Livet på landet

Alla inlägg den 30 augusti 2012

Av Maria - 30 augusti 2012 23:01

... blev det ikväll.

18 grader varmt - häpnadsväckande varmt kändes det som - och inga knottingar just.

Sofia, Fia och Isa ville till agilityns träningskväll, och då följde Blixtra och Bella och jag med - bäst att passa på, träning kan man inte få för mycket av   .

Började med att vallar uppletanderutan med Isa, och sen körde jag 4 föremål med Blixtra (som är galet, dvs för mycket, taggad på uppletande för tillfället), sen lektränade jag lite med Isa - busade med bollen som jag sen slängde ut i rutan så hon fick leta och komma tillbaka (även om hon helst leker själv... ) och byta med godis.

Tur att den hunden är så tokig i allt ätbart, säger jag, det kommer att bli hennes - och våran - räddning.

På det körde jag Bästa B på fyra föremål till.

Svisch, så var det gjort.

Då fick jag ändå hålla järndisciplin (nåja:) på henne för att hon inte skulle balla ur fullständigt i yran. Sittande avlämning i fotposition av samtliga föremål. Bland annat.


Avslutade uppletet med att sitta på en stubbe och mata godis och försöka få taggad hund att varva ner.

Gick väl sisådär kan jag säga.

La ner henne på plan, och la mig själv bredvid (tur det inte kom någon   ) för att få ner henne i rätt mood, och tamejtusan om det inte gav resultat. Även om det tog en stund. När hon var på väg att somna, då reste jag mig lugnt och hon följde med. Så körde vi en liten stund - fritt följ, läggande under gång, inkallning och så klickade vi träapport. Och kul-tränade metallen. Och sanningen att säga så hade jag en helt annan hund.

Vilken aha-upplevelse (för mig)! Inget pip, inget hets, inget flams. Fokuserad och lugn - och gjorde ändå vändningar, sättanden, läggande under gång mm jättefint - utan att gå på tårna och vara vässad till tänderna.

En märklig upplevelse. Vilket gjorde att jag inte tog fram varken kamp eller boll, utan bara belönade med godis och klappetiklappar.

Så, trots att jag kände mig trött och omotiverad/ofokuserad  när jag åkte upp, blev det en riktigt riktigt bra träning. Inte kvantitet - men kvalitet. Jätteroligt!

Soffi var också nöjd med både agilityn och med lydnadsträningen.

Som sagt - en bra och härlig kväll på flera sätt...

Presentation


Livet på landet

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27 28
29
30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok

Besöksstatistik

Vädret hos mig

Mera Dog


Ovido - Quiz & Flashcards