Livet på landet

Alla inlägg den 13 februari 2016

Av Maria - 13 februari 2016 15:44

I onsdags kväll började Blixtra, som nu var tokrund, hässja och bli lite orolig på ett sätt jag inte kände igen.
På torsdagen fortsatte hon på samma sätt och började också läcka lite vatten. På fredagen bestämde jag mig för att åka till jobbet då jag hade två kundmöten inbokade och inget hade satt igång. Både Clara och Johnny var hemma så hon hade sällskap och tillsyn hela tiden.
Vid 1430 ringer Clara och berättar att Blixtra börjat läcka grönt, och då vet jag sedan tidigare att det är fara å färde (skadad moderkaka eller död valp). Slängde mig i bilen hem medan jag ringde Distriktsvet och Ultuna.
Hämtade Blixtra - som såg ut att må bra - och Johnny. Full rulle mot Ultuna, dit vi anlände 1615, och då kom också valp nr 1, i bakluckan på bilen. Det var en fin och livskraftig kille och Blixtra fixade allting själv, jätteduktig!
Sen fick vi komma in på rum och vänta och se om valp nr 2 skulle komma. Men det dröjde och det dröjde. Värkarna kom och gick men inget hände.

Få kom veterinären och gjorde ett ultraljud och konstaterade att det hon såg var tre valpar varav två med väldigt dålig hjärtfrekvens. Hon bestämde sig då gör att förbereda snitt. 2045 hämtades Blixtra upp till op, förtvivlad över att behöva lämna oss och valpen. Och för oss började en dryg två timmars väntan och oro.

Jättemycket tankar hann komma och gå men plötsligt händer det! En djurskötare kommer in med en låda med SEX fina och livskraftiga valpar!
Jag blev så glad så jag nästan grät - trodde vi skulle få åka hem med EN valp. Det var ytterligare en valp men den var så svag så den visste de inte om de skulle klara. Efter några om och men fick vi ändå beskedet att de fått igång valpen men den behövde lite extra omvårdnad! Vilken lycka!
ÅTTA fina, friska och viljestarka valpar!
Sen kom Bästa Blixtra ner, ihopsydd, med dropp och allmänt groggy men allt hade gått jättebra!
(Och ja, hon skulle kunna komma tillbaka till rapporten utan problem!)

Valparna låg i vår famn och under värmelampa till Blixtra kom ner till oss, sen fick de börja dia på en gång.
Underbart!

När Blixtra piggat på sig och alla valpar fått äta lite fick vi äntligen packa ihop och åka hemåt, vid 0430 tiden på morgonen. Då hade vi tillbringat de senaste 12 Tim på Ultuna, slitits mellan hopp och förtvivlan och så slutade det ändå så lyckligt!
Stort tack till all inblandad personal på Ultuna och även till Clara hemma som roddade övriga hundar så vi kunde åka båda.

Dagen har gått åt till att se till att alla kommer igång att äta (vissa är hungrigare än andra, kan man lugnt säga), märka och väga. 8 fina valpar varav 5 tikar och 3 hannar.
Underbart fina.
Nu har lugnet börjat lägra sig, och det är skönt att vara på hemmaplan igen, både för Blixtra och för oss.

Presentation


Livet på landet

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13 14
15 16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok

Besöksstatistik

Vädret hos mig

Mera Dog


Ovido - Quiz & Flashcards