Livet på landet

Alla inlägg under december 2023

Av Maria - 17 december 2023 23:41

Av Maria - 17 december 2023 20:00

... med slask och blask.
Minusgrader inatt dock, så att skotta några rasmassor från stalletaket var ju inte till att tänka på.

Ugnsstekte skinka, senare griljerade också. Bakade filmjölkslimpa med saffran och russin, spännande!

Hann under tiden som skinkan var i ugnen gå ut med hundar, fullständigt livsfarligt ute trots Ice Bugs. Fruktansvärt isigt och halt och några brutna armar och ben önskar vi oss inte nu!

Uträttade lite ärenden, sen var det adventsfika i Halls. Jättetrevligt och gott med nybakat av saffran!
Jisses vilka pojkar det finns nuförtiden som kan sånt här!

Direkt från fikat till STC och en timmes träning. Med en bra bok i öronen är det som vanligt bäst när det är klart!

Hem och vingla ut med hundar i halkan, sen hem till dagens söndagsmiddag som inte gick av för hackor!

Nu har vi landat i soffan för resten av kvällen!

Av Maria - 16 december 2023 23:11

Köper helst inte färdigkokt skinka, för jag gillar den inte. Köper rimmad julskinka och tillagar den i plastförpackningen på låg värme (65-70 grader) under lång tid (1,5 Tim/kg) och den blir magiskt god.

Enligt mig blir resultatet den allra godaste skinkan ever. Har gjort den i många år och delar nu med mig av receptet!

Av Maria - 16 december 2023 23:05

På morgonpromenaden gnistrande snö och tre minus. Två hållna tummar för att det skulle få fortsätta så.
Men icke, bara några timmar senare, på nästa promenad?

Grått, disigt och en massa plusgrader. Suck och dubbelsuck.

Var iväg på kvällen till vännen C på middag, och resan hem var inte rolig. Både hon och jag bor på landet, så det var idel isiga och osandade grusvägar innan man äntligen kom ut på bar asfalt.

Väl hemma höll jag inte på ta mig in på gården för all modd - och då har jag ändå 4-hjulsdrift!

Sen såg jag att snön från stalltaket släppt, så imorgon blir det väl skotta om det inte frusit till is då.

Av Maria - 15 december 2023 21:34

... är min favorit stand-up alla dar i veckan. Så sjukt rolig.
Skrattar så jag skriker i min ensamhet.

Av Maria - 15 december 2023 21:15

... en gråmulen decemberdag.

Flexade ut en timme tidigare för att slippa gå i kolsvarta mörkret (även om det hann mörkna ändå).

När jag kom hem lyste min solcellslampa lite svagt kämpande (hur nu den fått sin laddning under denna räcka av långa gråa dagar?)

Och så mitt älsklingshemma såklart!

Av Maria - 15 december 2023 12:30

Så har även jag bidragit till Musikhjälpen 2023 genom att sätta ingen slant till Luffar Lasses (den omskrivna katten från Trollhättan) insamlingsbössa. Den ligger för närvarande topp 3 och konkurrerar med självaste Benjamin Ingrosso!
 
Hejja Luffar Lasse!



Av Maria - 15 december 2023 12:15

Har funderat till och från på tatueringar i mitt liv. Jag har ingen men är inte alls motståndare till tatueringar. Båda mina tjejer har tatueringar, bilder med mening, textstrofer mm, jättefina.
Däremot dödskallarna, kors och annat elände är inget jag imponeras av.

Har sagt att jag skulle kunna tatuera mig - om jag hittar rätt objekt. Än har det inte hänt, men det kanske finns folk som är 60-plus som tatuerar sig?

Ev tänkbart, men utan text:

Eller?

Funderar nog vidare en stund till..,

Presentation


Livet på landet

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24
25 26 27 28
29
30 31
<<< December 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok

Besöksstatistik

Vädret hos mig

Mera Dog


Ovido - Quiz & Flashcards