Livet på landet

Alla inlägg under oktober 2011

Av Maria - 9 oktober 2011 21:04

... kommer här.

2011-10-09, Heby BK, mentalbeskrivare Göran Haweé:


1a) Kontak, hälsning: 4

1b) Kontakt, samarbete: 4

1c) Kontakt, hantering: 4

2a) Lek 1, leklust: 4

2b) Lek 1, gripande: 4

2c) Lek 1, dragkamp: 5

3a) Förföljande: 1, 4

3b) Gripande: 1, 5

4) Aktivitet: 4

5a) Avståndslek, intresse: 4

5b) Avståndslek, hot/agg: 1

5c) Avståndslek, nyfikenhet: 5

5d) Avståndslek, leklust: 5

5e) Avståndslek, samarbete: 4

6a) Överraskning, rädsla: 2

6b) Överraskning, hot/agg: 1

6c) Överraskning, nyfikenhet: 5

6d) Överraskning, kvarstående rädsla: 1

6e) Överraskning, kvarstående intresse: 2

7a) Ljudkänsl, rädsla: 2

7b) Ljudkänsl, nyfikenhet: 5

7c) Ljudkänsl, kvarstående rädsla: 1

7d) Ljudkäns, kvarstående intresse: 2

8a) Spöken, hot/agg: 2

8b) Spöken, kontroll: 4

8c) Spöken, rädsla: 3

8d) Spöken, nyfikenhet: 4

8e) Spöken, kontakt: 4

9a) Lek 2, leklust: 3

9b) Lek 2, gripande: 4

10) Skott: 1




Av Maria - 9 oktober 2011 20:47

... fick syskonen Storlur idag. Och flera andra av våra klubbkompisar också (Eva & Bella och Lisa & Kvittra)!

Dunder gjorde ett jättefint MH som vi är mycket stolta över, och jag tror att matte Jill & husse Johan (som för övrigt gjorde jättebra ifrån sig som förare till Dunder idag, då kanhända mattes nerver tog överhanden lite:) åkte hem med en hund som kanske t o m var snäppet bättre än de kom med?!

(Om inte annat så är han med all säkerhet lika underbar efter som före!)

  

Bästa Blixtra däremot, gjorde nog så gott hon kunde efter de förutsättningar hon har... och det blev också som förväntat. Brister i kamp och tillgänglighet - som vi redan vet - , och det följde henne genom hela testet. Hon var inte pigg på att hanteras eller kampa med testledaren, hon jagade iväg på lilla bytet, men var inte intresserad av att ta det, eller ta det med tillbaka. Dessa  brister var genomgående hela testet. Däremot visade hon ett hejdundrande humör som vi aldrig sett maken till tidigare. Både vid avståndsleken, dumpen och ffa spökena fick vi se prov på en skärpa vi inte visste fanns. Och hon stod faktiskt också upp riktigt långt för detta... och det hade vi ju inte heller trott. Våran mesmalle visade prov på både och idag. Vi hade nog trott att hon skulle få mera hjälp i testet av sin nyfikenhet, som hittills har löst mycket åt henne, men här visade hon prov på andra egenskaper.

Och  då tänkte vi, att det är tur, att hon är en mycket snäll hund, när vi nu ser hur arg hon kan bli...

Och återigen slås man av hur olika två syskon kan bli. När man tar en tik som är si, kompletterar med en hane som är så, och tror man ska få ett medelvärde på de valpisar som kommer. Men icke så - tänk vad man bedrar sig.

Och lär sig något nytt hela tiden...

När vi kom hem efter en hel dag ute i snålblåsten, trötta och frusna, hade lillasyster i familjen, som var hemma och höll ställningarna, bakat ett hejdundrandes konstverk till tårta, dagen till ära:

  

Ett riktigt konstverk, som också dessutom var väldigt smakfullt... (Kanske blir den lilla damen konditor, eller rentav fotograf?:)

Men nu är både Blixtra och jag trötta, och det kommer med all säkerhet att bli en tidig kväll för oss ikväll...

Men först - stort grattis till Jill, Johan & Dunder, Lisa & Kvittra och Eva & Bella till Godkänd mental status! Nu är alla hinder avklarade inför kommande tävlingssäsong!


Av Maria - 9 oktober 2011 20:46

... åtminstone idag, minus 3,5 grad och hela omvärlden är täckt av vit frost.

Och så soluppgång...

  

... kan det bli mycket bättre?

Av Maria - 8 oktober 2011 21:17

... har vi gjort idag. Med Blixtra och Bella & Tomas & Eva.

(Här Blixtra på C:)

   Vackert väder - men kallt! Första riktiga höstdagen?

Vi träffades i Arvidsbo och idag fick gubarna vara kvar på A - och hundarna likaså. Eva och jag gick till B och sedan släpptes jyckarna på "frispår". Gick toppenbra. Skickade tillbaka till A när de vilat en stund - och det gick med jordens fart. Under tiden trampade Eva och jag i väg till C - och båda hundarna gjorde en kanonförlängning. Vi var - är - så nöjda med våra tjejer!

