Livet på landet

Alla inlägg under maj 2012

Av Maria - 16 maj 2012 08:49

  


... har idag lämnat oss för att återvända till sin förra ägare Madde,

och där få njuta av de sista ljuva åren.

Avsked är alltid jobbiga, trots att var sak har sin tid.

Edwin är en fantastisk ponnypojke, full av personlighet och integritet.

Han har lärt oss massor, både om hästar, om  honom och om oss själva.

Vi är så tacksamma över att våra vägar möttes, och att vi fick vandra tillsammans under några år.


 


Hoppning med Sofia...


 


... och midsommarmys med Clara.


Nu återvänder han till Vettsta, där han stod från början, och får förhoppningsvis dela hage med en sedan den tiden gammal god vän.


Vi önskar honom allt gott, lata sommardagar i stora beteshagar, massor av mulpussar och morötter.

Saknaden är stor (och just nu alldeles überjävlig), men vi kommer och hälsar på.


  


























Av Maria - 13 maj 2012 21:58

 
  
... och något alldeles oväntat sker.
Och i samma ögonblick, blir man ohyggligt medveten om vad som egentligen är viktigt i livet. I knivskarpt ljus får de oväsentliga bekymren en mycket underordnad betydelse.

Av Maria - 12 maj 2012 20:59

 

... har jag tagit fram igen. Efter att ha stått vilande ett (bra) tag.

Efter att ha jobbat med visningar hela dagen idag, tog jag fram dem och gick 6 km med sambon & vovvarna innan det var dags för middag med familjen, och senare soffhörnet.

Andra walken med stavar denna vecka...

Härligt.  När det väl är gjort...

Av Maria - 12 maj 2012 20:56

... säger Bästa B.

Alla pinnar i spåret, och naturligtvis också den slutliga, stooora belöningen - kampstocken!

 

Glad och lycklig, med en känsla av äganderätt, kan tyckas. Väl värd det, dessutom.

Och en nöjd matte i andra ändan   ...

Av Maria - 11 maj 2012 17:56

... har Bästa B börjat med   .

På precis samma sätt som hennes hundmamma gjorde. Vad hon än hade i munnen - pinne, kampstock, whatever - sprang hon fram till närmaste vattenpöl eller dike, släppte saken i vattnet och drack själv under tiden. Plockade sedan upp pinnen, bollen eller kampen och fortsatte promenaden.

I början trodde vi att det var tillfälligheter.

Men det var det inte. Ässi var inte gammal när hon satte detta i system.

 

NU har Bästa B börjat med samma jippo. Hon  har alltid, fint och ordentligt, lagt sina leksaker bredvid vattenpussen när hon har druckit, men det är det slut med nu.

Och hon går dessutom ett steg längre än sin mor - medan hon dricker använder hon dessutom tassen för att trycka ner - och riktigt dränka - leksaken, bollen eller kampen. Gång efter annan.

Inga tillfälligheter med andra ord.

Det här ger upphov till många roliga skratt. Ända tills jag idag, efter ett spår med största jutekampen som slut, satte skrattet i halsen när hon klev ner i stooora diket för att dricka, och bada kampen.

Bliiiiiiiixxxtraaaaa!

Törs inte ens gissa hur lång tid det kommer att ta för den att torka.


De här beteendena ger upphov till en del funderingar. Hur är det möjligt att såna här saker kan gå i arv? Just detta beteende skulle kunna vara till viss del miljö, iofs, men eftersom det uppkommer ett halvår efter att Älskade Ässi lämnade oss, så är jag inte säker.

Likaså har Bästa B alltid haft en enorm förkärlek för skyddsärmen. När hon var liten och jag slet mitt hår i förtvivlan för att hon inte ville dra i nånting alls - visade vi då skyddsärmen ville hon inte bara dra, hon ville verkligen döööööda den dessutom   . Vi lekte rätt mycket med henne och skyddsärmen då, för att försöka få upp föremålsintresset, och det var lika fascinerande varje gång. Bevakningen hade hon naturligt - backade undan och skällde utan uppehåll. Och vi bara gapade. Här var det inte fråga om miljö, för vi hade aldrig tagit fram ärmen och kört någonting med Ässi, sen vi fick Bästa B. Då ska man komma ihåg att Bästa B:s pappa (Blacknecks A'Coch) är en skyddshund värd namnet (SM deltagare flera ggr).

Kan det verkligen sitta i generna? Hur kan man annars förklara det?


Någon annan hundägare - eller malleägare? - som varit med om samma sak?

Av Maria - 11 maj 2012 17:42

... säger doktorn att jag måste.


(Å hur ska det gå till?)

 

Har gått med en gnagande infektion - öronvärk, hosta och huvudvärk - en längre tid, och uppsökte under veckan doktorn, pga att jag känt mig så oförklarligt trött och orkeslös, även efter bara korta promenader.

Å doktorn hittade inga blåsljud på lungorna, inte var jag röd i halsen (trots att det känns som jag hostar sönder halsen hela tiden...) och kanske bara aningens buktande trumhinna.


Hypokondriker.

Tänkte jag. Och säkert hon också.


Tills hon tog blodtrycket, och det var alarmerande högt. Så pass att hon ville ta det en gång till. Och en till. Och därpå också ett EKG. Som - hör och häpna - också visade sviter på högt blodtryck.

(Inte var det kul, inte, men det visade ändå att jag inte var fullt ut hypokiondrisk iaf... en liten tröst...)

Och jag som aldrig i mitt liv har haft högt blodtryck, när jag har kollat tidigare. Och det har jag ändå gjort med jämna mellanrum.

Så, nu blev det helt plötsligt tantvarning   med blodtrycksmedicin på bums, kommande provtagningar och återträff med doktorn. Och säkert en hel del förmaningar om både det ena och det andra.


Kanske inte helt obehövligt, får jag väl ärligt säga...


Av Maria - 6 maj 2012 22:17

... fick jag när jag fyllde år.

  

Å inte en endast vinst.

Inte ens 25 kronor x 1.


Betyder det då att man har tur i kärlek?

Av Maria - 5 maj 2012 21:46

... gör jag för tillfället.

Böcker som...

               

... allt från Åsa Larsson (tycker jättemycket om hennes böcker!) till Katarina Wennstam (som skriver en helt annan typ av böcker), Carin Gerhardsson, Johan Theorin och både Kråkflickan och Hungerelden av Eriksson/Axlander Sundqvist.

Ibland måste man bara fly verkligheten en stund...

Presentation


Livet på landet

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5 6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok

Besöksstatistik

Vädret hos mig

Mera Dog


Ovido - Quiz & Flashcards