Livet på landet

Alla inlägg den 22 november 2015

Av Maria - 22 november 2015 19:21

... även kallad Blixtra (kärt barn, osv...) är i en ruggigt bra form just nu.

Såpass bra, att jag faktiskt är lite ledsen över att det är slut med rapporttävlingar för i år.

För nu är hon farlig vad gäller kondition och styrka. Jag vet inte riktigt hur vi har kunnat toppa formen så knasigt, men jag misstänker att tass-rehaben från i september kan ha en viss del med detta att göra.

Hon är helt underbar (det är hon iofs alltid, men just nu lite extra...). Tyvärr följer det med lite skräpbeteenden också, när hon är så taggad. Men än så länge är det hanterbart.

 

Så, vi nöjer oss med att träna. Och invänta löp.

Det är så typiskt, när hon inte förväntas löpa, då kan det slå till när som. Men när man väntar på att hon SKA börja löpa, då känns det som evigheters evigheter...

Av Maria - 22 november 2015 19:20

... att ha malle.


 

Det kan jag och flera med mig intyga...

(Ajajajaj...)

Av Maria - 22 november 2015 19:02

... och så underbart skönt. Och tudelat. Förmodligen för att jag är ovan att vara ledig. Har jag inte jobbat, så har vi åkt land och rike runt och tävlat hund. Antingen stuckit tidig morgon och varit borta till sen kväll, eller också åkt redan dagen innan, sovit kvar på hotell, vandrarhem eller brukshundsklubbar och tävlat hela dagen efter, och även där har det hunnit bli sen kväll innan vi är hemma.

Kontentan av detta är att jag inte riktigt längre vet vad jag ska göra med min lediga tid. Har massor av borde-saker, men blir liksom gravt handlingsförlamad och vet inte vilken ända jag ska börja.

I lördagsmorse t ex. Ska gå ut med hundarna och hämta tidningen vid vägen. Kommer tillbaka efter en timme. Minusgrader, frost på backen och en svag novembersol. Underbart. Sambon hade både hunnit fixa frukost och städa kaminen medan han väntade på mig och morgontidningen. (Och nej, det var ingen baktanke...   ).

Efter brunch (som det nästan blev) la jag mig på soffan med en brasa sprakandes i bakgrunden, varmt och gott, hundar i fotändan och sambon tittandes på Vinterstudion. Bara slappade och myste. Helt galet, och helt olikt mig.

För det fanns fortfarande massor-av-borde-göra. Men jag förstår ändå att det finns en nytta med att vila när man är ledig också... det är bar det att det är så himla ovant...

När vinterstudion var slut plockade vi fram cyklarna och drog milen så mallarna fick en riktig joggingvända. Nöjda och glada. Jag svidade om och åkte till Tobo, där det var årets julmarknad - som jag inte bevistat på säkert 6 år, för att jag jobbat varje gång... Härligt och mysigt - men kallt. Handlade lite handstöpta ljus och ett halsband (krimskrams - men som jag tyckte mycket om).

Hem och förberedde middag för bästa vännerna - pulled pork, som puttrat i ugnen hela dagen.

 

Lite bubbel, god mat och massor av prat, lite TV och mera babbel gjorde min kväll. Jätteroligt och trevligt!


Söndagen sen ägnades åt att röja lite hemma, prata med tjejerna på telefon, långkoka köttgryta och baka sesamkex a la LCHF, fika med mamsen och papsen och sen ut med hundar.

Idag blev det spårträning - superhärligt. Duktiga hundar - men väldigt olika.

Yksi spårar (ganska långsamt, men har blivit bättre, mera tryck i linan nu än för ett halvår sedan) noggrant som tusan, men är otroligt lättstörd (flyger det upp en fågel tappar hon koncentrationen direkt och går i självförsvar) men ändå har hon lärt sig att koppla på igen och fortsätta, det fanns inte tidigare. Med stort fokus genomförde hon spåret jättefint - tog alla apporter och gick nästan genomgående i mina fotspår - och kastade sig över slutet när vi kom så långt.

Sen var det Blixtens tur. Hon är ju redan här GALEN på att behöva vänta på SIN TUR! VADDÅ MIN TUR? DET ÄR MIN TUR HELA TIDEN ANNARS   ... Typ så. Det säger en del om henne...

Åt Blixtra hade jag gjort ett påsläpp, vilket hon grejade bra. Men när hon sen fäster på spåret är hon förjävlig rentutsagt. Kanske inte som sin bror, men inte så långt därifrån tror jag nu. Hon plockade 3 av 4 pinnar (slarv, för hon har så bråttom framåt trots att jag borrar ner hälarna i backen...) och vindade in slutet i god tid, men spårade ända fram. Trots att det spåret var längre gick det säkert på halva tiden  jämfört med Yksans.

Så är det, roligt med olika hundar med olika egenskaper.

Blixten behöver dock sansa sig - trots att vi tillämpar omvänd belöning efter tagen pinne för att få henne att sansa sig och fokusera, och trots att hon vet att hon inte får gå ut i spåret igen förrän det är varsågod laddar hon ändå på för fullt. Lyxproblem? Antagligen.

Medan jag och hundarna roade oss med skogspromenad och spår fixade Bästa Sambon en storröjning i stallet och i poolhuset. Så nu kan vi träna hund i stallet igen - allt bråte är flyttat till de sälla jaktmarkerna eller där de ska vara - och poolhuset går också att vistas i. Mycket trevligt!

 

I veckan kom de första snöflingorna - även om det fortfarande inte är vitt så är det ett ljusare täcke på marken än det brukar vara i november. Hoppas det får hållas så här nu med minusgrader även på dagarna. Mycket trevligare att ha hund när man inte behöver dammsuga hela tiden...

På kvällskvisten sen blev det långkokt köttgryta och ett glas rött för oss och hundarna fick också smaka köttgryta vilket gillades skarpt.

Nu är det söndagkväll, TV och favoritserien Bron. Sen är vi tillbaka på ruta 1 igen...(måndag alltså   ).

Av Maria - 22 november 2015 19:00

... i Frankrike, fick en malle-hanne sätta livet till, och räddade förmodligen livet på flera människor.
Det har skrivits spaltmeter om denna hund på FB, och jag blev så berörd utav det.

Hunden är verkligen människans bästa vän   .

 

Av Maria - 22 november 2015 18:48

... var vi på studiebesök i veckan. Hela kontoret.

Vi fick fräscha upp våra kunskaper gällande Varudeklarerat också, en produkt som SF är ensamma om att förmedla till sina kunder, omfattande besiktning och köpar- och säljarförsäkring motsvarande den juridiska ansvarstiden.

Jättetrevligt och roligt att träffa alla människor man har mail- och telefonkontakt med.

Och nyttigt att friska  upp kunskaperna, såklart.



Efter att ha varit och tittat på en visningslägenhet i Valbo som slog alla förväntningar (och skrattat så vi kiknade av olika anledningar) åkte vi iväg till Helt enkelt och åt en härlig middag, alla 4. En jättetrevlig eftermiddag och kväll, roligt att slå två flugor i en smäll (utbildning och skojsigheter) och att ses lite och inte bara prata jobbrelaterade saker.

Så - det här hoppas jag vi gör om!

Presentation


Livet på landet

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok

Besöksstatistik

Vädret hos mig

Mera Dog


Ovido - Quiz & Flashcards