Livet på landet

Alla inlägg under maj 2011

Av Maria - 12 maj 2011 22:50

... består mitt liv av just nu. Som sig bör, antagligen:)

 

Jag åker kors och tvärs över hela halva Norduppland, värderar, träffar säljare, fotar och skyltar. Visar också, när det beger sig.

De senaste dagarna har jag åkt nästan 20 mil om dagen (och då har jag ändå varit inne på kontoret halva dagen) i olika ärenden, sen ska det administrativa tas om hand också. Sena kvällar blir det, och helger blir det också.

Men så roligt... Det är nog inte alla förunnat att ha världens roligaste jobb. Men det har jag, och det gör banne mig livet så mycket lättare.

Eftersom Bästa Blixtra fortfarande är lika vild och glad och kreativ...

  

... så är hon naturligtvis med mig större delen av min vakna tid. Sen tror jag inte alltid hon tycker det är så kul kanske, men 1) hon har sällskap och 2) jag slipper renovera huset när jag kommer hem:)

Och det är ju värt en del. Har ändå börjat lämna henne hemma ett par timmar utan bur någon gång då och då - och tamejtusan - sist hade hon inte ställt till något elände alls. Gången före, däremot, hade hon varit in i badrummet och hämtat ALLA tandborstar på handfatet, och NATURLIGTVIS också tandkrämen (som hon dessutom också alltid lyckas skruva av hatten på, fråga mig inte hur hon beter sig:) och så hade hon samlat allt i sin saccosäck och somnat i alltihopa.  Men jag hoppas att det kanske börjar ta sig... Mallemamman var väl runt året när hon började lugna ner sig, och Bästa Blixtra är ju 9 månader nu... så än finns det hopp!

Av Maria - 12 maj 2011 22:44

... blev det hastigt och lustigt från tisdagkväll till onsdag lunch.

Var ner till Tämnaren och träffade en kompis i ett ärende - satt vid vattnet, drack kaffe och solen värmde - och hastigt & lustigt bestämde vi att jag skulle åka hem och jobba klart, hämta hunden, en flaska vin och lite mat, och komma tillbaka och tillsammans skulle vi lösa världsproblem.

Sagt och gjort - jobbade klart, packade hund och övriga attiraljer och åkte tillbaka. Vi grillade, åt gott och drack en härlig chardonnay (Lindemans:) och pratade halva natten.

Utsikten över sjön var fantastisk, när vi tog nattpromenaden med Bästa Blixtra (som såklart var med):
 

Dagen efter började vi med frukost i solen på bryggan - och på sämre sätt kan man ju börja sin dag - eller hur?

 

Och ja, det var precis lika underbart som det såg ut.

När vi satt där och drack kaffe och pratade, klev Bästa Blixtra helt sonika i vattnet och började knata runt. Hon har nog aldrig i hela sitt liv badat - annat än i vattenpussar - men nu fick hon blodad tand. Tyckte det var förfärligt härligt:

 

Sen ville hon upp på bryggan och pussa lite på matte emellanåt...

Som sagt, en härlig och spontan minisemester bidde det. Ett härligt avbrott i vardagen. Det här gör jag gärna om - och Mia - tack för att vi fick komma och dela din idyll en stund!

Av Maria - 12 maj 2011 22:42

... är väl ett säkert vårtecken, det också?

Lika härligt varje år, när man slipper mocka och kan pussa solvarma mular dygnet runt. Naturligtvis klär vi på pojkarna en lättare pyjamas fortfarande under nattetid - tänk om de fryser:)

  

Och på dagtid åker öronluvorna på, såklart. Finns ju knott och andra smådjur:)

Men nog är det väl härligt....

  

... eller hur?

Av Maria - 12 maj 2011 22:39

... fick jag i måndagskväll.

Spännande - och lite nyfiket. Hade bara fått frågan om jag skulle vara hemma nånting på måndag kväll - för jag skulle få oväntat besök.

Och det fick jag! Jätteroligt!
Kusin Åsa (som jag inte sätt på flera år) och vännen Ingela (som jag hängde med i typ 5-6:an i mellanstadiet). Å så kul det var! Massor av babbel och prat - nästan in på nattkröken. Det här måste vi göra om - många gånger!

