Livet på landet

Direktlänk till inlägg 9 april 2023

Min pappa...

Av Maria - 9 april 2023 19:51

... blev akut dålig på fredag em/kväll. Blev uppringd av en sjuksköterska som hör till boendet, på fredag kväll, som berättade att hon beställt ambulans till min pappa för han var andningspåverkad och hade väldigt hög puls. 

Jag blev såklart galet orolig. 

Tänk, att när någon blir sjuk, eller något händer en anhörig, så överskuggar det allting annat. Man släpper allt man har för att vara standby. Som att man hamnar i stabsläge, eller att livet tar time-out för en stund. Det finns inte riktigt något annat som existerar där och då.

Pappa fick åka till akutmottagningen på orten och där kostaterades att han hade vätska i kroppen och hjärtsvikt, så man satte intravenöst vätskedrivande på honom och lade in honom på närvårdsmottagningen i anslutning till jouren. Där har han nu varit sedan fredag kväll, jag var upp till honom på lördag förmiddag och då var han skapligt pigg. Andningen var bättre och pulsen var som vanligt.

Så himla skönt. 

Förutom mina barn så är det ju bara min pappa kvar nu, min mamma gick bort i april förra året efter en lång tids sjukdom. Jag ska skriva om det i ett eget inlägg framöver, när jag känner att andan faller på. Det är fortfarande ett stort sår och en stor sorg för mig, jag saknar henne så trots att vi inte alltid hade en helt okomplicerad relation. Men så är det väl, när det inte längre finns någon återvändo så ser man allt med helt andra ögon   .

Som det ser ut har pappa piggat på sig i alla fall, ska fara förbi honom i morgon och kolla läget, tror han är beräknad att få återvända till sitt äldreboende på tisdag. 

Nu hoppas vi bara att inget annat tillstöter   .

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - Söndag 19 maj 21:27

? börjar NU! Fick hjälp med poolfyllning igår (har egen brunn på tomten som bara används för att fylla poolen), mycket jobb med att montera ihop vattenpump, värmepump, chockklorera och få rätt pH, städa och städa. Brukar väl ta nån vecka innan den...

Av Maria - Fredag 17 maj 22:09


... från maskrosor, laddat batteri för trimmer och för gräsklippare, såptvättat större delen av pooldäcket och burit fram lite utemöbler.Nu börjar sommarsäsongen och nog finns det massor att göra innan allt är på plats. ...

Av Maria - Torsdag 16 maj 23:09

... idag.Clara och jag åkte iväg efter jobbet, alltid lika roligt även om man saknar en del knallar från år till år, men å andra sidan kommer det ju nya!Marknaden kommer till Tierp två gånger per år, maj och oktober, med allt från korv, ost, cocosbol...

Av Maria - Torsdag 16 maj 23:04


På riktigt! Som jag njuter av denna värme efter den här långa vintern! Lövsprickningens tid, måste väl ändå vara den bästa på hela året (även om alla årstider har sin tjusning). ...

Av Maria - Torsdag 16 maj 07:00

... ser inte ut att vara den bästa. Jag pratade med ortopeden igår, då jag inte tyckte att jag fått riktiga hemgångsråd - mer än medicinen - när det gäller hennes fysiska aktivitet. Då hade han hunnit titta som hastigast på röntgenbilderna, och s...

Presentation


Livet på landet

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5
6
7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17
18
19 20
21
22 23
24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok

Besöksstatistik

Vädret hos mig

Mera Dog


Ovido - Quiz & Flashcards