Livet på landet

Direktlänk till inlägg 17 april 2012

Besviken...

Av Maria - 17 april 2012 21:56

... blir man på människor då och då.

Trots detta är min tro på människan orubblig, jag tror alla om gott - till dess man bevisat motsatsen.

Naivt? Kanhända.

Men jag inbillar mig att mitt liv blir lite enklare och lite trevligare att leva, om jag inte är misstänksam mot människor jag möter, utan i stället tror dem om gott. Tills motsatsen bevisas, som sagt.


Och det har den gjort idag. 


En kund till mig har efter flera annonseringar och visningar, dragit tillbaka försäljningen. Sånt  händer. Dock hade hon en lite luddig förklaring till detta, som jag ifrågasatte - men försäjning eller inte, det är ju hennes beslut och inte  mitt.

Tills jag - av en händelse - fick höra att deras bostad var såld (inte ens en vecka efter uppsagt uppdrag, trots en uppsägningstid på 10 dagar).

Till och med då slog jag bort det med att det var rykten som florerade, bara på grund av att jag tagit ner till salu-skylten.

Tills i lördags, då jag hade en stund över, och fick ett infall att ringa ordföranden i den bostadsrättsförening som säljarens lägenhet tillhör. Och hon bekräftadet detta.  Att bostaden var såld och att en ny köpare beviljats inträde i föreningen. Och denne köpare var dessutom en av mig anvisad spekulant.

Ja, vad säger man? Man faller ganska hårt på knäna, för i min världsbild beter man sig inte så här. Jag förväntar mig inte detta beteende av människor jag har haft att göra med under flera månader...

Jag antar att historien var denna, att man valde att säga upp uppdraget med mig i egenskap av mäklare, för att tjäna de kronor som mäklararvodet utgjorde. Istället kanske man sänkte priset med motsvarande summa...

Men hej vad man bedrog sig. Nu har man sålt bostaden till underpris, och blir dessutom tvungen att betala mäklararvodet.

Kunden - som jag dessutom är grymt sugen att namnge, men jag gör det inte enbart på grund av min egen nätmoral (finns det något som heter så?) - har dessutom en make som varit en högt uppsatt chef på det lokala kommunkontoret... Ju finare folk, desto värre mygel, kan det stämma?


Men jag ler. Efter en konfrontation med kunden, med horn i pannan och klackeskorna på...

Karma is a bitch - and what goes around comes around...   


 
 
Ingen bild

Malin

18 april 2012 19:54

Underbart att du ler igen, på med klackarna och fortsätt så!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - Måndag 29 april 22:55

? är nu slut för säsongen. Idag bytte jag ut alla fågelmatare mot kokosbollar med frömasssa i och talgkottar. När nu dessa tar slut, ja då får ni klara er själva! Nu har jag hållit er med mat från i november, vi ses igen till hösten pippisar! ...

Av Maria - Måndag 29 april 22:52


? idag! Jättetack till alla som uppvaktat mig - på sms, via telefon (extra tack för skönsången Christina!) irl och via sociala medier! Överväldigad av att så många kommer ihåg mig på en helt vanlig, ojämn födelsedag! Tack för det, alla! ...

Av Maria - Söndag 28 april 22:18


Har precis lyssnst ut två riktigt bra svenska deckare: Rekommenderas starkt! ...

Av Maria - Söndag 28 april 22:09


... äntligen på gång?Man kan bara hoppas och hålla tummar! ...

Av Maria - Söndag 28 april 21:37

Haft en jättemysig kväll med tjejerna och deras pojkvänner med smörgåstårta och fika och förskottsfirat min (61:a) födelsedag lite.Sen blir det tyst och tomt när de åker hem, och tomt utan hundarna också, även om det är rätt livat när de är här. ...

Presentation


Livet på landet

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok

Besöksstatistik

Vädret hos mig

Mera Dog


Ovido - Quiz & Flashcards