Livet på landet

Alla inlägg under mars 2014

Av Maria - 12 mars 2014 11:15

... är världens bästa.

Har ni hört den förut?

         

Här i solen i Säfsen, med olika uttryck i ögonen. Ibland känns det som att vi läser varanns tankar - eller åtminstone pratar utan ord - Blixtra och jag. Bästa, bästa Blixtra... (för det mesta   ).

Av Maria - 10 mars 2014 11:15

...började Blixten löpa idag. Enligt lagen om alltings jävlighet.

Hon löpte i november, och nu var det alltså dags igen. Precis i samband med att jag ringt ner till Mariestad och ordnat boende inför deras elitrapport tävling den 23/3. Bara att boka av allting igen, och sikta på Järfälla den 6/4.

Hade gärna velat tävla i Mariestad, då det vara FYRA elitekipage anmälda och ingen mer. Suck.

Men det är inget jag kan påverka, så det är bara att träna vidare och titta framåt.


Av Maria - 9 mars 2014 11:00

När vi sen kom hem igen - på söndag eftermiddag - var det verkligen vååår!

Nästan 10 grader varmt, inte en snögnutta så långt ögat kunde nå. Efter urplock och igångsättning av tvättmaskiner ville man bara ut, ut, ut...

 

Klart bästa årstiden - inga huggormar, inga jordgetingar och inga fästingar. Än. Vi njuter så länge det varar!

Av Maria - 8 mars 2014 11:00

... blev ännu en slappardag med mitt förbenade onda ben.

Kollade TV:

 

Och Clara-kockan bjöd oss på lördagsmiddag:

Hemgjort potatismos, köttfärsbiffar, gräddsås och rårörda lingon. Mums. Slog Hyttans grillbuffé med hästlängder kan jag säga...

 

   

Å Yksan tittar på. Och fick naturligtvis smaka en skvätt på slutet.

Sen var det dags för mello-final, och såklart vann fel låt. Självklar vinnare för oss var Ace Wildeer med Busy doin' nothin'.

Men det blev Sanna som vann med låten Undo, säkert också helt ok. Dock ingen Eurovision vinnare, där hade Ace haft större chans. Men - shit happens...

Av Maria - 7 mars 2014 11:00

Vi fick i alla fall en dag med riktigt vackert väder innan vi åkte hemåt.

Fredagen bjöd på strålande sol och någon minusgrad. Svensk vinter när den är som bäst:

 

Vi packade kaffetermos och gav oss ut  i skoterspåret, med hundar och Clara.

 

Underbart, solen värmde och livsandarna vaknade, både på 4-benta och 2-benta.

 

T o m vovvarna myser i solen, här Ullhedens Yksi som tar igen sig en stund:

 

Och Blixtra, ja  hon vet nog inte vad ta igen sig betyder...

 

En underbar dag:

 

Vi njöt av värmen från solen.

Sen åkte vi  hemåt och gick  upp till Hyttan Kök & Bar ochåt grillbuffé på kvällen.

Gott? Javisst, för den som tycker om rött kött. 

Själv åt jag mest sallad, pastasallad och bröd. Lax och en liten bit ryggbiff. Men helt ok.

Johnny & Clara tyckte det var gott, och det var väl tur :).

Av Maria - 7 mars 2014 09:13

... fick vi igår eftermiddag av bästa Clara. Hon kom upp by train & bus för att tillbringa sista dagarna häruppe med oss. Jätteroligt att ses! Vi åt middag och slappade hela kvällen framför TV:n.
Själv sitter jag där jag sitter med högerbenet i högläge. Ont som tusan, jag hoppas det ger med sig snart. Det här är inte så roligt. Igår blev det heller ingen skidåkning för hundarna, de fick en vilodag. Johnny och jag gick en knapp timme på plan mark i lustempo med dem på em. Hundarna var lösa så de fick röra på sig ordentligt ändå.
Idag är det fredag morgon också Johnny har stuckit ut ned hundar för att se om det funka att åka skidor med dem. Två plusgrader och regn i luften.
Så ser det ut här. Men semester har vi och slappar gör vi. Kan inte så mycket annat just nu...

Av Maria - 5 mars 2014 22:37

... har vi gjort idag. Sambon råkade fylla år under semesterveckan. Nu kom det lite annats - omkullkörningar - emellan så de fick bli en light version. Kaffe och paket på morronen.

Sen var tanken att vi skulle avnjuta en härlig middag på Hyttan men si det gick inte idag. Istället fick det bli hämtmat från samma ställe - älgfärsburgare, coleslaw och citronbea. Gudomligt gott.
Födelsedagsmiddagen får bli innestående så länge.
Grattis också till fina pudelungen Bella - bus som tillbringar födelsedagen hemma.

Av Maria - 5 mars 2014 22:27

... blev det idag för mig ganska tvärt.
På skidor alltså. Och troligtvis också annanmmotion såsom långa härliga hundpromenader.
Började dagen med hundrastning och en kopp födelsedagskaffe.
Sen på med skidor och iväg till spåren man kan köra med hundarna i lina.
Förra gången vi körde var det totalt kaos - varken Blixtra eller Yksi fattade någonting.
Idag hade Blixtens polett ramlat ner rejält för hon fattade rätt snart att hon skulle gå ut i linan och springa längst fram. Jätteroligt, och jätteduktig vovva. Yksi begrep väl inte så mycket mer än att hon skulle hänga på Blixten. Med minusgrader under natten och välvallade skidor rasslade vi påbörja i ett bra tempo, Blixten och jag först och sen Johnny och Yksi.
Tills Johnny får för sig att köra om och försöka gå förbi. Vilket inte Yksi alls var med på. Istället viker hon in mot Blixtra och vänder om mot mig som kommer med bra glid.
Redan när jag slår emot henne känner jag hur nånting smäller till i höger baklårsmuskel och det känns som om nånting går av. Sekunden därpå ligger jag i ett virrvarr av hundar, linor och skidor. Och har ont så jag nästan vrålar.
Tar mig inte upp utan hjälp och kan inte stödja fullt ut på benet.
Johnny fick ta hundarna och åka tillbaka till bilen och jag fick försöka staka mig tillbaka.
Fy satan. Förstod att inget var brutet då jag kunde stödja något på benet. Förstod också att det inte varit nån sena då allt satt på plats. Liksom.
Förmodligen en rejäl muskelsträckning som gör infernaliskt ont. Resten av dagen har jag tillbringat inomhus med piller och en bok.
Skulle bli mycket förvånad om det blir några mer skidor eller långpromenader mer för mig i veckan...
Känns riktigt jäkla surt, men things has always could become worse...
Så sambon drog 8 km skejting med båda jyckarna på em, så nog får de träning ändå.
Tackochöov.

Presentation


Livet på landet

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok

Besöksstatistik

Vädret hos mig

Mera Dog


Ovido - Quiz & Flashcards