Efter att ha sänt dem tillbaka till A var vi i valet och kvalet om vi skulle fortsätta till D eller gå tillbaka till B.

Det är alltid lätt - när det går bra - att vilja fortsätta framåt, men idag beslutade vi oss för att ge hundarna all cred för ett bra jobb, och gick alltså tillbaka till B och tog emot på sista skicket där.

Så - en toppenträning. Det behövde vi, för sist strulade Bästa Blixtra lite på en av sträckorna (tror det var A-C) och då gick Johnny fram och visade sig, och det blev bara så helfel. Hon trodde att han var en pop-up, så när han försvunnit och jag skickar på nytt - springer hon bara ut och letar efter husse, där hon sett honom. Och ringar. Och ringar. Så jag fick kalla tillbaka och gå med henne nästan upp till B innan jag skickar. Och sen funkade det igen, som tur var.

(Det var nog första riktiga strulet som vi haft, om jag inte missminner mig, och det måste ju komma det också:)

Så - denna träning var toppen för oss idag, nu är vi tillbaka igen.

Och trött, ja det var hon en stund. Nån timme eller så. Sen var hon sin vanliga pain-in-the-ass igen.

Och nu laddar vi om för morgondagen - MH!

Av Maria - 7 oktober 2011 22:55

... blir jag farlig. En tiger. Nästan.

 

Märkligt nog ändras min personlighet när jag tar på mig klackskor. Av vilket slag de än månde vara. Jag blir tvärsäker, jag fylls med självrespekt, jag blir rak och jag blir tydlig, och jag säger vad jag tycker. Till vem som än behöver höra det. Inte i onödan, men det som är nödvändigt. Och det som behövs sägas.

Till skillnad mot när jag kommer tassande i mina - om än fina - fotriktiga Eccoskor. Då är jag lite mer tillbakadragen, lugn och timid. Känner in. Har morrhåren ute.

Men - när klackskorna åker på, då vaknar tigern i mig. Av någon anledning.

Senast häromdan - och det finns många fler exempel.

Så - se  upp   .

Klippeti-klack, klippeti-klack...



Av Maria - 7 oktober 2011 22:40

... kan hon vara, för sina 4-beningar i flocken, våran Blixtra.

  

Skenet kan bedra, jag lovar. Ibland ser hon så mild och timid ut så man nästan tror på det själv.

Men - vilken överskottsenergi. Hela tiden. Hon terroriserar och bråkar...

  

... med mallemamman och alla andra som kommer i hennes väg.

På Fia greppar hon ett redigt tag i halspälsen, och sen sliter hon - och det är bara för Fia att följa med. Tills hon stämmer i bäcken - och rappar i med den - lilla? - pondus hon har. Men då lyssnar Blixtra och lägger sig fint i favvosäcken. En stund. Tills hon är på gång igen...

  

Självklart får också Bella sin släng av sleven emellanåt - och hon blir så arg som bara en pudel kan bli. Men vad hjälper det?

  

Att bli jagad - och att få jaga de andra hundarna - älskar hon:

  

Alltid massor med spring i benen och bus i blicken. Sällan är hon stilla. Jo, efter ett rapport pass, eller - som ikväll - ett klurigt spår, där hon måste tänka till, följt av några skick uppletande. Då är hon ganska nöjd. En stund. Sen är det fullt ös igen. Men så är det nog att vara malle...

Däremot - peppar, peppar - har hon varit en del ensam hemma (ja, utan oss 2-beningar) den här veckan, i köket med bara en grind och utan bur - och det har funkat. Naturligtvis måste man malle-sanera innan man går hemifrån, men ändå... Upp till 5 timmar har hon varit själv - utan att riva khuset eller plocka ner allt i molekyler som hon hittar.  Makalöst otroligt.

Kan det vara så att hon håller på att bli stor - min lilla malleflicka?

Men jag törs såklart inte ropa hej än - inte på långa vägar...

(Knappt så man nånsin aldrig ropar hej om man har en malle i huset kan jag säga - då kan allting hända;)


Av Maria - 2 oktober 2011 21:02

... var helgens höjdpunkt.

  

Vickan & Lasse skulle gifta sig den 1 oktober - igår - och det gjorde de, med besked. Vädergudarna var på deras sida och jag tror aldrig jag har sett någon av dem finare än de var igår. Förmodligen precis som det ska vara!

Allvarliga - och förväntansfulla - lyssnar brudparet till Bibbis vigseltal:

Glada och lyckliga...  

  

... och jättefina.

Brudbuketten får ett eget foto... (den fick iaf vara med en stund:)

  

Sen var det mat & dryck & dans & presentöppning natten lång...

Och vi är  så glada att vi fick vara med och dela denna deras högtidsdag!


(Har på nåder fått låna några av Claras oredigerade bilder - hon knäppte under bröllopet men bilderna ska ses över en extra gång... Men visst var de fina?)

Presentation


Livet på landet

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok

Besöksstatistik

Vädret hos mig

Mera Dog


Ovido - Quiz & Flashcards