Livet på landet

Alla inlägg under februari 2024

Av Maria - Torsdag 8 feb 17:34

Av Maria - Torsdag 8 feb 10:17

... på morgonpromenaden. Vinterkylan slår till med full kraft igen!

Av Maria - Onsdag 7 feb 15:25

... gjorde jag i morse innan jobbet.
Hittade rabarber och jordgubbar i frysen och gjorde vad jag hoppas blev en knäckig paj.
Lite risky när man tar frysta bär och fryst frukt, lätt att det blir vattnigt. Det återstår att se!

Bytte alltså ut blåbären till jordgubbar och rabarber! (Blev supergott!)

Sen rörde jag ihop två filmjölkslimpor enligt ett recept från Selma Spa. Enkelt recept med lite olika mjölsorter, filmjölk, sirap och bikarbonat. Har provsmakat och det var helt ok. När jag gör dessa efter eget huvud brukar jag ha i torkad frukt/russin och nötter, men alltså inte idag.

Plättlätt, och gott!

Av Maria - Onsdag 7 feb 13:19

... har jag skickat efter.
Hade så goda körsbärstomater i somras men vet inte vilken sort det var. Många och galet goda.

I år provar jag dessa:


Hoppas att de både är goda och vackra att se på. Däremot måste jag plantera dem så jag kommer ihåg att vattna dem. Den här sorten behövde inte så mycket skötsel - men vatten behövde den.

Av Maria - Onsdag 7 feb 13:12

Det började flinga lite lätt redan igår kväll och har hållit på sen dess. Lagom till lunch tog det fart ordentligt.

Sen finns det en sak som faktiskt är värre än tjock-is - tjock-is med ett tunt lager kallsnö på!

Lömskt och lurigt!

Av Maria - Tisdag 6 feb 16:27

... eller för att bo i Sverige. Det är inte ofta, men det händer.

Som nu, när en 9-årig flicka som levt hela sitt liv i Sverige med en svensk familj, helt plötsligt ska utvisas till ett för henne helt okänt land.
Ensam, utan anhöriga .
Och ministern, som ställs till svars i Nyheterna, hänvisar till lagstiftningen. LAGSTIFTNINGEN?
Och vem beslutar om LAGSTIFTNINGEN?
Och var tog medmänskligheten och det sunda förnuftet vägen?

Meanwhile, på ett annat ställe i samma land - SVERIGE - förbjuds utvisning av en våldsverkare som förgripit sig på och misshandlat en kvinna i över ett dygn! För att han, enligt rätten, inte har någon närmare anknytning till det land han ska utvisas till? MEN HAN SKA FÅ STANNA I SVERIGE - som inte förtjänar annat än att bli utkastad wherever?

Ja, vad säger man? Hål i huvudet räcker inte.

Man skäms!

Av Maria - Söndag 4 feb 00:27

... roade jag mig med när pappa åkte tillbaka till boendet.

Körde ett pass på STC innan jag åkte hem och kissade hundarna i ishalkan.

Blev färdig kålpudding från Ica till middag, lite trist men helt ok.

Hade lite mat jag behövde ta rätt på så jag slängde ihop en lasagne (av ragun jag gjorde igår) och en potatisgratäng som fick stå i ugnen när jsg sedan slog på Mellons deltävling no 1.

Den långkokta ragun blev mycket god och smakrik, åt den igår med pasta, idag gjorde jag lasagne och sen har jag fryst in två stora burkar för kommande behov.

När jag ändå var i farten slängde jag ihop en ananaspaj, gjorde den på färdig smördeg istället för pajdeg men vet inte om det blev så lyckat.
Får prova imorgon.

Blev snejsigt med allting så jag småslocknade lite i soffan efter Mellon...

Presentation


Livet på landet

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29
<<< Februari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok

Besöksstatistik

Vädret hos mig

Mera Dog


Ovido - Quiz & Flashcards