Livet på landet

Alla inlägg under juni 2013

Av Maria - 16 juni 2013 11:04

... har vi varit tur och retur i helgen.

 

I oförrättat ärende.

Var anmälda till hkl rapport på lördagen och tog husvagnen upp på fredagen. Hann träna lite lydnad - som för övrigt gick fint - och grilla och äta lite gott på kvällen. Sent omsider kom också Anneli och Dennis med Jalmar upp med husvagnen och gjorde oss sällskap. De skulle också tävla rapport på lördagn, och spår med Dizel på söndagen.

Upp i ottan på lördagen, hundrastning, frukost och samling kl 08.

1 lkl hund, 3 hkl hundar och 1 elithund. Lottning - vi fick nr 2, dvs första hund efter elithunden. Ut i skogen och kom slutligen till rapportbanan.

Märkte redan innan Johnny och Blixtra gick ut till B, att hon kändes lite låg. Ville inte kampa på A, och kändes lite allmänt låg. Låg inte på i kopplet när de gick iväg, utan gick fint vid J:s sida. Tittade efter mig med långa blickar. Det kändes alltså inte helt ok redan där.

Så går då elithunden från B och kommer in fint till A. Jag väntar. Och väntar. Och väntar. Att det skulle kunna ta lite tid på B hade jag räknat med, iom att J fick marscha på henne en massa gånger när vi tävlade sist, för hon var inte något sugen på att gå ut. Men så plötsligt kommer två skott med en stunds mellanrum - och då kommer hkl hund nr 2 in. Då förstod jag att det var kört. Och fy farao vad ledsen jag kände mig.

Först för Blixtras skull - som har älskat rapporten över allt annat, och nu inte ville gå - och för att vi åkt nästan 30 mil tur och retur och bryter på första stationen. Så jäkla surt. Så besviken och så ledsen vet jag inte om jag känt mig någon gång.

Och inser nu, att incidenten i Falun har satt långt mycket djupare spår än jag nånsin kunnat tro. Trots att vi tävlade i Gävle två dagar efter och J fick iväg henne från B och hon gick resterande sträckor jättefint, så är det ändå inte det hon har med sig till Timrå. Utan obehagskänslan. Som gör att hon inte vill gå ut, och som gör att hon ser deppig ut redan på A.


De andra hundarna i hkl (2 st) gick fint, en aussie och en bc, men mallen i lkl gick inte heller ut.

Och så går elithunden (Jalmar) inte ut på sista sträckan. Så överjävligt. Anneli fick jaga iväg honom till D.

Och då sa jag... att jag vet fasiken inte vilket som egentligen är värst  - att bryta på första sträckan eller sista...

Anneli var också gruvligt besviken, såklart. Så vi deppade ihop en stund.


Sen åkte vi till klubben och packade ihop husvagn mm. Satte oss i bilen och åkte hemåt. Deppade som tusan.

Och funderade på vad vi kan göra åt saken?

Antingen träna mera, träna mera och träna mera skott.

Eller lägga ner rapprten en stund och låta henne vila och slippa det hon tycker är obehagligt.

Men frågan är vilket som är mest rätt? Jag skulle vilja få till en riktigt bra och lyckad rapport innan vi låter henne vila, så att det är det sista hon har med sig innan vilan.

Vi funderar vidare. Kan ju tävla spår och lydnad så länge, men det känns inte kul ändå...

Och det känns deppigt även idag...

Men trots det är hon såklart min Bästa, bästa Blixtra.
Det är ju inte lätt att vara modig om man är rädd...

Av Maria - 6 juni 2013 23:37

... har i år varit en dag för lugn och rekreation. Så underbart.

 

Vädret har varit på topp. Riktig sommar!

Började dagen med frukost, och därefter en cykeltur med Clara till Strömsberg, där hon i morgon ska fota ett brudpar. Rekade fina ställen invid vatten och i bruksmiljö, där brudparet kan fotas.

Det var så varmt och skönt, så vi cyklade runt Norrby hem, vilket blir dryga milen. Härliga sommarängar, röda torp med vita knutar, hästar i hagar - ja, riktig svensk sommar.

 

När vi kom hem höll sambon som bästa på att fylla poolen. Det inspirerade till att plocka fram utemöblerna på  framsidan, tvätta av dem och duka ut lite kaffe och kvarbliven jordgubbstårta. 

 

Sen åkte badmintonracket fram och vi spelade dryga halvtimmen innan blåsten blev för hård. 

Då la jag mig istället i en baden baden och bara njöt... av sommar och av en ledig dag. Fantastiskt härligt.

Tjejerna stack iväg med sina jyckar på agilitycup, kvar blev sambon och jag. Tog en enkel restmiddag och gick sen ut och körde några rapportskick med Bästa B. Tog med lilla 6 mm pistolen och pangade lite innan hon gick från B, gick som en raket. Alla skick. Glad och pigg trots myggen.
Kändes som en liten, men jättebra träning. Precis vad hon behöver.

