Livet på landet

Alla inlägg under september 2023

Av Maria - 19 september 2023 07:15

Jag bor i en gammal timmerkåk, där flugorna trivs.
Just i den här årstiden har de pippi på att vila lugnt tills kvällen kommer, och jag sätter igång min läslampa när jag ska lägga mig.

Då vaknar de till och börjar bumla runt. Surra och dunsa mot taket och väggarna. Då reser jag mig ur sängen och slår vilt omkring mig med flugsmällaren, tills jag får den rackarn. Med påföljd att hundarna flyr sovrummet - förmodligen tänker de; nu är hon galen igen, kärringen - så jag får ropa på dem när flugan är död: kusten är klar, nu kan ni komma!

En kväll när det kom en sömndrucken fluga när jag låg och läste, så tänkte jag att jag låter den hållas en stund.
Men si det gick inte. Då sätter sig Vinna upp i sängen och spänner blicken i mig till att börja med, därefter lyfter hon framtassen och slår mig med tassen på överarmen; MEN NU DÅ! UPP OCH TA DEN!
Och så fick det bli. Hejdlöst roligt, vilka vanedjur de är!

Av Maria - 18 september 2023 20:30

... har jag gjort ikväll.
I duschen uppe. Rena fina hundar, men badrummet och jag ser ut som slagfält båda två.
Nu blir det storröjning!

Av Maria - 18 september 2023 07:30

Var kom den ifrån?

Överraskande snabbt, från att knappt ha varit engradigt mer än några enstaka nätter var världen vit imorse på hundpromenaden.

Turligt nog kollade jag temperaturen innan jag gick upp och la mig igår, då var det 3 grader så jag gick faktiskt ut och täckte syrenhortensian. Och det var nog bra, för den vill jag verkligen ha kvar!

Av Maria - 17 september 2023 20:35

... på åsen ikväll med hundarna.

Träffade Sofia och hennes hundar. Började med förlängda budföringar med Vinna och Nisse. Och hej vad det gick   ! Sofia åkte hem och jag och mina voffar gick en timmespromenad på åsen innan vi rullade hemåt. Magisk miljö (och överjävliga uppförsbackar), springglada hundar och sol i nedgång   .

Nöjda hundar på kvällningen, hoppas jag   !

Av Maria - 17 september 2023 20:27

... och må-bra-dag.
Hälsade på pappa på äldreboendet på förmiddagen. Drack kaffe, snickelisnackade och läste tidningen.

Sen var det raka vägen ut till Strömsbergs café för en sen lunch med vännen C, då det var sista helgen som de har öppet för säsongen.
Kommer verkligen att sakna deras luncher och fika   !

Satt ute i två timmar i solen och snackade, hann med både lunchmacka och fika!
Härligt!

Av Maria - 16 september 2023 22:21

... idag.
Fick hjälp av J att vinterstänga poolen idag. Så tacksam för det   !

Det är som en milstolpe inför hösten. När det var klart plockade jag ihop alla pooltillbehör (stege, håv, baddynor, solstolar mm) och ställde undan dem. Dammsög poolhuset och ställde iordning där inne. Kom på att bilen behövde dammsugas och tog den också. Drog fram vattenslangen och spolade rent alla rails till pooltaket och så fick sig även bilen en av spolning (sladdade ridbanan igår, så det behövdes).
Började plocka undan blommor som regnat sönder eller som jag inte bedömde kommer att hämta sig innan hösten är slut.
Ja, påbörjat en höstrensning, med andra ord.

När det var gjort blev det en mango-passion i solen och lite telefon-chittelichatt med vännen Christina innan det var dags för lördagkväll.

Av Maria - 16 september 2023 22:13

... idag.
Vi sågs och spårade och körde uppletande. Sofia spårade med Vinna - jag avstår spår och vallande av uppletanderuta få det ff är risk att stöta på jordgetingar. Alla hundar fick spåra (inte Pirran) och köra uppletande (även Pirran). Vinna var glad som en pelikan att få jobba, det var längesen.
Så roligt, vi har verkligen saknat det här, allihopa.

Alla hundar kom inte med på bild, men var lika duktiga ändå!

Av Maria - 15 september 2023 08:09

... ökar igen, får jag höra på morgonens Företagarfrukost när kommunledningen informerar.
Suck.

Presentation


Livet på landet

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< September 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok

Besöksstatistik

Vädret hos mig

Mera Dog


Ovido - Quiz & Flashcards