Livet på landet

Alla inlägg under september 2012

Av Maria - 11 september 2012 22:39

... började vi på igår, tillsammns med Sofia och Isa och några flera, hos ET Hund i Tierp.


Mycket trevligt, och mycket varierande hundar - i både ålder, kön och ras. Där fanns mallar, sheltie, BC, holländare och schäfer, såklart.

Vi började med att träna på att tokklicka, därefter klickade vi våra hundar upp på filten och ner i läggande.

Roligt.

Vi pausade ofta och tog kisspauser. Lekte inkallning och tränade bakdelskontroll (med varierande resultat   ).

Jag har fått den stora äran att gå med Yksin, och risken är att vi kommer att knyta band, hon och jag, som blir svåra för någon annan att lösa   ...

Så nu får vi se vad detta leder.

Däremot var Bästa Blixtran inte glad, när Soffi och jag åkte iväg med varsin valp - OCH träningsryggan - utan att hon fick följa med...

Piluttan...  

Av Maria - 9 september 2012 18:23

... hade vi fått med oss till Ullhedens valpträff i Norsborg idag.

Överraskade ser vi att Yksi får - bland sina kullsyskon - ett beteende som vi inte alls känner igen.

Medan de andra biter, sliter och river i varandra, gurglar, morrar, skäller och mäter sina krafter, sitter Yksi lugnt under sin korkek (läs vid mattes och husses sida) och nosar på de små blommorna;)

Skämt åsido - men det var faktiskt så. Av den lilla djävulsmalla som hemma försöker ta kommandot i sin flock, syntes inget. En intressant upplevelse (som naturligtvis inte får oss att tycka mindre om vår lilla smula) men som får oss att fundera om hon kanhända är van att ha (för) mycket stöd av sin flock?

Nåja, imorgon börjar vi kurs - och då blir det lite annat för unga fröken.

Jätteroligt att träffa alla fina och urtrevliga syskon med mattar & hussar, Camilla uppfödare och mamma Ärtan och pappa Atte med husse och matte - vilka hundar! Kan inte bli annat än en superkull!

Del av hela gänget...

... och så Ferdinand...

 

Av Maria - 8 september 2012 23:09

... bloggare i Café vill jag varmt rekommendera, för er som inte läser honom.

Jag har en dotter som läser varje ord han skriver och skrattar galet mycket. Och högt.

Vilket också har fått mig att börja läsa. För skratta är ju kul;)

I dagarna har nämnda Backman givit ut två böcker - En man som heter Ove och Saker min son behöver veta om världen.

Som sagt, rekommenderas. Många skratt blir det...

Av Maria - 8 september 2012 23:03

... i stresshantering har jag börjat på.

I fredags. Med KBT inriktning. Spännande - och bådar gott.

Denna veckas läxa är att kartlägga hur vi bedömer att vår kommande vecka ser ut - och sedan jämföra med utfallet.

Kan ju bli riktigt roligt.

Eller inte;)

Av Maria - 8 september 2012 21:11

... har vi gjort idag. Med Bästa B och Bella. Tanken var att genrepa inför lkl rapporten nästa helg. Bella gick fint från B till A medan Blixtra snurrade till det och kom tillbaka. Johnny skickade igen och då gick det fint. Tiden ner var 1,57 (Bella) och 1,55 (Blixtra) så hundflickorna var mycket jämna. Hade det varit tävling så hade vi ju såklart inte varit med längre pga vändningen.

Icke att förglömma, alltså.
Från A till B ville Bella inte gå idag, hon föredrog att mysa med matte på A, medan Blixtra sprang som ett skållat troll. Som piper alltså. Ja, inte medan hon springer, men innan.

Så - jag vet inte om vi ska vara nöjda eller inte, men vi väljer att vara det.

Det är liksom lite roligare så...

Av Maria - 8 september 2012 20:56

... fick ge vika för mera praktisk tysk bruksbil.
Med lite sorg i hjärtat har jag lämnat min lilla fina roliga följeslagare A1 i inbyte till förmån för en annan tysk. Problemet var att det blev ohållbart med bara en hundbil i en familj med 5 vovvar. Och hur gärna jag än ville tyckte inte Bästa B & co att det var roligt att åka A1. Så - det fick bli så här. Inte världens mest upphetsande - men praktisk. Passande för en medelålders tant, kanmantänka;)

Av Maria - 1 september 2012 20:58

... och jag har tagit upp tråden igen. Känns det som.

Hon tycker - äntligen - att jag är roligare än valparna. Idag. Vilken aha-upplevelse.

 

Så - nu känns det roligt att träna igen!

(Det kan också vara så att jag inte är van att behöva anstränga mig så mycket...)

Av Maria - 1 september 2012 20:49

... är här.

Enligt Wikipedia infaller hösten under september, oktober och november. Vilket innebär att den första höstmånaden börjar idag.

 

Underbart.

Jag älskar hösten. Kanske inte detta hällregn som formligen vräkt ner i snart två dygn, även om det såklart har sin charm att sitta inne med tända ljus och kura under en filt.  Nej, när jag tänker höst så tänker jag på frostiga morgnar med is på grässtråna, morgondis i soluppgången, flammande röda löv, hög  klar luft - och frånvaro av fästingar, ormar och getingar... Och mycket annat såklart.

Härligt är det.

Egentligen är det väl kanske så att varje årstid har sin charm. Egentligen.

Och nu är det höstens tur...

Presentation


Livet på landet

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok

Besöksstatistik

Vädret hos mig

Mera Dog


Ovido - Quiz & Flashcards