Väl hemma fick Yksan ett gärdesspår, en av de bättre tydligen, för hussen var mycket nöjd.

Nu har vi slappat i soffan och kollat Gyllene Tider - vilken nostalgitripp!

Man känner sig som 18 igen... när man hör dem...

 

However, en fantastisk dag. Inga måsten, bara härliga infall och slappande. Alldeles, alldeles underbart. 

En dag att minnas och stoppa i arkivet, och att plocka fram en annan dag, som inte är lika bra...

Av Maria - 5 juni 2013 23:44

... har vi gjort idag. 

Fina, bästa Sofia Olsson har tagit studenten idag efter tre år på Naturvetenskapliga programmet på Högbergsskolan i Tierp:

 

(Photo by Clara O.)

 

Dagen började tidigt, lillasyster hjälpte till att fixa smink och frisyr, själv hoppade jag ur sängen kvart i 6 för att bistå med skjuts ner till Tierp och champagnefrukost. Därefter var det studenttåg genom Tierp ner till skolan, gruppfotograferingar och diverse aktiviteter - och efter kl 12 - ÄNTLIGEN utspring!

(Och  mamman var glad att hon beslutade sig för att ta vattenfast masscara   )



Efter grattisar från tjocka släkten och goda vänner, var det så dags för flakåkande, som nu tycks vara tradition. Glada, fina, härliga ungdomar med hela livet framför sig. Kan det bli härligare?


Sen var det dags för lite studentfirande hemma, med smörgåstårta, pajer, potatissallad, marinerad kyckling, sallad och bröd på menyn. Och så kaffe och jordgubbstårta, såklart. Och lite rosa-bubbel att skåla i.

Mera släkt och vänner som ville fira detta med oss.

Härligt mycket presenter, mat och fika, innan det åter var dags för studentskan att ge sig av ut på äventyr i natten med vänner för att fira att vuxenlivet börjat   !


All lycka till vår hårt arbetande Sofia, som gjort ett jättejobb med skolan - både grundskolan och nu också gymnasiet. Du är en toppentjej, och vi önskar dig allt gott!

Stoooor kram!


Av Maria - 3 juni 2013 18:56

... och sol...


Och visning av härliga sommarhus står på agendan så här års.

Igår var jag ut och träffade en spekulant som hade ett helt gäng släkt med sig.

Spekulanten himself kändes lite sådär odefinierbart bekant. Men från var?
Nåväl, barnen i sällskapet badade glatt i sjön och de tyckte att det var så varmt i vattnet - 19 grader.

Då berättade jag att det brukat kunna vara uppemot 27 grader i sjön när det är högsommarvärme.
Åkte sen hemåt ovh nämnde detta i förbigående för sambon.

Som nästa morgon messar mig och berättar att jag precis blivit omnämnd på Rix Morronzoo.
Och ja - då var det den Roger Nordin som var gårdagens spekulant...


Så det kan bli...

Av Maria - 2 juni 2013 00:11

... har jag varit på ikväll med vännerna Anette, Vickan, Elisabet, Cicki och Kina.

Himlans trevligt må jag säga!

Började eftermiddagen på Plock med en flaska bubbel i värmen...

 

... och det smakade härligt. I goda vänners sällskap ännu härligare, såklart.

Prat och skratt.

Därefter vandrade vi vidare till Basilico för middag - underbart trevlig restaurang med

fantastisk mat. Kan verkligen rekiommenderas. Här satt vi länge och pratade och drack lite vin efter maten

(kanhända drabbades vi också lite till mans av paltkoma...).

 

Innan kvällen var slut hann vi med en sejour på Hamnpaviljongen för lite kaffe och en och annan Orgasm.

(Ja, drinken hette så...)

 


Allt detta bjöds jag på av tjejgänget. Vilken lyx!


Styrde kosan hemåt innan midnattt, skönt som tusan med tanke på att jag ska jobba hela dan imorgon.

Tack till alla inblandade för en toppentrevlig kväll - alldeles lagom för en som precis fyllt 50   .

Blir fantastiskt glad och ödmjuk att jag har vänner som gör detta för mig - alldeles självmant...

Känner mig mycket rik som har så fina vänner...

Kram på er och tack än en gång  för en härlig kväll!

Av Maria - 1 juni 2013 23:45

Av ”Kajenn”


Var glad min själ för vad du har

Nu har du hundra sommardar

Och detta är den första

När solens lopp sin ände tar

Så har du nittinio kvar

Och någon blir den största.


Giv noga akt på vad du får

I morgon är med ens igår;

Det går så fort att vandra.

Lägg märke till att vad du får

Är hundra sommardar per år

Imorgon är den andra

Presentation


Livet på landet

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok

Besöksstatistik

Vädret hos mig

Mera Dog


Ovido - Quiz & Flashcards