Livet på landet

Alla inlägg den 8 april 2012

Av Maria - 8 april 2012 20:38

... har vi roat oss med idag.

Gick ut med Johnny & Blixtra på fm för att träna frispår.

Jag lämnade och gick ut ca 250-300 m, Johnny släppte på och Blixten var toktaggad. Sprang som ett jehu och hittade mig lätt som en plätt. Kopplade på hjärnan ordentligt, då  jag följde stigen de första 25 m för att sedan braka rätt ut i terrängen när stigen svängde. Nemas problemas sa Blixten.

Därpå gick Johnny ut, denna gång ca 450-500 m (glömde slå på Runkeepern   ). Toktaggad ännu en gång, glömde slå på hjärnan och fick göra om. Inga problem, hittade honom i fullt ös. Han skickade tillbaka, gick fint. Sen  möttes vi i skogen, gick tillsammans tillbaka, stannade och tränade lite fritt följ och kryp, för att sedan promenera hemåt. Då kör vi ett fjärde skick, jag lämnar Johnny & Blixtra i skogen, trampar igenom en granplantering, hoppar över diken och stock och sten, ut på ett gärde som jag går över och sätter mig slutligen bakom en gran.

Fullt ös och med hjärnan påslagen, hittar hon mig och glad som en lärka. Roligt.

När vi kom tillbaka in såg vi att vi varit ute i 2,5 tim, och Blixten var rätt nöjd. Märktes inget av det ute, men  när vi kom in gick hon och la sig   och verkade mycket nöjd.


På kvällskvisten gick vi ut för att skotträna lite igen, denna gång under läggande. Jag har nojjat upp mig lite på skotten efter MH:t (där hon la på sig lite och fick 1:a  på skotten). Vi har tränat budföring med skott och jag upplever inte ens att hon viker öronen när det smäller, när hon är i rörelse. Hon saktar inte av det minsta, hon girar inte och hon fullföljer utan tvekan det hon ska. Jag bedömer det som att motivationen att springa är så pass stor att hon inte bryr sig om att det smäller.

Så, vi fortsätter träna, för det behövs alltid. Vi har ju turen att bo ett stenkast från den lokala skjutbanan och här smäller det rätt rejält vid den här tiden på året, vilket är bra. Skotten blir ett naturligt inslag i vardagen på det viset.


Och ja, mycket hundträning blir det när man är ledig. Så roligt och så himla avslappnande.

Me like   !

Av Maria - 8 april 2012 20:19

... som debuterat i akl spår idag, med uppflyttning och en 3:e placering!

 

Fina Dunder med matte Jill - det syns lång väg hur mycket de tycker om varann   !

 

Bra jobbat - och stort grattis också till klubbkamraterna Eva och Emma som knep första respektive andra placeringen, och också blev uppflyttade!

Tierparna åker till Skultuna och tar hem storslam - så ska det se ut   !


Nu ses vi framöver i lkl!

Presentation


Livet på landet

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok

Besöksstatistik

Vädret hos mig

Mera Dog


Ovido - Quiz & Flashcards