Livet på landet

Alla inlägg den 15 april 2012

Av Maria - 15 april 2012 21:00

... fyller vår lillasyster Clara idag!

Tusen grattiskramar till dig från oss   !

Fika på säng, skönsång    och mssor av grattisar och några paket blev det, tidigt i morse, eftersom dagen för hennes del bjöd på andra aktiviteter än födelsedagsfirande...

 

För 16 år sen tittade hon ut i den stora världen, en pytteliten plutta. Nu är hon helt plötsligt 16 år, stor och världsvan (enligt henne själv   ), ska gå på körkortskurs i nästa vecka, slutar 9:an till sommaren och börjar på Fyrisskolan i Uppsala till hösten...

Jeezez... where did all those years go?

Hoppas du haft en toppen dag,   !

Av Maria - 15 april 2012 20:43

... har vi gjort idag.

Bästa Blixten och jag. Med lydnad, platsliggning med SKOTT och budföring med SKOTT. Fullångt spår och lite till.

Jätteduktig. Visst finns det massor att träna på, och flera moment som kan gå åt pipsvängen om det vill sig illa, men med lite tur...

Började köra igenom lydnadsprogrammet, och jag  inser att ibland är det inte bara fördelar med att ha en hund som tänker själv. Menar då, bland annat, momentet framförgående. När jag knäpper om kopplet i halsbandet för ickestryp - då vet hon direkt vad det handlar om. Zoomar in rakt fram och väntar på kommando FÖRE. Om jag har tur. Har jag otur så tar hon ett eget initiativ - och spruttar ut i kopplets längd fortare än kvickt.

Så - idag har vi tränat på att koppla om till icke stryp och vandra sträcka upp och sträcka ner längs apellplanen   . Säga vad man vill, men lite varierande träning blir det ju...

Samma sak med läggande under gång, innan kommendering inför detta moment brukar jag lägga ner henne och sätta upp henne - en liten förberedelse inför vad som komma skall - men det får jag ju också bums lägga av med.

Nu är hon så taggad så hon inte alla gånger väntar på kommando... vilket innebär att hon gör 10-mässiga lägganden men på eget bevåg. Inte bra!

Så, som sagt, visst finns det att fila på...    Men så är det ju lite med mig och Bästa B, vi kör ju på chans och Guds försyn - går det så går det, typ...

Första - så gott som riktiga - platsliggningen med skott körde vi idag, och med rätt avstånd till både hund, förare och skytt. 5 minuter, med 3 skott. Gick över förväntan. Hon är inte 100 bekväm med det, men köpte läget hela tiden. Och med samma glada svans. Direkt därpå gick vi över på budföring - också med hyfsat rätt avstånd - och där sprang hon på full motivation till mottagaren, vek öronen bakåt när det small, gick in och satte sig fot. Vad jag kunde se på tillbakavägen (till mig) var en någon liten fartsänkning - marginell - men fullt ös hela vägen, trots skotten. Vek öronen här också.

Skulle kunna tänka mig hoppa både plats med skott och budföring med skott - om det inte vore för att det är 50 plus 50 poäng... Och det har vi inte råd att missa... så vi provar iaf, få se hur det går.

En vinst i detta var att kampen satt där den skulle efter 3:e skicket till mottagaren, vilket jag är mycket tacksam för. Ingen sänkning där. Idag. Och det tackar vi för.

Därifrån sen direkt till spåret, som även denna gång var av hkl karaktär, med spetsvinklar och andra lömskheter   , i mycket risig terräng vilket gjorde att hon gick ganska högt med näsan idag, men fullgjorde spåret utan problem. Med en toppennöjd matte  i andra ändan linan...

Så, med detta i bagaget går det väl som vi förtjänar, antar jag. Det får framtiden utvisa.

Vi hinner med lite light-träning i veckan hoppas jag, trots åtminstone två sena jobbkvällar...

Sen är det bara att hålla tummarna...

Presentation


Livet på landet

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok

Besöksstatistik

Vädret hos mig

Mera Dog


Ovido - Quiz & Flashcards