Livet på landet

Alla inlägg den 12 juni 2009

Av Maria - 12 juni 2009 22:50

Ikväll har vi varit på fest hos Malin för att fira hennes examen. Hon har blivit fröken nu, efter att ha läst till lärare i 3,5 år. Så härligt att ha gått klart skolan! Det ville hon fira med tjocka släkten - och det var vi glada för!

Huvudpersonen till vänster, tsm med sin bror Niklas och hans flickvän Caroline (som också är ihärdigt studerande - till byggnadsingenjör:).

Festen hölls under väl slutna presenningar, då regnet vräkte ner fläckvis. God mat med tillbehör, gott vin och en underbar efterrätt. Roliga människor och många skratt.

Här minsta kusinen Axel med sin favvo-farfar:

Och så sambons äldsta bror (här förklädd till tibetansk munk:) tillsammans med flickvännen Lina:

Jättetack för en trevlig kväll Malin! Lycka till i arbetslivet.

(Eller som jag brukar säga: Välkommen till verkligheten - nu är det slut på sommarlovet:)

Av Maria - 12 juni 2009 22:43

... och därefter sommarlov. Så härligt.

Trots att vädret inte var det bästa var alla så fina, ljusa klänningar och förväntansfulla blickar. Sång och musik i kyrkan, sommarblommor och svenska flaggor. Rektorns tal till elever, personal och föräldrar. Det är något visst med skolavslutningar iaf.

Och när Den blomstertid nu kommer spelas blir åtminstone jag lite lätt rörd... Minns sommarlovskänslan från när jag gick i grundskolan.


Den blomstertid nu kommer, Psalm 199

Musik: Folkmelodi
Text: Israel Kolomodin, Johan Olof Wallin & Britt G Hallqvist

 
Den blomstertid nu kommer med lust och fägring stor:
du nalkas ljuva sommar, då gräs och gröda gror.
Med blid och livlig värma till allt som varit dött,
sig solens strålar närma, och allt blir återfött.
 
De fagra blomsterängar och åkerns ädla säd,
de rika örtesängar och lundens gröna träd,
de skola oss påminna Guds godhets rikedom,
att vid den nåd besinna, som räcker året om.

 
Man hörer fåglar sjunga med mångahanda ljud,
skall icke då vår tunga lovsäga Herren Gud?
Min själ upphöj Guds ära stäm upp din glädjesång
till den som oss vill nära och fröjda på en gång.
 

Och sedan Idas sommarvisa, som har blivit en ny tradition på alla skolavslutningar:


Idas sommarvisa

Musik: Georg Riedel
Text: Astrid Lindgren

 
Du ska inte tro det blir sommar ifall inte nån sätter fart
på sommarn och gör lite somrigt, då kommer blommorna snart.
Jag gör så att blommorna blommar, jag gör hela kohagen grön,
och nu så har sommaren kommit för jag har just tagit bort snön.
 
Jag gör mycket vatten i bäcken så där så det hoppar och far.
Jag gör fullt med svalor som flyger och myggor som svalorna tar.
Jag gör löven nya på träden, och små fågelbon här och där.
Jag gör himlen vacker om kvällen för jag gör den alldeles skär.
 
Och smultron det gör jag åt barna för det tycker jag dom kan få
och andra små roliga saker som passar när barna är små.
Och jag gör så roliga ställen där barna kan springa omkring,
då blir barna fulla med sommar och bena blir fulla med spring.


Sen hem och skolavslutningsfika med nära & kära.

Jordgubbar och grädde hör till, såklart.

Och nu är det äntligen SOMMARLOV!

Presentation


Livet på landet

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6 7
8 9 10
11
12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24
25
26 27 28
29 30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok

Besöksstatistik

Vädret hos mig

Mera Dog


Ovido - Quiz & Flashcards