Livet på landet

Alla inlägg den 28 december 2013

Av Maria - 28 december 2013 19:30

... körde vi idag, hemmavid, med Bella, Blixtra och Dunder.

Fantastiskt roligt. Började med klickersök på Bella och det tog inte många minuter innan hon förstod vad hon skulle göra. Klok som en pudel - säger man inte så?

Därpå körde vi Dunder, som fick springa ut till figgen, lägga sig och få kampen och busa järnet. Jättetaggad att jobba i vanlig ordning, och fantastiskt lydig ute vid figgen. Han är verkigen en riktig arbetsmaskin, den vovven.

Och så Blixtra. Vis av erfarenheten efter sökkursen hos Eva tog vi inte fram någon kampleksak. Idag fick hon skälla för godis, och bara få kampen vid sista skicket i sista omgången, allt för att inte bli alltför ogörlig och uppsnurrad. Funkade jättebra, hon älskar ju också att jobba. 

Matade godis fram och körde några stadgeövningar med henne innan första skicket, vilket gjorde jättestor skillnad (tack Mia   för hjälp med stadgeträning!). Så roligt.

Men, jag blir lika förvånad varje gång att hundarna ändå kan bli såpass trötta av den här träningen.  Speciellt då vi inte är några sökproffs alls utan bara kör lightversioner (om än med delvis dolda/dolda figgar på Dunder och Blixtra). Helt otroligt, både Dunder och Blixtra var så nöjda efter 4 skick i två omgångar. 

Isa och Yksi fick spåra, så kvällen blev lugn och lång då alla djuren sov sött på lurarna. 

Och timmarna framför Downtown Abbey blev många, har nästan vänt på dygnet den här julhelgen för den serien. Härligt bra!


Av Maria - 28 december 2013 19:30

... annandag  jul 2013.

Det är inte ofta jag tränar påsläpp - att hon får leta upp spåret i rutan - utan för det mesta kör vi direktpåsläpp. Jag kan inte minnas när jag gjorde det senast, och ändå vet hon precis vad hon ska göra, min lilla pärla...


  Direkt efter rutan kommer också en spetsvinkel, som hon inte tvekar en sekund på (vilket jag gjorde, kan jag säga...) utan tar den nästan direkt i spårkärnan. Sen spårar hon ett nästan 1000 m långt spår helt exemplariskt (sånär som på en pinne - vilket är 21 p bort upplyste min kära sambo mig om...).

Nästan så jag blev religiös.

Bästa bästa Blixtra   .

Av Maria - 28 december 2013 18:30

... enligt S B K - metoden (Situation Beteende Konsekvens) har jag fått hjälp av Mia med.

Så tacksam för det, vi behöver det verkligen, Blixtra och jag. Man kan kanske säga att det är en vidareutveckling av stadgekursen som jag var på under  december, men här var det bara Blixtra och jag.

Så härligt, Mia inger mig alltid mycket lugn, vilket smittar av sig  fint på Blixtra, och här fick jag dessutom massor med tips på hur just vi behöver jobba. Ska försöka lägga vinterhalvåret på att kämpa med detta ljudborttagande, så får vi se hur långt vi kommer. 

Träningen var toppen, Blixtra var så trött och själv somnade jag i soffan framför Downtown Abbey på kvällskvisten, så nog tar det på att vara fokuserad och genomtänkt och tydlig i sin hundträning...

Härligt roligt - tack snälla Mia - och jag hoppas vi kan ses flera gånger för sån här träning!

Av Maria - 28 december 2013 16:16

... tränade vi hundar innan vi skulle ses och fika med tjocka släkten. Åkte ut med fyra vilda vovvar som inte ville annat än att jobba.

Bilen ser ut som ett kaos med spårselar, linor, spårpinnar, uppletande grejer och godis, bollar, bitkuddar och andra belöningar.

Hursomhaver är det fantastiskt att kunna lägga spår på barmark den här tiden på året.

Vi la ut fyra spår och medan dessa låg rastade vi hundar och vallade en uppletande korridor på ca 7x50 m. Började köra uppletande, Isa på 3 föremål, Yksi på 3, Isa igen på ett föremål, Blixtra på 4 föremål och slutligen Dunder på 4 föremål.
Jätteduktiga hundar som plockade massor av konstiga grejer. Här Dunder i väntan på sin tur:,

På det spårade vi med allihopa och det gick i det stora hela bra.
Blixten fick göra ett spår upptag som hon fixade med glans och dessutom spårade hon fantastiskt fint idag, verkligen jätteroligt. Planen är att starta henne i någon elitspårtävling under våren.

Presentation


Livet på landet

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok

Besöksstatistik

Vädret hos mig

Mera Dog


Ovido - Quiz & Flashcards