Livet på landet

Alla inlägg under augusti 2023

Av Maria - 6 augusti 2023 22:19

... med la familia. Eller vad som är kvar av den, numera.
Kycklinggryta med ris, kladdkaka med hallonsås och vispad grädde till efterrätt.

Regnet skvalade på taket medan fusk-kaminen värmde oss.

Är det höst nu, månntro?


Av Maria - 6 augusti 2023 22:16

... tar knäcken på mig.

Det vräker ju formligen ner, och nu har de - SMHI - lovat nästan 100 mm till under kommande dygn. Typ katastrofvarning, och med tillägg om tilltagande blåst.
Det är sjukt tröttsamt, och också omotiverat att gå med hundarna.

Idag tog jag på mig regnkläderna och tog en cykelpromenad med vovvarna i skitvädret, precis hur omotiverad som helst. Men om man nu bara måste, och har rejäla regnkläder ja då är det ju ändå ok. Trots allt.

Av Maria - 6 augusti 2023 22:10

... har ju varit ett äventyr den här sommaren. Har en gammal Stiga Villa som ex-sambon lämnade kvar och som jag renoverade upp för 5000 kr förra sommaren, efter att först ha anlitat Gul Bil några gånger (utför div trädgårdsskötsel). I början av den här sommaren pajade klippbordet som jag fick hjälp att fixa - hade nog kört på något med knivarna? Sen fick jag inte igång den och bensinen rann rakt igenom. Lämnade in den igen med allt vad det innebär - fixa med kärra och hjälp för att få ner den till Maskincenter, invänta info om felsökning och prisuppgift och på det reparation. Och kostnader. Fick hem den innan jag åkte till Gotland efter en reparation för nästan 1100 kr. Igår skulle jag äntligen starta den efter reparationen, och efter allt regn, och kör av halva tomten - så stannar den igen.

Då bröt jag ihop fullständigt. Inget kan jag fixa själv, och allt kostar pengar. Man kanske helt enkelt inte ska bo så här när man inte kan fixa och meka själv. Jag grät av frustration, ställde klipparen och åkte till pappa och fikade. Och deppade.

Kvällen ägnades åt en plan framåt - har jag sagt att jag är en doer? - läsandes annonser över begagnade åkgräsklippare.

Men surt, mycket pengar för att laga en aldrig sinande reparationskrävande gammal klippare och ännu mera pengar för en ny-begagnad.

Idag lånade jag Sofias klippare och körde av hela tomten. Nu är det åtminstone klippt för en stund framöver.

Tänk att en gräsklippare kan sätta såna känslor i svallning..,

Passade på att köra av allting två gånger, första gången på femman (högsta läget) och andra gången på ettan men det var knappt klipparen orkade. Sen såg det ut som om jag slagit hö på gräsmattan ..,

Av Maria - 6 augusti 2023 21:50

... har det blivit för lite av den här sommaren. Det började bra med lydnadsträning på klubben några dagar i veckan men sen började vi slarva. Motivationen finns inte riktigt där och det gör väl sitt till. Getingallergin likaså, vi har ju mycket jordgetingar häromkring och eftersom jag är galet allergisk undviker jag skogsträning under sommaren. Det är ett riktigt jäkla handikapp, den allergin.

I lördags var vi ändå ut en sväng, Sofia och jag. Hennes hundar var halta och lytta men fick hjälpa till att valla ruta och plocka två föremål i var på uppletandet.

Vi träffades vid norra infarten och började med att rasta hundar, sen körde vi fem förlängda budföringar med Vinna. Och som hon springer, jisses vad det går!

Därpå vallade Sofia en korridor och vi la ut fyra föremål på linje, Pirran fick börja och var väl inte galet motiverad men fick plocka tre föremål.

Plockade ut Vinna som hade hög motivation och plockade alla föremål, även om hon bitvis blev lite förledd av att Nisse varit lite wild and crazy när han hjälpte till att valla, och tog ut svängarna lite.

Avslutade med en promenad i den fina skogen med hundarna innan hemgång. Skönt ändå att ha gjort något vettigt med hundarna, mellan regnskurarna.

Av Maria - 4 augusti 2023 21:19

... finns det i världen?

Omåttligt känns det som, känns som det har regnat oupphörligt sen vi kom från Gotland i måndags.
Har inte kunnat klippt nåt gräs på flera veckor - på gott och ont - och har knappt lust att gå ut med hundarna i busvädret. Cyklade 6 km med dem igår, mellan skurarna, gott så.

Av Maria - 4 augusti 2023 21:13

... för ett besök på knappt fem minuter hos distriktssköterskan idag, för att ta ett blodtryck   . Jag tror jag smäller av, vilken timpenning!
Och inte fick jag nån hjälp heller..,

Av Maria - 4 augusti 2023 21:09

... och upptäcker polisband i busken på framsidan.

Då vet man att slambilen varit här och tömt brunnarna   !

Av Maria - 3 augusti 2023 22:30

... spelades i Älvkarleö i onsdags kväll. Jättebra, synd bara att det regnade hela kvällen, mer eller mindre.

Presentation


Livet på landet

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4
5
6
7 8
9
10
11 12 13
14
15
16 17
18
19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Augusti 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok

Besöksstatistik

Vädret hos mig

Mera Dog


Ovido - Quiz & Flashcards