Livet på landet

Alla inlägg den 9 april 2011

Av Maria - 9 april 2011 22:00

... i vårskrud.

  

Lika bäst som vilken årstid som helst.Såklart Borta bra men hemma bäst. Alltid. Trots lutande väggar och skeva golv. Min oas i världen...

 

Av Maria - 9 april 2011 21:57

... och mina absoluta hjärtan.

  

Nu skiljer det nästan ingenting i storlek. Blixtra är fortfarande alltför uppsnurrad på Mamma Ässi, så det är en ren lycka att vara ute med henne själv - och för ovanlighetens skulle få ALL uppmärksamhet.

Finaste...

Av Maria - 9 april 2011 21:54

... har Bästa Blixtra inte varit någon älskare av. Läskigt med vått på tassarna.

Tills nu.

  Helt plötsligt har det blivit hur roligt som helst. Kanske av den enkla anledningen att vi är omgärdade av vatten. Vart man sig i världen vänder... typ. Hästhagarna står under vatten, fälten runtomkring står under vatten, grusvägen står bitvis under vatten. M a o är det så, att är man rädd för vatten blir det lite svårt att leva hemma hos oss just nu. Och det gäller både hästar och hundar... Så det är bara att bestämma sig. Och så enkelt var det...

  Och då blev det helt plötsligt buskul...

  ... tycker alla utom Fia...

Av Maria - 9 april 2011 21:46

  

... heter en liten pojkterrier som bor granne med oss och som hundarna fått träffa för första gången idag. En jättefin liten norfolk-terrier-pojke som höll på att få slag när det kom ett gäng brudar som ville hälsa...Sen upptäckte han att det var jätteroligt... med brudar:)

     

(Klicka på bilderna för att se dem i ett större format. Alla bilderna är fotograferade av Clara, som hade kameran på magen under hela prommisen:)

        

Zorropojken ovan, och nedan brudarna:)

     

En härlig förmiddagpromenad för både hundar och mattar. Det här måste vi göra om!

Av Maria - 9 april 2011 21:38

... blev det idag. Sambon hade ställt klockan på 7.30 - en lördagmorgon? - för att gå upp och jobba med husrenovering.Det resulterade i att jag gick upp kvart i 8 och åt frukost med honom.

  

Vid 10 gick jag & tjejerna och hundarna på promenad med grann-Karin och hennes lilla Zorro, och när klockan var före lunch hade jag satt ner alla mina pellisar & penséer i jord och placerat runt på tomten.

 

DÅ tittar jag på klockan i stallet - 12.15 - och frågar om den verkligen kan gå rätt? (Är den inte mera?)SÅ känns det att gå upp tidigt när man är ledig.Det är man inte van med...

  

Denna tidiga morgon resulterade alltså under eftrmiddagen i bus med Blixtra, spår i blåsten (som låg i en timme och inte var det lättaste - men hon jobbade bra!), godisspår (stekt falukorv:) med Bella & Fia, sen kom sambon och slöt upp och körde uppletande med Ässi. Som grädde på moset fick Blixten ett litet motivationsuppletande också.Gissa om alla var nöjda och glada. Det har varit tyst och lugnt på hundfronten hela halva lördagkvällen.

Härligt med hundar som är trötta efter att ha fått jobbat med huvudet...

Av Maria - 9 april 2011 21:33

... är det för mina övervintrande pellar av olika slag.

     

Idag har jag varsamt bäddat ner dem i stora krukor med en blandning av vanlig blomjord och förmultnad hästabajs- & torvblandning. Tillsammans med en kanna vatten hoppas jag nu att de långsamt ska vakna till liv och möta vårens solstrålar.

Mårbacka - klar favorit:

  

I år har jag också hittat en ny sort: tulpanpelargon - också en form av mårbacka - visst är den fin?

 

Och Rosenpelargon - också ny för mig:

  

En och annan pensée åkte också i myllan - i krukorna utanför stallet och i stora träfbaljan som pryder brunnslocket.

Är det vår nu?

Av Maria - 9 april 2011 21:30

... är min och hundarnas bästa vän, i detta nu och pälsbytartider.

 

Några drag, och halva hunden ligger i drivor på golvet. Och ja, det är sant. Fråga mig inte hur det går till, men det är fullständigt oslagbart.

Malle-Mamma-Mu brukar gå i veckor och håra ner hela vårt hus, in i minst skrymsle, trots dammsugning av hund och övriga ytor MINST en gång om dan.

Men nu - med Furminator - är det över på en vecka.

(Och ja, jag hör själv att jag låter som en levande reklamröst från TV-shop...)

Presentation


Livet på landet

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok

Besöksstatistik

Vädret hos mig

Mera Dog


Ovido - Quiz & Flashcards