Livet på landet

Alla inlägg den 28 augusti 2012

Av Maria - 28 augusti 2012 22:16

... blev det ikväll.

Tjejerna och deras agilityhundar hade handlingskurs, det andra kurstillfället av två, vilket innebar att vi äntrade klubbplanen vid 16.30 och lämnade den närmare 19.30

Jag hade med mig både Yksi och Blixten, och började köra uppletande.

Medan Yksi och jag vallade ruta och la ut grejer, bet Bästa B av det nyinköpta kopplet (för 135 kr, dessutom)  i ett nafs, då hon tycker jag är ohyggligt illojal som kan lämna henne - mommies dearest - uppbunden i ett träd och ta med mig den där lilla slynglan och vandra på skogsvallning.

Å nejtack.

 

Yksi efter vallningen av uppletanderutan.


Körde därpå fyra föremål med Blixten, som var taggad till tänderna. Dels för att det var läääänge sedan vi körde uppletande, dels för att hon fått suttit och tittat på när lillmallan och jag vallade.

Hon letade järnet - mycket spring men med näsan påslagen - och fick in föremålen på kort tid.

Sen släppte jag på lillmallan (på två föremål som jag kastade ut i rutan) och hon blir helt sjövild. Tycker det är så roligt, och får träna på att använda nosen (då gräset bitvis är ganska högt uppvuxet nu i klubbens ruta). Hon är så lustig för precis innan hon ska ta föremålen gör hon två attackdykningar - som dubbelstamp, ungefär - och hon är ohyggligt söt. Kommer glatt och lämnar till matte i utbyte mot gottingar...

Körde sen Blixten på fyra föremål till, och hon var ju inte mindre taggad då, om det var någon som trodde det, efter att ha suttit och sett hur lillmallan fått plocka in två föremål...


Satte sedan Blixten i bilen en stund medan jag lattjade lite med Yksi på planen. Hon är ju liten så hon blir ändå ganska trött. Bytte hund i bilen - och Blixtra var sjövild av arbetslust. Började med att varva ner med ett läggande - och sen körde vi igenom fritt följ, framförgående, inkallning, hopp-sitt, kryp, och så klickade vi metallapporten och träapporten. Riktigt roligt. Bytte hund en gång till  sen, varpå Bästa B snabbt som ögat bet av värsta läderkopplet - OCKSÅ!

Byracka!

 

Så - kvällen blev lång, men med en - faktiskt!  - rätt bra träning. Och tjejerna tränade agility med Fia och Bella, så alla hundar har sovit sött på lurarna sen vi kom hem.

Ohyggligt skönt - speciellt när man har fem stycken...

Av Maria - 28 augusti 2012 22:13

... har vi haft.

En underbar morgon med knappa graden varmt - strålande sol, och frost i gräset.

Knappt så man trodde sina ögon...

 

Lite väl tidigt, kan man tycka. Men jag tycker om hösten. Och jag tycker också om att fästingar, ormar och getingar försvinner...

 

Fantastiskt vackert, however.

Presentation


Livet på landet

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27 28
29
30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok

Besöksstatistik

Vädret hos mig

Mera Dog


Ovido - Quiz & Flashcards