Livet på landet

Direktlänk till inlägg 21 augusti 2023

Lydnadsträning...

Av Maria - 21 augusti 2023 23:07

... på klubben ikväll.
Pirran fick vara med och gå lite fritt följ bara för att få göra något, sen var fokus på Vinna. Hon har haft sån jäkla energi idag, så jag har skrattat åt henne. Det är knappt hon vetat var hon ska göra av sig själv   .

Började med två omgångar budföringar - 2 skick + ett belöningsskick (tränar alltid tre skick på budföringen, 2 tävlingsmässiga och det sista som ett belöningsskick där hon får sticka på marsch och gå i kampkudden), så totalt sex skick.

På det blev det fokusövningar - hålla kampkudden framför näsan och inte få gå i den förrän matten säger ok. Väldigt jobbigt, säger Vinna. Mycket jobbigare än att få bita och kampa, här krävs massa självbehärskning!
Vila i bilen en stund medan Pirran och jag roade oss lite, sen fick det bli dags för lite fritt följ - med hjälper!

Vi har fullt sjå att träna kontakt, då hon är reaktiv och vill hålla koll på allt som händer. Den där omtalade bubblan är ljusår bort (men vi jobbar på den, ibland   ).

Det här är den mest krävande hund jag haft och inser då så mycket gratis jag har haft med hundarna som jag själv fött upp och haft sen dag 1.

Surfade förbi en sida av Maria Brandel idag, där hon skrev att det ska vara en jämn fördelning av gas, broms och koncentration. O, ja, det vore ju fantastiskt ! Den här hunden har bara gas och ingen broms, det är den vi försöker installera just nu   .


För att inte prata om belöningsträning. Jag har ju fått plocka bort alla andra belöningar än just godis, då hon går totalt bananas på allting annat, och vi hamnar i konflikt. Nu har jag börjat plocka fram boll och kampkudden igen under mycket ordnade former och mycket släppa-träning, allt under väldigt korta pass.

Så vi kämpar på, lite i taget, så får vi se var vi landar så småningom.
Det är en riktig liten krutdurk och det är tur att hon är så jäkla go och glad och social.

Man kan inte annat än älska den här hunden   .

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - Tisdag 30 april 23:20

Tog tåget till Uppsala med vännen C. Vilket vårväder! Började med ett glas bubbel på Stationens uteservering. Härligt. Åt lite lunch där innan vi gick vidare. Massor med folk på stan och nästan festivalstämning. Strosade runt lite i affärer innan ...

Av Maria - Måndag 29 april 22:52


... idag! Jättetack till alla som uppvaktat mig - på sms, via telefon (extra tack för skönsången Christina!) irl och via sociala medier!Överväldigad av att så många kommer ihåg mig på en helt vanlig, ojämn födelsedag! Tack för det, alla! ...

Av Maria - Måndag 29 april 09:45

... är nu slut för säsongen. Idag bytte jag ut alla fågelmatare mot kokosbollar med frömasssa i och talgkottar.När nu dessa tar slut, ja då får ni klara er själva!Nu har jag hållit er med mat från i november, vi ses igen till hösten pippisar! ...

Av Maria - Söndag 28 april 22:18


Har precis lyssnst ut två riktigt bra svenska deckare: Rekommenderas starkt! ...

Av Maria - Söndag 28 april 22:09


... äntligen på gång?Man kan bara hoppas och hålla tummar! ...

Presentation


Livet på landet

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4
5
6
7 8
9
10
11 12 13
14
15
16 17
18
19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Augusti 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok

Besöksstatistik

Vädret hos mig

Mera Dog


Ovido - Quiz & Flashcards