Livet på landet

Direktlänk till inlägg 23 mars 2008

Rapportträning i snö

Av Maria - 23 mars 2008 14:58

Det är så man inte tror det är sant, men det har snöat i minst 4 dagar här, och är nu uppemot 40 cm snö. Sjukt mycket snö. För att vara den här årstiden. Men härligt, speciellt idag när solen skiner och verkligen värmer, då kan man tro att man är i Sälenfjällen (det är bara fjällen som fattas) och inte i Norra Uppland... Vi skottar snö och pulsar...

Idag har vi iaf tränat rapport hemma på "våran" skog med Emma, Petteri & Legato och Lena, Jimmy & Banjo. Och så vi och Ässi. Vi pulsade oss ut till en A-station (som vi kommer att kalla A+), band upp hundarna och pratade igenom hur vi hade tänkt oss. När sen förare & hundar går ut till B-stationen, packade vi som var på A+ (Emma, Lena & jag) ihop allting och backade tillbaka till A-, ca 150 m, som vi alltså passerat på väg till A+. Så när jyckarna kom till förmodad A-station - så fanns vi inte där! Lång näsa - här gäller det att koppla på den också, och gärna också hjärncellerna ;-). Det här hade ingen av hundarna problem med, Legato gick först på första sträckan och det var rakt på bara! Inga problem. Alla hundarna låg dessutom otroligt jämnt i tid på samtliga sträckor och det är jättekul. På sträckan A- till C gick sen Banjo först, också utan problem. Och sen kom de andra, och de gick också som tåget. Efter detta skick var vi så luriga så vi packade ihop våra grejer ännu en gång, och gick nu iväg till A+, alltså den ursprungliga A-stationen, för att överraska hundarna ännu en gång. Här ska minsann inget tas för givet...

På sträckan C till A+ visade Ässi än en gång att den här sträckan är en kluring. Hon springer ut från Johnny på C ett antal meter - stannar upp, vänder sig om och tittar på honom, precis som om hon kommer av sig -  alltid på den här tredje sträckan, och efter en 4-5 sekunder trillar polletten ner och hon drar järnet ner till mig på A+. Där stod jag med världens roligaste leksak som vi fått låna av Banjo (eftersom vi såklart hade glömt alla våra kampisar hemma;-(. Skicket från A+ till D gick som tåget för samtliga jyckar, och sen ville Petteri skicka Legato från D till A+ och Ässi fick gå igen från C till A+ på hemväg - men då var allting bara lattjolajbans. Då var det bara hejdlös kamp direkt vid målgången och hallaballoo hela vägen till uppbindningen. Buskul.

Tror alla var nöjda med träningen idag, det är vi som måste klura lite på tredjesträckan med Ässi, hur vi ska kunna göra den extra motiverande... Kanske en härlig köttgryta som väntar på henne, eller nåt sånt... Förslag emottages tacksamt! Förmodligen får jag (eller den av oss som står på A) nästa gång springa upp till C och visa oss och springa tillbaka igen för att på så vis öka motivationen på just den sträckan. Det är ju tur att hon går som en raket annars, men det är ju lite nervkittlande när hon stannar upp...

Som avslutning la vi alla hundarna på en platsliggning i djupsnön och gick och gömde oss. Alla låg bra, visserligen hade vi inga skott den här gången.

Det var det om dagens träning - nu ska jag ut och sätta mig i solen mot stallväggen och njuta en stund...

 
 
Bimbo Boy

Bimbo Boy

23 mars 2008 15:30

Söööt vovve! :D

http://www.bimboboy.com/blogg

 
Avis

Avis

23 mars 2008 16:00

Lite avis vi vill också vara med men vi hakar på nästa gång. Kul att hundarna skötte sig bra alla tre. Det går lite troll i tredje sträckan ibland för väldigt många, Lia bl a att flytta A tror jag är jätte bra botemedel mot detta. Och så visa sig naturligtvis men personligen så tycker jag det är lite jobbigt ;-)
Vi ses nästa helg Kram Eva

http://hummelns.se

 
Ingen bild

Maria

23 mars 2008 16:50

Ja Eva,det känns lite långt - speciellt när man tycker att framföringen räcker mer än väl;-) Syns sen! Kram!

 
Ingen bild

Jag igen...

23 mars 2008 17:07

Glömde säga att vi saknade er därute idag, men det blir väl fler gånger...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - Torsdag 25 april 20:01

Årets första, dessutom. I dunjacka, termobraller och 3 plusgrader på lerig grusväg debuterade vi på 6 km, alltid något att börja med.Hade bara Vinna med mig, Pirran är lite dålig i ditt diskbråck så hon vilar lite och äter Onsior den här veckan.Tror ...

Av Maria - Torsdag 25 april 19:56


... ikväll. Blir det inget trassel har vi möte en gång per år. Trots att jag bott här sen 2007 har jag bara vsrit med på vattenmötet förra året och i år.Shame on me   .Får försvara mig med att de första åren vi bodde här sammanföll alltid dessa v...

Av Maria - Torsdag 25 april 19:52


... är inte billigt, det ska gudarna veta!Dagens reparation gick på 8 430 kr och omfattade byte av fjäder vänster fram, torkararm på vindrutetorkare bak och bromsok. Dessvärre bor jag ju så till så jag måste ha bil, så det är bara att betala och...

Av Maria - Onsdag 24 april 22:51

... igen   .Snattat från Instagram.Älskar både färg och texter! ...

Av Maria - Onsdag 24 april 22:01

... ikväll på öppen träning.Gick halvskapligt. Inte bra, långt därifrån, men jag kände mig inte helt modfälld när jag åkte hem.Linförighet (problem med fokus), framförgående (problem med fart ut, går för fort, och med ställandet), läggande under gång...

Presentation


Livet på landet

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok

Besöksstatistik

Vädret hos mig

Mera Dog


Ovido - Quiz & Flashcards