Livet på landet

Alla inlägg under december 2023

Av Maria - 15 december 2023 12:00

... om högkänslighet:

Rekommenderas!
Det är Malin Berghagen som läser!

Av Maria - 15 december 2023 07:15

... på morgonpromenaden och lite lätt snöfall. En härlig vintermorgon. Trist är att det flaggas för plusgrader, regn och blåst i veckan. Inte skoj, nu när det är så himla ljust och fint med all snö.

Av Maria - 14 december 2023 21:23

... och frågan är om man ska skratta eller gråta   ?

Man önskar så att de ska finna kärleken men det är nog lättare sagt än gjort, det är mycket som ska stämma och att sen ha TV-kameror hack i häl gör ju inte saken lättare.

Nu är det slutspurt på årets säsong och vi får väl se hur många av bönderna som finner kärleken. Det är ju också så att det är människors känslor man dealar med så det gäller ju att göra rätta val även under programmets gång, annars kanske man står där med skägget i brevlådan och får åka på hotellvistelse med brorsan istället   ...


Av Maria - 13 december 2023 19:13

... igen!

Underbara bilder och fin text!

Av Maria - 13 december 2023 07:53

Frukost till Luciamorgon idag innan jobbet!
Vackert och stämningsfullt!

Av Maria - 13 december 2023 07:46

Av Maria - 12 december 2023 23:17

... kan det ha varit en sån jag hade på besök i slutet av förra veckan?


Hade varit ute med hundarna och kom hem och de var helt crazy, sprang runt på tomten och snuggade som att det varit något djur är. Nu med detta snöande har jag haft grindarna öppna, så snöröjningen kan komma in, vilket gör att det är fri lejd in för vilda djur (ser ofta spår under fågelborden i trädgården) men som sagt, nu var hundarna helt galna. När jag skottat undan och fyllt på talgbollar, gick vi in.


Då ser jag, genom fönstret, att det sitter något stort, brungråsvartraggigt på trappen till uterummet. Tänkte först om det var en jakthund på villovägar? Gick ut i uterummet för att kolla, då hör den mig och sticker iväg. Jag fick upp dörrarna ut och ser då en märklig varelse som inte liknade något jag sett tidigare. Helt klart var den skabbangripen, den hade lång svans utan päls mot svansroten, men päls kvar på toppen av svansen. Sen vänder den sig om och tittar mot mig, med ett triangelformat ansikte, och päls som ett piggsvin nästan, långt och raggigt. Att det inte var en räv kunde jag tro nästan direkt. Den här varelsen var dessutom 1,5 - 2 ggr större än en räv.


Jag jagade den på flykten så det stod härliga till, och hoppas slippa se den igen. Men som jag har funderat vad det kunde vara. Skrev ut i vår by-grupp på FB och frågade om någon sett den, men icke.  Idag pratade jag med en kollega, som är jägare, som sa direkt, kan det inte ha varit en mårdhund? Så tog han fram en bild, och ja, likheten är slående. Någon som vet något om detta djur?


Flera observationer av mårdhund i Höga kustenområdet | Svensk Jakt

Av Maria - 12 december 2023 22:33

... i Uppsala ikväll med de här sköna bönorna, med anledning av att vi alla fyllt 60 år under året.
Vi har känt varann sen 1970 då vi började 1:a klass tillsammans och har sen hängt ihop lite till och från under alla år. Så roligt med ett kompisgäng som vet hela ens historia.


Fr v: Kina, jag, Katta, Marie H, Lena och Marie B.

Vi har - i de bästa av tider dvs innan pandemin - setts två gånger per år på en bit mat och lite dryck hemma hos nån av oss, babblat om vad som hänt sen sist, gamla minnen, vi har gråtit och vi har skrattat.

Vi har glatts åt nya kärlekar, barn, vi har gråtit åt separationer, bortgångna föräldrar, vi har delat så mycket!

Ikväll sågs vi alltså och skålade in allas våra 60 år!
Grattis alla på 60- årsdagen och till lång och härlig vänskap!

Presentation


Livet på landet

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24
25 26 27 28
29
30 31
<<< December 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok

Besöksstatistik

Vädret hos mig

Mera Dog


Ovido - Quiz & Flashcards