Livet på landet

Alla inlägg den 12 april 2010

Av Maria - 12 april 2010 22:31

Sitter och tittar på ABC-nytt och helt plötsligt visas ett inslag om detta (saxat från svt.se):


Kaninplågare åtalas

Rapport
Publicerad 12 april 2010 - 06:42
Uppdaterad 12 april 2010 - 06:43

En kanin brändes upp levande. En annan kanin hölls fast medan en hund slet i den med tänderna.

Nu har fyra män i 20-årsåldern åtalats för illdåden som de själva filmade och som av polisen beskrivs som ett av de vidrigaste djurplågerifall de haft.

-Vi är mäkta upprörda, det är otäcka bilder, säger Peter Wenestam vid Söderortspolisen till Metro.

Händelserna ägde rum för ett drygt år sedan i ett skogsområde i Skarpnäck och en källare i Farsta i södra Stockholm. I filmerna hånskrattar männen högt medan de plågar kaninerna. Trots filmbevisen nekar ett par av männen till flera av åtalspunkterna.

 

Jag finner inte ord för vad jag skulle vilja göra med dessa j*¤"a svin.

Livstids utvisning är på tok för lindrigt.

Av Maria - 12 april 2010 19:44

.... tjatade jag till mig hos vetten idag.

Älskahunden har haft så ont i ena bakbenet sen besöket sist - och mattes hjärta blöder. Massor.

Imorse fick hon följa med till jobbet för att kunna ta första bästa återbuds tid hos vetten. Som suckade när jag ringde (om än tyst:) och som nog tyckte (åtminstone inombords) att jag borde väl ha kunnat vänta några dagar och sett om antibiotikan tog.

  

Men icke så. Med risk för att vara besvärlig tjatade jag till mig en tid. Och fick komma. Och Ässi ville vända på trappen. Det har jag aldrig varit med om förut. Tyder på att hon har jobbiga minnesbilder sen förra besöket...

Och få konstaterat att febern ff sitter i (39,5 grader), och då fanns två val. Antingen är antibiotikan för svag och inte tar - eller också beror febern på något annat. Och det var dit jag ville komma. Tänk om hon har så ont så hon har feber? (Då är det ju fruktansvärdast!)

Och han kände igenom henne igen - och fick en reaktion på höger bak. Uppe i låret. Och hon pep! (Och hur långt ska det gå innan en malle piper av smärta?)

DÅ fick jag en tid för röntgen under nästa vecka och en rejäl flaska Rheumacam

(inflammationsdämpande och smärtstillande) med mig hem.

  

(Oss emellan hittade jag en bok av Mickie Gustafson i väntrummet som handlade om att Mista en vän - så där satt jag och snörvlade och konstaterade att jag är inte säker på att jag kommer att överleva när den dagen kommer...)

    

Efter första dosen antiinflammatoriskt hemma, blev hon dock som en annan hund. Istället för att ligga i soffan med sorgsna ögon och se på allt som rör sig (läs pudlar och dammtussar:) så jagar hon nu dammsugaren, försöker para sheltien och slänger pudeln på rygg. Så det känns som att ordningen snart är återställd...

Av Maria - 12 april 2010 19:24

... innehöll allt möjligt.

Jobbade hela lördagen med visningar både på bostadsrätt och villa. Jätteroligt tycker jag, att träffa folk och knyta kontakter.

" Hur känns det att jobba på helgen då?" frågade säljaren av villan.

"Vaddå jobba?" svarade jag, "det här tycker jag bara är roligt!"

Än så länge, iaf. Och det är sant. Det är såååå roligt att träffa nya människor!

Hann med en fika och en härlig pratstund hos goda vänner mellan visningarna också, och en bit mat (tur jag hade   ) innan det var dags att dra vidare.

Sen var det hem till familjen, en bit god mat och softa i soffan.

Söndagen överbemannades jag av vårkänslor - SOLEN SKEN!

Satte genast igång att plocka ur fönster och duscha blommor och tvätta fönster. Och hos oss som bor i ett gammalt hus på landet, är detta ett JÄTTEgöra. Vi har iofs inte innanfönster, men väl gamla, kopplade delbara fönster (som av nån anledning genererar en hysterisk uppfödning av flugor under vissa delar av året) som ska tvättas INNANFÖR, UTANPÅ och EMELLAN. Och när man tycker sig vara klar, och stänger igen (ja, just ja, skruvmejsel är ett måste!), nog fasiken är det nån liten rinning eller död fluga man missat nånstans...

(HUR kunde man frivilligt flytta ifrån ett hus medvändbara isolerfönster?)

Därför räcker det MYCKET gott att ta en våning i taget. Och i helgen var det alltså nedre botten som fick sitt.

Men när allt är klart - fönstren skinande rena, blommorna duschade och nyplockade och vårgardinerna framtagna - ja då är det bra härligt   !

Då blev det hundpromenad i solen med sambon och en kopp kaffe mot husväggen... och dagen var fulländad!

Av Maria - 12 april 2010 19:15

... har varit fantastiskt rolig. På alla sätt.

Veckan började med att jag fick skriva ett förmedlingsuppdrag - mitt första, btw - på en fastighet för 3,5 milj i utgångspris. Weeeiiio.

(Vad gör man nu tänkte jag, novis som man är - tar man i hand och tackar säljaren, eller bjuder man på skumpa? Det senare var dock inte att tänka på då jag inte har något skumpalager på kontoret och dessutom är det nog inte så lämpligt att köra bil efter intaget förmedlingsuppdragsfirande - så det fick bli ett fast och rejält handslag och ett tack! Och jag tror kunden var rätt nöjd med det...)

  

Veckan slutade också med att jag fick bud på begärt pris på en av visningarna!

Och blev jätteglad - och tänkte: Vad gör man nu? Tar i hand och tackar, eller? Och just det gjorde jag, och bad spekulanten gå hem och tänka igenom saken, så lovade jag höra av mig på måndagen igen.

  

Däremellan hände också såklart en massa roliga saker. Massor av spännande människor med olika bakgrunder och förutsättningar som kommer in eller ringer...

Vilket fantastiskt jobb jag har förmånen att få syssla med   !

Presentation


Livet på landet

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok

Besöksstatistik

Vädret hos mig

Mera Dog


Ovido - Quiz & Flashcards