Livet på landet

Direktlänk till inlägg 28 februari 2024

För 38 år sedan...

Av Maria - Onsdag 28 feb 18:00

... sköts dåvarande statsminister Olof Palme till döds på öppen gata i Stockholm. Det här var långt före gängkrigens och skjutningarnas tid, och var otroligt upprörande.

Jag minns i detalj när min mamma ringde på morgonen den 1 mars och väckte oss och berättade om händelsen för oss, och vi slog på TV:n som kablade ut händelsen. Jag hade en röd, fast, bakelittelefon på väggen i hallen, minns det så väl.

Jag var 22 år då, och den här händelsen skakade hela världen, Palme var ju internationellt känd. Det här är också en av de händelser som för mig blivit ett vattenmärke, där tiden liksom delar sig. En händelse där det finns ett före och ett efter och där livet på något vis aldrig blir sig likt igen.
Under årens lopp har jag upplevt flera sådana händelser, men för mig var det här den första.

Mordet är fortfarande än idag olöst, även om det cirkulerat många teorier om anledningar och mördare.

Få se om det någonsin kommer fram någon lösning.

 
 
Rickard

Rickard

Torsdag 29 feb 13:09

Jag var 9 år när det hände och vi hade gäster hemma som hade slagit på radion på natten och hört sorgemusik spelas och att man sa att de spelade denna musik för att Palme blivit mördad. De trodde först att det var ett skämt (något humorprogram), men snart bekräftade de det på nyheterna. Det skakade om svenskarna och många säger att Sverige blev osäkrare och otryggare efter det. Sedan kom ju den ekonomiska krisen på 90-talet då folk som trodde de hade fast anställning fick gå från sina jobb.

Många teorier om mordet men Lars Tingström (Bombmannen) skrev ju i sitt testamente att det var han som hade lejt Pettersson att skjuta Palme, jag tycker detta låter trovärdigt, eftersom även Tingström hade ett hat mot samhället.

http://newreflections.blogg.se

Maria

Torsdag 29 feb 13:49

Fler än jag som minns, hör jag. Jo, det här kan ha varit början till nya, osäkrare tider.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - Torsdag 25 april 20:01

Årets första, dessutom. I dunjacka, termobraller och 3 plusgrader på lerig grusväg debuterade vi på 6 km, alltid något att börja med.Hade bara Vinna med mig, Pirran är lite dålig i ditt diskbråck så hon vilar lite och äter Onsior den här veckan.Tror ...

Av Maria - Torsdag 25 april 19:56


... ikväll. Blir det inget trassel har vi möte en gång per år. Trots att jag bott här sen 2007 har jag bara vsrit med på vattenmötet förra året och i år.Shame on me   .Får försvara mig med att de första åren vi bodde här sammanföll alltid dessa v...

Av Maria - Torsdag 25 april 19:52


... är inte billigt, det ska gudarna veta!Dagens reparation gick på 8 430 kr och omfattade byte av fjäder vänster fram, torkararm på vindrutetorkare bak och bromsok. Dessvärre bor jag ju så till så jag måste ha bil, så det är bara att betala och...

Av Maria - Onsdag 24 april 22:51

... igen   .Snattat från Instagram.Älskar både färg och texter! ...

Av Maria - Onsdag 24 april 22:01

... ikväll på öppen träning.Gick halvskapligt. Inte bra, långt därifrån, men jag kände mig inte helt modfälld när jag åkte hem.Linförighet (problem med fokus), framförgående (problem med fart ut, går för fort, och med ställandet), läggande under gång...

Presentation


Livet på landet

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29
<<< Februari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok

Besöksstatistik

Vädret hos mig

Mera Dog


Ovido - Quiz & Flashcards