flashcards