Livet på landet

Alla inlägg den 12 januari 2013

Av Maria - 12 januari 2013 19:15

... fick åka ambulans häromdan. Eller rättare sagt bärgningsbil, som det heter när det handlar om bilar.

 

Min fina pärla, som har trasslat lite med dieselpartikelfiltret ända sen jag köpte den. Tillochfrån.

Jag påtalade detta för bilfirman, men enligt dem var det bara att blåsa ur den (bilen) när lampan tändes.

Och så har jag gjort.

Tills i förrgår, när lampan tändes igen, och det inte funkade med att blåsa ur den. Helt plötsligt tändes nu också en annan varningslampa. För att göra en lång historia kort skulle jag på fredag vid lunch tid till Österby för att ha ett tillträde. Köpare och säljare och bank var bokade. Och jag får upp bilen i knappa 70 (med gasen fullt nedtryckt i botten)... Vände åter mot kontoret, svängde in till den lokala bilverkstaden som - tacknämligt nog - tog sig an min lilla svarta på stuberten. Men då visade det sig att bilen var för NY (årsmodell 2010) för att de skulle kunna hjälpa mig...   ?

Snabbt som ögat fick jag då låna en bil, iväg och göra mitt jobb, och på vägen tillbaka åkte jag in till en auktoriserad VAG-verkstad som berättade för mig att jag har en mobilitetsgaranti på bilen och en avgas-försäkring som ska täcka såna här saker.

Väl tillbaka till kontoret ringde jag mobilitetsgarantin, blev inom 10 min uppringd av en bärgare från Gävle som någon timme senare kom och hämtade bilen och körde den till närmaste auktoriserade VAG-verkstad.

Så, vad som händer nu har jag inte en aning om...

Och den här lilla pärlan, som stått nästan hela julhelgen, och bara hoppat igång så snart jag behövt den - utan några som helst krusiduller eller betänkligheter - och dessutom tagit mig genom drivor av snö på igenyrda vägar (trots att den bara har 2 hjul, höll jag på att skriva - 2-hjulsdrift, menar jag så klart, nån måtta på underverket får det väl vara) utan att jag behövt fastna i någon driva någonstans.

Men men, även solen har fläckar sägs det...

 

Av Maria - 12 januari 2013 16:39

...har vi gott om på skogen.
Både pinfärska och äldre spår ser vi nu & då. Och älg. Och vildsvin. Och allsköns smådjur som rådjur, räv & ekorre.

Sånt är livet på landet...

Av Maria - 12 januari 2013 16:35

...ligger lite på is för Blixtran och mig.
Jag har varit ut några kvällar i våran lilla träningshall men lusten att göra något vettigt har liksom inte infunnit sig.
Tyvärr - för det är trist. Det är ju jätteroligt att träna hund. Egentligen. Men jag antar att vi inte deppat klart riktigt än.
Promenerar, åker skidor och försöker få Bästa B att förstå att det inte är ok att låta.

Så länge.

Och läser lite...

Av Maria - 12 januari 2013 16:27

...blev det med mallarna & sambon idag. I en timme och 20 min,  så risken är väl stor att man är lemlästad imorgon;)
Tänk att det ska vara så trögt att komma ut när det är så himla skönt när man är tillbaka...

Av Maria - 12 januari 2013 16:22

... och julegranen kastas ut, ut, ut...
Ja så var julen över för den här gången.

Lika roligt som det är att plocka fram alla ljusstakar och pynt, lika härligt är det att få ställa undan allting när julen är slut.
Då har det hunnit bli nytt år och det är nästan så man tycker sig se hur det ljusnar dag för dag...
Härligt!

Presentation


Livet på landet

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok

Besöksstatistik

Vädret hos mig

Mera Dog


Ovido - Quiz & Flashcards