Livet på landet

Alla inlägg den 6 mars 2023

Av Maria - 6 mars 2023 23:15

         Made for action Vienna

     

 ... skrev Vinnas uppfödare till mig på messenger med hjälp av Google translate, när jag bad henne berätta något om henne. Vinna är ju född i Belgien, vilket gjorde att hon var 16-v-ish när vi hämtade hem henne, med tanke på rabiesvaccinering osv.

Och jo, nog är hon en free spirit. Hon hade inte kunnat beskriva henne bättre   .


Hon tar sig ur hundgården om det är något roligare på andra sidan nätet (läs Pirran och jag tränar duttsök i hästhagen, eller kör lydnad på grusplanen framför stallet). Hon klättrar inte över, utan får upp grinden på något mystiskt sätt. Om hon måste vänta på sin tur. Vänta, vad är det för konstigt ord?


Hon tar sig ur bilen genom att på något vis krypa igenom nätet mellan baksätet och bakluckan (läs om Pirran och jag spårar och kör uppletande och hon mot förmodan får vänta på sin tur   ). Nu är förhoppningen att hon snart har blivit så pass stor så hon inte längre kommer igenom öglorna...


Hon seglar som en havsörn över gärdesgården (som typ alla våra hundar i alla tider respekterat och stannat innanför   ). För det mesta står hon så fint på en gruskulle på uppfarten (grus som ska skottas in i hundgårdarna när andan faller på men som nu blivit en Lejonkungen-klippa för Vinna, och ser ut över nejden (läs bondens osådda fält som ligger runt vår lilla gård) och alla rådjuren (har en flock på 15-20 rådisar som går och betar, helt oförskräckt utanför gärdesgården). Men det har hänt att jag fått hämta henne nere i byn, när något har varit så pass lockande att hon inte kan stå emot.


Om en free spirit också innefattar att man inte alltid tycker att man behöver samarbeta, så - tja, det går väl också in under epitetet. Åtminstone nu, där hoppas vi på bättring. Annars kommer matten att vara väldigt tunnhårig om en stund (läs sliter sitt hår   ).


       

                               


Det är ju tur att hon är fruktansvärt gullig emellanåt - märk väl, emellanåt          

och jag hoppas vi har många roliga år framför oss, och att jag inte alltid kommer att behöva slita mitt hår!

Av Maria - 6 mars 2023 21:44

Igår snöade det nästan en decimeter här igen, så igårkväll vsr det snöskottning som gällde   .
Imorse var världen vit och hundarna lyckliga!

Idag var jag på kontoret hela dagen då Clara jobbade hemma halva dagen och tog ut hundar. Solen sken och det såg så fint ut. Passade på att träna en timme på STC innan jag åkte hem för att ta ut hundarna.

Magisk måne över fälten när jag gick med hundarna, då är det fantastiskt att bo så här   !

Funderade över att jag frös om både händer och fötter och såg att det var 8 minus när jag kom hem, och nu har det krupit ner till minus 11.

Winter is here, och till veckan varnar de för mera snö och ännu mera kallgrader   .

Presentation


Livet på landet

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11
12
13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27 28 29 30
31
<<< Mars 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok

Besöksstatistik

Vädret hos mig

Mera Dog


Ovido - Quiz & Flashcards