Livet på landet

Alla inlägg under maj 2023

Av Maria - 6 maj 2023 21:03

Hundarna väckte mig vid 6, men då var det marsch pannkaka tillbaka och sova   !

Vaknade vid 9, kissade hundar och åt en helt vanlig hemmafrukost framför Nyhetsmorgon.
Tog en 6-km cykelpromenad med dem runt lunch så de skulle få springa av sig lite. Parkerade dem i hundgården och åkte ner och uträttade en hel massa ärenden.
Vidare till gamla pappsen och fikade med honom en stund, pratade och läste tidningen som vi brukar.

Hem sen, ut med hundarna och slängde åt dem varsitt märgben och satte igång att skopa vägsalt över ogräset i grusgången. Gick som en dans att ösa 25 kg, men kommer att behöva ytterligare en säck.

Höll på tills jag blev hungrig och gick in och åt en mycket kulinarisk lördagsmiddag bestående av korv och bröd och kranvatten. Nu är det slut på lyxlirarfasonerna, minsann   !

Nya bäddar till hundarna inhandlades idag, hade tur som en tokig; halva priset på Dollar idag, 300 spänn för två med diameter 100 cm! Wow, vilket klipp.

Som döa sillar även idag, mina   .

Fick också blombukett med bud idag - helt galet vad jag blir firad! Tack broder med familj, den var väldigt vacker:

Och så choklad, för de buketter som blomsteraffären inte behöver köra ut, som man istället hämtar själv, får man välja en strut med finchoklad:

Och ute spirar vårljuset    så härligt!

Så - borta bra men hemma bäst   !

Av Maria - 5 maj 2023 23:00

Första gången sen vi anlände till Cypern var det idag molnigt och blåsigt väder, men fortfarande varmt.

Efter en - som vanligt - hejdundrande frukost, gick vi för att packa ihop våra grejor.

Sunprime-konceptet innebär att bagaget som ska checkas in hämtas upp av flygplatspersonal redan på hotellet, så från hotellet och - i det här fallet - till ankomst till Arlanda behöver man inte fundera över resväskan utan bara sig själv och handbagaget, så himla skönt.

Hemresan gick fint, och med en toppenbra ljudbok i öronen också fort.

Landade på Arlanda runt 17:30, bagageutlämningen gick smidigt, hämtade bilarna på Måby sen bar det iväg för att hämta hundarna!

Vinna har skällt så hon är helt hes, har haft det lite jobbigt med allt som händer runtom henne. Hon har också spintat både hundbädden och vedtapad-fällen jag lämnade med, så av detta fanns inget kvar. Pirran däremot har tagit vistelsen med ro.

När vi kom hem gick vi en kisspromenad och sen vek inte Vinna från min sida. Hon var hack i häl hela tiden när jag packade upp.
Såpass att hon klev i resväskan och förmedlade att jag inte åker någonstans utan henne igen?

Hur det var så somnade de ganska snart i varsitt hörn när jag slängde mig ner framför TV:n.
Antar att de har lite att sova igen!

Av Maria - 4 maj 2023 20:47

Imorgon åker vi hem till Sverige och kylan igen. Känns sådär   !

En vecka går fort när man har det så här bra. Samtidigt längtar jag som tusan efter hundarna, och hoppas såklart att allting gå bra med dem.

Sista dagen har vi tillbringat vid poolen, 23 grader både i luften och i poolen, riktigt skönt i vattnet även om det kändes kallt när man gick i.

Några av oss fick ligga under parasoll idag, andra inte   .
Lunchen intogs på the Brewery i Protaras med sedvanlig fördrink (annars har det varit förfärligt lugnt med alkohol på den här resan, nån flaska bubbel, nån fördrink här och där och något glas rosé men annars faktiskt mest Cola zero, Pepsi Max eller flaskvatten) som idag bestod av Pina Colada för mig, Strawberry Daiquiuri för tjejerna och Mojito för Filip. Och lunchen:

Strosade runt lite innan vi gick hemåt och njöt av det sista av dagen.

Middag så, och man kommer sannerligen att sakna att sätta sig vid dukat bord och bara botanisera bland faten och grytorna och plocka det man vill ha.

Fatta hur lätt att överäta   !

Semestergänget:

Och så en sista kvällsbild från balkongen ikväll:

Av Maria - 3 maj 2023 21:47

Heldag vid Konnos Beach Idag.

Efter frukost packade vi ryggor med solkräm och badhanddukar och gav oss iväg, Clara,Filip och jag i taxi, och Sofia tog en promenad (5 km).
Var på den här stranden när vi var på Cypern för 10 år sen, tyckte den var magisk då, och minst lika magisk idag.

Det var rätt kallt (kanske runt 20 grader?) i vattnet, så inget långbada för mig, var i och doppade mig två gånger men Clara och Filip snorklade runt i viken (och hade såklart bränt upp sig de luxe).

Mot kvällningen tog Sofia en rask promenad även tillbaka, och vi andra tog lokalbussen tillbaka till Protaras.


Vilken härlig dag   !

Av Maria - 2 maj 2023 21:33

Av Maria - 2 maj 2023 21:05

... har vi varit idag. En 3-timmarsresa till havs.
Magiskt   !
Egentligen var det nog en safari för delfiner och havssköldpaddor men vi såg ingendera.

Hade ändå härliga timmar på havet så
det var värt det ändå, så himla härligt.

Och så ett par stopp för bad och snorkling!

Filip var modig - många som badade men inte vi andra i sällskapet. Badade och snorklade.

Av Maria - 1 maj 2023 21:40

... idag också   .

Härlig frukostbuffé sen slappade vi vid poolen en stund och brände lite ytterligare på våra redan solsvedda kroppar.

Klädde på oss vid lunchtid och gick upp längs huvudgatan och kollade läget, blev lite lunch på Floras:

Tillbaka till hotellet, Clara och Filip gick in till sig och slappade lite, Sofia skulle duscha och jag tog en ljudbok och gick ner och la mig vid poolen till sen eftermiddag. Ljuvligt härligt!

Ombyte och dags för middag. Ikväll kunde jag ha min födelsedagsklänning (tyckte det var för kyligt på födelsedagskvällen) som är från Odd Molly, både den och koftan:

(Tänk att man ska vara 60 bast innan man har en klänning från Odd Molly   !)

God mat på Marcellos även denna kväll, nu blev det gott bubbel och pizza Bianco:

Lite strosande längs huvudgatan efter maten, sen avrundade vi på Hans & Greta med värsta glass- och godisutbudet:

Vilken dröm för en glassälskare   !

Av Maria - 1 maj 2023 17:22

... har jag hundarna den här veckan vi är utomlands.

Och oj som jag längtar efter dem (även om jag inte velat ha med dem här)!

Malleflickorna är ju aldrig borta någonstans och den lilla vilda saken vet ju inte något annat liv än med mig. Jag var lite orolig över Pirripirran som jag trodde kunde bli lite ängslig utan mig, men det går så bra. Tackochlov.

Men den andra virrpannan, hon är ju reaktiv och högtempererad de luxe, och med x antal hundar i pensionatet rör det sig väl mer eller mindre hela tiden. Det är nog inte helt enkelt att hantera hennes energinivå tolkar jag det som.

Hoppas det går bra och att både hundar och personal håller ihop tills jag kommer hem igen!

Presentation


Livet på landet

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6
7
8 9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Maj 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok

Besöksstatistik

Vädret hos mig

Mera Dog


Ovido - Quiz & Flashcards