Livet på landet

Alla inlägg den 8 december 2012

Av Maria - 8 december 2012 19:27

... har vi haft avslutning på idag. För våra små juveler Isa och Yksi. Hrmpfh.

 

Idag hade vi uteaktiviteter, så vi började med att pulsa oss genom skogen ner till grustaget i Arvidsbo, där vi körde klickersök (med eller utan klicker), budföring och inkallning. Och lite lydnad.

Jätteroligt.

Sen pulsade vi oss tillbaka och tränade på loftet resten av tiden. Så underbart att kunna träna inomhus och inte behöva pulsa i snö hela tiden - jätteroligt, och mycket bra träning för småvovvarna.

Avslappning och apporteringsövningar bland annat.

Och så fika, såklart.

Så - det var sista gången för den här kursen, som varit jätterolig.

Tack hela roliga gänget - Sanne och Jözsta, Marianne och Fix, Lena och Midas, Tomas och Frippan, Sofia och Isa och så jag och Yksan.

Och tack också  till Eva - vilken tålmodig instruktör   !

       

Av Maria - 8 december 2012 19:19

... har det kommit, under veckan som gått.

Massor, rättare sagt.

 

Det började i tisdags, och jag skulle iväg till Alunda och skriva kontrakt - och det var ett rent jävelusiskt väglag, halt, moddigt och massor av snörök. I Alunda snöade det lovikkavantar. Kontraktsskrivningen gick bra, och hemresan likaså (även om den tog mycket längre tid än det brukar... men det kan det vara värt en sån här gång, bara man kommer hem   ).

Under natten till onsdagen sen, brakade det löst ordentligt - snö och storm. Redan under morgonpromenaden insåg jag lönlösheten i att försöka ta mig ut med bil - jag skulle sitta rejält fast innan första kurvan.

Ute hos oss på landet är det som så, att det behöver egentligen inte snöa så förfärligt mycket, men blåser det samtidigt, då är det kört. Det driver igen över våra öppna ängar på nolltid - och då kommer man ingen vart.

Hursomhaver, nu provades tålmodigheten (då jag dessutom bokat tid hos veterinär Eksell i Örbyhus) i att vänta på plogbilen. 10.15 kom den, och då var det bara att passa på och åka ner i kölvattnet - medan vägen var ren.

Ett eländes väglag då också, och sedan dess också, kan man väl säga.

Sen har det snöat mer eller mindre oavbrutet sen dess - inatt, natten till lördag, hade det kommit ytterligare en decimeter, upptäckte jag när jag vaknade av plogbilen halv 8 i morse.

Om det nu slutar snöa, och om nu den här ljuvliga snön får ligga kvar, och packa till sig ordentligt, tänker jag att det kan bli en redigt härlig vinter.

För - visst ska det vara vinter när det är vinter.

Det tycker iallafall jag   .

Presentation


Livet på landet

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok

Besöksstatistik

Vädret hos mig

Mera Dog


Ovido - Quiz & Flashcards