Livet på landet

Alla inlägg den 29 mars 2008

Av Maria - 29 mars 2008 22:07

Idag har vi varit på hemmaklubben och kört en Högre Klass tävling i Rapport igen. Innan vi tävlade på Uppsala BK hade vi anmält till den här tävlingen också, och eftersom vi kom med bestämde vi oss för att köra idag, trots att vi redan var uppflyttade.

Upp med tuppen strax efter 5 i morse, fixa hundar, hästar, unge (som ville med) och fika. Iväg till samling kl 07 och därefter i karavan ut till skogs.

Eftersom Ässi strulat på 3:e sträckan hade vi beslutat att jag skulle gå ut idag, och Johnny stanna kvar på A, mest för att se om draget till husse var så starkt att det skulle lösa 3-sträckans-strulet. Vi var 3 lkl hundar och 4 hkl hundar som gick ut till B. Första sträckan från B till A, där gick första lkl hunden ut, men vände, men de andra två gick (en var Petri och Emmas Legato). Så var det dags för hkl hundarna, som alla gick som tåget. Ässi och så var det Lena & Jimmys Banjo, de övriga var från andra klubbar.

När hundarna var framme på A förlängde vi B till C (är det nån som vet hur jobbigt det är att gå med fullpackad ryggsäck på en jäkla lång promenad kl 7 och framöver en lördagmorgon? Med en slitig hund i armen, dessutom, åtminstone på sträckan ut;-).  De två lkl hundarna kom in som de skulle. På den sträckan var det en av hkl hundarna som strulade till det och bröt , men resten av hundarna kom in som de skulle. Och i bra fart. Vila, gottisar, kamp och pussar. Så var det då dags för sträckan C till A. Nu hade ju lkl hundarna gjort sitt vad gällde rapporten, så de kunde ta det lugnt. Först ut var Jimmy med Banjo - som vänder och kommer tillbaka! Elände! Sen var det då Ässis tur. Känner direkt att det inte är samma sug som tidigare sträckor, men kommenderar Marsch som vanligt, och hon springer ut - 5 meter - och stannar... Väntar en stund med blicken riktad i horisonten, men hon vänder bara på huvudet och tittar på mig. Hur som haver, efter några DK:n springer hon iväg till Johnny på A, tack och lov. Efter rapporten var vi då 2 lkl hundar och 2 hkl hundar kvar till platsliggning, uppletande och lydnad.
Budföring för lkl hundarna och platsen körde vi också i skogen, där satte sig en hkl hund upp och en lkl hund reste sig och gick mot husse, men Ässi låg även om hon låg och tittade sig omkring. Jag tycker det är JÄTTESKÖNT att få gå och gömma sig och slippa titta på storkhalsen och storlurarna på platsliggningen, för det gör mig bara nervös.  Sen fick hundarna vila nästan 1,5 timme och det behövdes verkligen. Ässi var trött efter rapporten. Sen tillbaka till klubben  för uppletande. Ässi var först ut, och gjorde ett hyfsat uppletande, 3 föremål av 4 innan tiden var ute. Jag var väl inte jättenöjd direkt, hon kan mycket bättre än så, men hon var lite trött och det får jag väl ha i åtanke. Sen visade det sig att ingen hund, inte heller elithundarna gjort något bra uppletande, och då kändes det genast lite bättre;-) Emma sa t o m att Ässi gjort dagens bästa uppletande, och då kändes det ju t o m ännu bättre...;-) Så var det dags för lydnad i ett bedrövligt underlag, även om jag vet att gårdsfogdarna gjort vad de kunnat för att fixa till det så att det skulle bli bra. En dec snö (-slask) på planen (+ 8 grader....) vilket innebar att man tog 2 steg framåt och genast åkte ett steg bakåt. Men det var ju samma för alla, och bara att gilla läget. Busade upp henne lite då jag tyckte att hon kändes lite låg, och så gick vi in och körde lydnad. Fria följet hyfsat, Inkallning med ställande var hon ff på hugget och hade jättelång bromssträcka så där fick jag ta i med ett DK, framåtsändande fick jag också lägga in DK, det kändes som att jag stod i valet mellan att 0:a pga avståndet eller ta nerdraget för ett DK för att få henne att sakta ner. Kryp, skall, tungapportering och hopp-sitt-hopp kan hon mycket bättre än vad hon visat idag, men hon genomförde alla moment och nollade inte nåt, vilket var bra. Våra poäng idag slutade på 493 och uppflyttning och en 1:a placering, vilket var kul även om poängen såklart kunde ha varit bättre. Å andra sidan verkade alla hundar trötta idag och lite på lågvarv, och man får väl se det i ett större perspektiv, antar jag. Vi har iaf haft roligt idag, och det är huvudsaken. Fördelarna idag kan jag summera med att de sträckor hon går på rapporten springer hon riktigt, riktigt fort, och det är riktigt kul! Hon har dessutom gjort allt jag bett henne om, om än med varierad entusiasm (jag tror faktiskt att hon har tendenser till skendräktighet, för hon har tokbäddat med fällen på rapport-stationerna, och är lite allmänt låg). Vad som var tråkigt idag var att Ässi strulade på 3:e sträckan igen (det hade varit enklare om det var suget efter husse det handlade om - nu måste vi ju börja tänka också;-) och att Banjo inte gick ut på sista sträckan, jag vet hur gärna man vill ha den där efterlängade uppflyttningen! Bättre lycka nästa gång Lena & Jimmy - Banjo går så himla bra så det fixar ni! Och vad som var riktigt, riktigt roligt att se, är hur en förbannad finne kan - genom som att vända på en hand - bli en glad finne som strålar ikapp med vårsolen: Grattis Petri & Emma till uppflyttningen till hkl med Legato - det var ni värda!

Nu är det bara att börja fila på nästa träningsupplägg...

Presentation


Livet på landet

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok

Besöksstatistik

Vädret hos mig

Mera Dog


Ovido - Quiz & Flashcards