Tack för det initiativet tjejer!

Av Maria - 12 maj 2011 22:36

... är här. På riktigt nu.

  

Allt blommar - och är underbart vackert. Lite snuvig blir man också, men det är smällar man får ta:) Till och med frosten har givit vika, så nu får pelargonerna stå otäckta över natten.

Har tillochmed satt ut pellar i blomlådorna utanför stallet - röda mot den vitkalkade väggen. Underbart.

Också ogräset växer - tyvärr...

  

Gick och handplockade ogräs utanför stallet en kväll - och undrade vad det tagit åt mig? En flaska round-up i sprayform är ju enklare. Men fint blev det, och jag fick en stunds finkulerande på köpet...

Av Maria - 4 maj 2011 23:22

... tror vi Edwin har blivit idag. Stackars liten - alldeles svullen om mulen och lite hängig. Så där gosig och mulig och kramig, som de blir när de är lite nere eller sjuka.

Ringde doktorn direkt, som sa att det var viktigt att se till att han åt och drack, och att han fick vila i ungefär en vecka. Antingen boxvila eller också liten fålla utomhus. Inget spring eller andra hyss.

Och så tillsyn såklart.

Och massor av krya-på-dig-pussar - men det sa hon inte, det förstod vi ändå.

Skruttponnyn våran...

  Och så dessa jäkla huggormar - om jag kunde skulle jag slå ihjäl varenda en, fridlysta eller inte. De ställer till så ohyggligt mycket elände så jag vill bara slippa se dem och ha dem i närheten.

Nån som har något bra knep att eliminera dem för all framtid - förutom att flytta på dem?

 

Av Maria - 3 maj 2011 22:05

... på TIRK ikväll för Sofia & Lorden. Som alla tisdagar...

Men - ikväll var det någonting som hade hänt. Något alldeles extra. Både häst & unge var hur duktiga som helst (med våra mått mätt) och jag var alldeles ohyggligt stolt och glad. Har ju haft en häst som fläckvis varit mera vild än tam på hoppbanan - och det speglar av sig på ryttaren, såklart.

Men ikväll var inställningen och attityden en annan - redan från början. Och jisses vad fint det gick. Ska lägga in en film så fort jag laddat ur kameran.

  

Och Bästa Blixtra var med och skötte sig så exemplariskt så jag vet inte vad. Satt uppbunden vid volten medan det byggdes hinder och vandrades med hästar, sen var hon trevlig och social och gick fram och ville bli hälsad på - i all välmening, dessutom. Mycket märkligt - men fantastiskt härligt.

Såg fina hundpojkar på lite avstånd och ville gärna nosa lite närmare, men när matte sa nej - så var det nej. Inget ryck och inget pip. Och matte var omåttligt stolt denna dag - både över hund, häst & ryttare.

Av Maria - 3 maj 2011 21:59

... med min hund har jag haft idag.

  

Helt underbart - bara Bästa Blixtra och jag. Alltid, tycker jag, har man flera - om inte alla - hundar med sig när man är ute. Men idag lämnade jag (med tungt hjärta, iofs) de övriga hemma och tog med mig bara Blixtra. Vi cyklade upp på skogen, stannade och lekte duttleken, busade med bollen, och cyklade vidare. Stannade igen och körde lite (och då menar jag liiiite:) lydnad innan vi åkte vidare. På tillbakavägen stannade vi till och satte oss i solen en stund - bara för att Bästa B skulle slappna av och varva ner lite. Hon tyckte det var jättekonstigt - men kom igen, matte, vi kan väl inte bara sitta heller? - men varvade ner och la sig vid mina fötter i solen en stund.

En underbar paus - välgörande för både för henne och för mig.

På vägen tillbaka sen körde vi några raka skick uppletande ut i skogen - vilket hon tyckte var jättekul. 

  

Sen sov hon gott på luren en stund innan det var dags att åka till TIRK och socialträna lite, vilket hon skötte med bravur! Så ikväll är hon trött, min alldeles egen Bästa Blixtra.

Presentation


Livet på landet

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok

Besöksstatistik

Vädret hos mig

Mera Dog


Ovido - Quiz & Flashcards