Livet på landet

Alla inlägg den 26 februari 2008

Av Maria - 26 februari 2008 09:26

Världens bästa Fia fyller ett år idag! Vi köpte Fia, som är en sheltie - eller dvärgcollie - från kennel Linndougs och familjen Sidfäldt i Lagga utanför Knivsta förra våren. Det visade sig vara ett lyckokast. Jag hade först varit och tittat på Border Terrier valpar (mycket hund i litet format) men då jag förstod att det var väldigt mycket jakt i dessa hundar fick jag tänka om, då det var meningen att våra tjejer, då 10 och 12 år gamla ,skulle kunna ta en del ansvar för valpen och jag skulle kunna känna mig trygg med det, dessutom. Då föll valet på sheltie, även om jag ska erkänna att jag var tveksam först eftersom de sheltiesar (?) som jag träffat tidigare varit alldeles för veka och rädda. Så icke Fia. Eller de andra syskonen heller, för den delen. Fia kom hem till oss i maj, då hon fick  en stor dobermannkille, Dobwinds Clipper, och en galen malletik, Ässi, till ny flock.  Hon har fått gå i en hård skola;-) och lära sig stå på sig bland dessa, ibland hårdhänta om än godhjärtade, stora syskon. Detta har gjort att hon räds intet - vare sig folk eller fä - hon tar sig an alla med samma glädje och förväntan och backar inte för något. En otroligt glad och snäll (med allt och alla) hund, väldigt lättsam och mycket självständig (mer än jag trodde). Hon har en last här i världen (och det är tack vare den vi kan träna med henne;-) och det är ALLT ÄTBART. Hon gör ALLT för en godisbit! Detta gör att hon periodvis har en tendens att se ut som en fästing - litet huvud och stor kropp;-) - så vi måste verkligen tänka på vad vi stoppar i henne.

Vi har ställt ut henne en gång i höstas i juniorklass och fick en slät 1:a och en bra bedömning, trots att hon är något stor enlig rasstandarden.

Fia och Sofia har gått en valpkurs i höstas och är nu anmälda till en agilitykurs i vår.

Hipp hipp hurra! Idag ska vi fira rejält!

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Livet på landet

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25 26 27
28
29
<<<
Februari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok

Besöksstatistik

Vädret hos mig

Mera Dog


Ovido - Quiz & Flashcards