Livet på landet

Alla inlägg under november 2023

Av Maria - 24 november 2023 18:46

... idag.
87 år, en aktningsvärd ålder.

Minnet sviktar ibland, och den kognitiva förmågan har en del att önska - men han är min pappa, och har varit med mig i hela mitt liv. Han har lärt mig så mycket, demokrati, att sätta laget före jaget, att dela med sig av det man har om man har möjlighet.

Idag har vi firat hans födelsedag på äldreboendet där han är nu (världens bästa boende, om jag inte sagt det?)

Hipp hipp hurra, må du leva uti hundrade år   !

Av Maria - 23 november 2023 12:42

Vinna har gjort sig illa i ett ben (sticksår) och varit på dejt med veterinären idag. Social och folkkär som hon är (?) så älskar hon att gå till veterinären och bli klappad och hälsad på och undersökt.
Märklig malle, jag vet   .

Veterinären spolade igenom stickspåret och bedömde att knäleden hade klarat sig, så vi fick tratt och recept på penicillin och smärtstillande att hämta ut.

När vi kom hem och satte på tratten blev hon så här ledsen   ...

Av Maria - 22 november 2023 16:57

... och jag passar på att tjuvstarta advent lite!

Jag är vanligtvis väldigt noga med att inte tända adventsljus förrän till första advent. Men i detta mörker och ruskväder fick en stake titta fram   !

Här snöar det och blåser på tvären, började efter lunch, så jag tog en längre sväng med hundarna på lunchen, innan det allra värsta vädret dragit igång.
Tänker att jag bara behöver rasta dem och sen skotta snö, förmodligen, ikväll.

Av Maria - 21 november 2023 23:11

... är enligt mig det bästa sättet att göra riktigt god risgrynsgröt på. Jag har provat koka och tillaga i pottan - dock ej i ugn - och det här vinner lätt. Minsta möjliga arbetsinsats för bästa möjliga gröt!

Gav den ett uppkok nu innan jag gick och la mig så räknar jag med att den är klar till imorgon frukost!

Av Maria - 21 november 2023 21:24

... is da shit. Igår var det en riktig toppenkväll - och näst sista gången för i år.

En gång kvar, och sen socialdans 10/12 med live musik. Blir förhoppningsvis skoj!

Av Maria - 21 november 2023 21:20

... på landet:

Vackert som en tavla. Ser nästan overkligt ut, som en skiss av John Bauer (om nu någon kommer ihåg honom?)

Ikväll på hundpromenaden, i skogen pannlampa på. Magisk måne som såklart inte gör sig så bra på foto.

Av Maria - 20 november 2023 13:02

"I hope death is like
being carried to your bedroom
when you were a child
& fell asleep on the couch
during a family party.
I hope you can hear the laughter
from the next room"

Uplifting Credit: Lilies Abounded
Artist: Mother and Child is by Xi Pa

Vackert   

I min gröna ungdom var jag med om en NDU - nära Döden Upplevelse. Var väl i 14-årsåldern, och hade tsm med en kompis från då lånat en av hennes morbröders trimmade moppe.
Vid det här tillfället skjutsade hon mig, ingen av oss hade hjälm och vi susade väl fram i 70-80 km/tim på grusvägar i skogen, förblindade av fartens tjusning.

Plötsligt i en kurva landar vi på rullgrus och när vägen svänger, svänger inte moppen. Den går rakt fram, slår emot en sten och vi slår runt. Allt blir svart, och nästa gång jag ser något, gör jag det ovanifrån. Och ser både mig själv och Kicki (kompisen) och moppen ligga utslängda i kohagen. Plus tillspringande grannar, som förmodligen hört smällen.

Jag var strax tillbaka i kohagen på jorden igen, i min egen kropp, men det är en upplevelse jag aldrig glömmer trots att det är så längesen.
Kraschen gick på det hela taget bra, Kicki fick nåt litet skärsår nånstans där det inte kom att synas, och jag fick en rejäl hjärnskakning som satt i ett tag.
Antar att vi hade vad man kallar änglavakt!




 

Presentation


Livet på landet

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7 8 9 10 11 12
13 14 15 16
17
18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< November 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok

Besöksstatistik

Vädret hos mig

Mera Dog


Ovido - Quiz & Flashcards