Livet på landet

Alla inlägg den 5 januari 2009

Av Maria - 5 januari 2009 17:31

... är en dansk filmregissör och manusförfattare vars alster jag gärna ser.

Mycket speciella - och många gånger otäcka - filmer. Den första jag såg var Breaking the waves med Stellan Skarsgård och Emily Watson i huvudrollerna - och detta bara av en händelse. Den filmen grep mig oerhört, och jag tycker än i dag att det är en av de absolut bästa filmerna jag sett.

Nästa film jag såg av honom var Dancer in the dark, där sångerskan Björk har huvudrollen och spelar en nästan blind mamma som arbetar ihop pengar till sonens ögonoperation - också väldigt sorglig. Också den fastnade väldigt starkt.

Nu i dagarna har jag sett Dogville, också av von Trier, med Nicole Kidman i huvudrollen som Grace, som på 30-talet kommer till en liten by, Dogville i Klippiga Bergen på flykt undan gangsters. Invånarna i den lilla byn gömmer henne, men kräver motprestationer som hela tiden ökar i omfattning.

Bitvis en riktigt jobbig film att se - men riktigt bra!

Nästa film på tur är Manderlay, som ligger här hemma på DVD och väntar. Alla dessa filmer är väldigt annorlunda och gör ett väldigt starkt intryck, och visar många gånger vad människan kan drivas till att göra eller utföra under olika förutsättningar. Riktigt otäckt, som sagt, många gånger och mycket tankeväckande...

Av Maria - 5 januari 2009 17:15

Ässi är låg. Inne, inte ute, där är hon som vanligt. Har inte varit med om detta förut, hon brukar kunna bli låg efter löpet, inte under - nån som har någon erfarenhet av det här?

Hon vill bara vara nära matte eller ligga i korgen - och det är inte likt henne... Ute däremot är hon som ett skållat troll, precis som vanligt m a o.

Vi ligger lågt med träning, i ärlighetens namn inte på grund av löp utan mera beroende på köks-renoveringar, mycoplasmainfektioner och kanske kanske en allmän motivationsbrist :)


Presentation


Livet på landet

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19 20
21
22 23 24 25
26
27 28 29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok

Besöksstatistik

Vädret hos mig

Mera Dog


Ovido - Quiz & Flashcards