Livet på landet

Alla inlägg den 30 oktober 2011

Av Maria - 30 oktober 2011 16:34

... har vi också hunnit med. Och gjort delar av Tierp osäkra...

 

Johnny & Sofia har varit ute en del, och idag var jag med. Snurrade en del på otrafikerade vägar runt Tierp.

Gick STORT över förväntan, kan jag säga. Än så länge gäller det att få in en naturlig rutin i att koppla, bromsa, växla, blicken-pilen-filen, och framförallt att kunna göra flera av dessa saker i kombination.

 

Men den gode fadern var mycket lugn och pedagogisk, och det hjälper såklart till.

(Jag hade nog inte varit lika lugn... kan jag säga... så än så länge åker jag med och tittar på:)

Av Maria - 30 oktober 2011 16:18

... har vi ägnat oss åt idag.

Slog fyr på den STORA bråteshögen som vanprytt vår ena hästhage hela sommaren:

 

Men nu är den snart borta, och bara en askhög kvar. Skönt att få det gjort innan vintern. Lite annat höst plock har vi också ägnat oss åt - blev lite pysseldag idag:)

 

I väntan på uppletande:)

Varvade med lite hundträning. Gick ut i ena hästhagen, vallade en ruta med 50:s djup och ca 25 bred. Droppade föremål och sedan fick hon leta. Ja, Bästa Blixtra, alltså. Gick jättebra. Vi var ute i gårkväll, innan mörkrets inbrott, och tränade både Ässi & Blixtra, och då fick vi massor av goda råd av sambon J. Och det gick över förväntan.  Alltså gjorde vi samma sak idag  - och det gick alltså också bra! Har legat lågt med uppletande - bara kört något skick på väldigt smal kanal - då det inte är aktuellt i de klasser vi nosar på för tillfället. Igår skickade jag på 4 föremål (utan annan belöning än byte med godis vid avlämnande) och idag på tre föremål. Strålande.

Har dock lärt mig:

1) att inte jubla när hon hittar saken - för då släpper hon på bums och kommer in i 140, utan sak. Ju tystare jag är, desto bättre utför hon detta. Och byter mot godis.

2) att akta fingrarna när sista skicket är gjort och hon får byta mot kampen. Idag gjorde jag inte det, och bloden rann längs handen. Och då tänker jag - vem kunde tro det för ett halvår sen? Det kanske tar sig?

 

Belöning efter utfört uppletande:)

På eftermiddagen hann vi med ett par skick frispår.

Första skicket gick Johnny ut - i medvind, Blixten fick titta på, och efter en massa minuter tog jag fram henne som till ett spårupptag, och när hon fäste fick hon ett marsch-kommande. Drog som en avlöning.

Kruxet med att hon såg när han gick, var att hon drog på sig ljud. Såklart.

Så nästa skick gick jag en sväng åt motsatt håll - bakom en stor gran - och tränade lite lydnad, medan J sparkade upp ett spårupptag och gick ut i skogen - ff i medvind. Hon hade ändå fokus på att han faktiskt hade varit en flock med oss men nu lämnat oss. Och vad det innebar, förstod hon ju såklart.

Dock blev hon lite lugnare med ljudet, när hon inte fick något synintryck, men öset var helt detsamma.

 

Platsliggning i väntan på frispårs-skick.

Nu har hon faktiskt varvat ner, och tagit det rätt lugnt sen vi kom hem. Hon har varit fantastiskt övervarvad den här veckan, och burit sig åt som jag-vet-inte-vad. Så vi har tränat. Lydnad på klubben i tisdags, spår och uppletande i onsdags, lydnad i torsdags och uppletande i fredags samt långa promenader (och en del springpass med husse) och så uppletande och frispårsskick idag.

I sin övervarvning rök hon ihop med mallemamman i tisdags em, och jag hoppas det var en engångsföreteelse. Morrat åt Fia över maten har hon också gjort. Skitsaker, men mycket ovanligt för  henne. Dags att ta fram tummen - och stoppa i ögat?

Så - ingen rast ingen ro. Inte med en - eller två - arbetskräfvande malleflickor under samma tak:)

 

En riktig höstdag...

Av Maria - 30 oktober 2011 16:16

... gick vi tillbaka till inatt. Dvs vår vanliga tid - egentligen.

 

Detta innebar att vi fick sova en timme längre, då klockan ställdes tillbkaka från 03-02 - å hujedamej så underbart härligt! En extra timme! Kändes välbehövligt, och var förbaskat skönt.

Till och med hundarna sov en timme extra...

Presentation


Livet på landet

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok

Besöksstatistik

Vädret hos mig

Mera Dog


Ovido - Quiz & Flashcards