Livet på landet

Direktlänk till inlägg 12 juni 2009

Skolavslutning...

Av Maria - 12 juni 2009 22:43

... och därefter sommarlov. Så härligt.

Trots att vädret inte var det bästa var alla så fina, ljusa klänningar och förväntansfulla blickar. Sång och musik i kyrkan, sommarblommor och svenska flaggor. Rektorns tal till elever, personal och föräldrar. Det är något visst med skolavslutningar iaf.

Och när Den blomstertid nu kommer spelas blir åtminstone jag lite lätt rörd... Minns sommarlovskänslan från när jag gick i grundskolan.


Den blomstertid nu kommer, Psalm 199

Musik: Folkmelodi
Text: Israel Kolomodin, Johan Olof Wallin & Britt G Hallqvist

 
Den blomstertid nu kommer med lust och fägring stor:
du nalkas ljuva sommar, då gräs och gröda gror.
Med blid och livlig värma till allt som varit dött,
sig solens strålar närma, och allt blir återfött.
 
De fagra blomsterängar och åkerns ädla säd,
de rika örtesängar och lundens gröna träd,
de skola oss påminna Guds godhets rikedom,
att vid den nåd besinna, som räcker året om.

 
Man hörer fåglar sjunga med mångahanda ljud,
skall icke då vår tunga lovsäga Herren Gud?
Min själ upphöj Guds ära stäm upp din glädjesång
till den som oss vill nära och fröjda på en gång.
 

Och sedan Idas sommarvisa, som har blivit en ny tradition på alla skolavslutningar:


Idas sommarvisa

Musik: Georg Riedel
Text: Astrid Lindgren

 
Du ska inte tro det blir sommar ifall inte nån sätter fart
på sommarn och gör lite somrigt, då kommer blommorna snart.
Jag gör så att blommorna blommar, jag gör hela kohagen grön,
och nu så har sommaren kommit för jag har just tagit bort snön.
 
Jag gör mycket vatten i bäcken så där så det hoppar och far.
Jag gör fullt med svalor som flyger och myggor som svalorna tar.
Jag gör löven nya på träden, och små fågelbon här och där.
Jag gör himlen vacker om kvällen för jag gör den alldeles skär.
 
Och smultron det gör jag åt barna för det tycker jag dom kan få
och andra små roliga saker som passar när barna är små.
Och jag gör så roliga ställen där barna kan springa omkring,
då blir barna fulla med sommar och bena blir fulla med spring.


Sen hem och skolavslutningsfika med nära & kära.

Jordgubbar och grädde hör till, såklart.

Och nu är det äntligen SOMMARLOV!

 
 
Susanne

Susanne

17 juni 2009 06:08

Härligt med sommarlov. Minns den känslan, hela långa sommaren framför sig;-)
De där sångerna är verkligen sommar!

http://web.telia.com/~u26108410

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - Tisdag 14 maj 23:22


Men nu har väl Åkesson skitit i det blå skåpet i alla fall?Har skummat de två Kalla Fakta avsnitten om SD:s Trollfabrik. Nu går han ut i media och slår tillbaka mot media med full kraft och påstår att det är ett skämt?Självklart är han inträngd ...

Av Maria - Tisdag 14 maj 23:17

... idag med Pirripirran.Efter det förmodade diskbråcket i höstas, har hon inte återhämtat sig riktigt. Inga cykelpromenader, inga längre promenader, då blir hon smärtpåverkad.Har tappat muskler och styrka i bakdelen och lyfter ofta på ett bakben, tr...

Av Maria - Måndag 13 maj 15:08


... idag, som vi sa farväl till dig i Vendels kyrka.Så vackert. Saknar dig fortfarande varje dag    ...

Av Maria - Måndag 13 maj 11:39

... från hell, har tagit mig i besittning.   Började i torsdags med lite halsont och värsta raspiga whiskey-rösten. Fortsatte sen, inga andra symtom. Förrän igår - söndag. Då satte snuvan igång, och en jobbigt hosta (fick ta slemlösande). Ingen f...

Av Maria - Söndag 12 maj 23:13

... idag. Samling kl 9 vid klubbstugan.Ett gäng tappra ekipage var med, tre sökhundar med förare och resten spårekipage (6 st) rullade ut i skogen. Söket vallade ruta och vi andra la spår och snitslade uppletanderuta. Gick bort till sökbanan sen, någ...

Presentation


Livet på landet

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6 7
8 9 10
11
12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24
25
26 27 28
29 30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok

Besöksstatistik

Vädret hos mig

Mera Dog


Ovido - Quiz & Flashcards