Livet på landet

Alla inlägg under mars 2011

Av Maria - 20 mars 2011 16:01

... hittar fortfarande på hyss så det förslår.

  Igår hade vi ett gäng eftersläntrande födelsedagsfikare på besök - alltid lika roligt - och det blev naturligtvis en massa kakor (chokladrandiga havrekakor i burk med lock, 3/4 dajmtårta och 3 dammsugare) kvar, som stod kvar på bänken...

 

På nolltid - i morse - har lilla fröken satt i sig ALLTING. Kanhända har hon haft hjälp, kanhända inte. Hon må ju i så fall vara omåttligt populär bland sina vänner 4-fotingarna i vår familj, eftersom hon förser dem med så mycket mums. ALLT var borta, uppätet, bara en eller annan kaksmula var kvar. Och rester av burken såklart. Tårtfatet och kakfatet står så fint kvar på bänken, men allt ätbart är borta.

Som om inte det var nog, hade hon också lyckats tömma en HEL (så när som på varsitt  glas till middagen igårkväll) BiB av Lindemans Chardonnay...

 

Den stod ute på verandan sedan i gårkväll, och i morse när jag släppte ut jyckarna på baksidan hade hon såklart slitit hål i innerförpackningen, och ALLT vin hade runnit ut över halva verandan. Och jag hoppas hon inte hann få i sig så mycket själv... Hon har iofs druckit kopiösa mängder vatten hela dan, den lilla loppan, så man kanske blir törstig efter vitt vin och havrekakor? Inte vet jag.

Sån är hon, vår lilla mallemuppa. Go och glad och hysteriskt uppfinningsrik. Om jag hade nån liten förhoppning om att hon kanske börjat hyfsa till sig, så har den kraschlandat i vinresterna och kaksmulorna idag.

Bara så ni vet.

Av Maria - 20 mars 2011 15:54

... bjöd på både vårsol och plusgrader under dagtid, underbara promenader på skaren på fälten häromkring på morgonpromenader och på kvällspromenader. Kalla nätter dock, någon natt ner till en 12-13 minusgrader.

Under fredagen kom också ett för humöret mördande snöoväder in.

  

Alltså - finns det nånting som kan ta ner humöret så totalt som en snöstorm när man precis börjat vänta sig vår? Nej, det vete 17 om det finns nåt som kan jämföra sig med det. (Självklart finns det, men inget som jag kan komma på just nu. Och då jämför jag inte med tragedier utomlands, utan bara så här hemmavid...)

Tackochlov gick det över på en dag, och vi hoppas att det verkligen var sista rycket (är jag naiv nu?) från Kung Bore. Igår lördag, och idag har det varit åtskilliga plusgrader och sol. Härligt, härligt.

 

Under veckan som gick fick sig vår vän Subarun en riktig genomkörare, vilket innebär att den varit inne på service. Och det var välbehövligt. Och i sista sekunden, antar jag... Men nu är STORA servicen gjord (kamremsbyte & hela faderullan) så nu känns den som ny igen. Min trotjänare;)

Vi hoppas på många fler mil tillsammans. Subaruägare är ju, som jag har berättat för er tidigare, Sveriges nöjdaste bilägare (enligt nån sanningsenlig statistik, såklart).

Av Maria - 12 mars 2011 22:32

... blev det idag - efter husvagnsköpet;). På längden. I strålande marssol på vintervita snövidder. Med sambon och hela flocken jyckar - i dagsläget fyra stycken   .

  

Åkte hemifrån över snödjupa gärden och gick på skoterspår en bit hemifrån. Lite bättre stadga än att åka i uppluckrat snömos:)

Underbart, solen sken och hundarna var glada.

  

När vi kom hem såg vi att vi varit ute på skidor i nästan två timmar, gissa om det här kommer att kännas i morgon...

Hundarna har sovit sött nästan hela kvällen, det blev rätt jobbigt för dem också att pulsa bitvis.

Väl hemma blev det After-Ski (vem har sagt att man måste vara hänvisad till en hotellbar?) på verandan i solen.

  

Inte tokigt alls...

Av Maria - 12 mars 2011 22:21

... har vi blivit med idag.

       

En Cabby 520 inhandlades i Valbo idag. Vi sålde vår Hobby Barnkammarvagn i höstas, då den dels var för stor nu när tjejerna inte är med så ofta, och ffa för fin när man som vi oftast åker med hundar på hundtävlingar. Och med för fin menar jag för ny, så man ska känna att man ska vara så himla rädd om den.

(Ljus klädsel och ljusa mattor... INTE så lämpligt i en hundfamilj:)

Nu har vi hittat en några år äldre modell som ändå är rymlig (så tjejerna kan åka med om de vill) och med schysst planlösning.

Tjohooho.

Under april månad får vi hämta den, fullservad, fukttestad och gasoltestad.

Lite kul är det allt   .


Av Maria - 8 mars 2011 21:00

... infaller också idag, i år på samma dag som Internationella Kvinnodagen   !

Det ska vi fira i kväll med varsin härligt god - köptans - semla:

  

Smaskens på er!

Av Maria - 8 mars 2011 20:54

Idag är det våran dag!

  

Och YES - kvinnor kan. Massor och överallt.

Idag går mina tankar till Kvinnojourer och Tjejjourer över landet, Alla Kvinnors Hus, ROKS - you name it. Hurra för att ni finns och tack till alla er som jobbar med detta - med ett enormt engagemang och ofta ideellt.

Ni är guld värda!

  

Och ni vet...

There´s a special place in hell for women who don't help each other!

(Madeleine Albright)

  

Av Maria - 6 mars 2011 22:23

... har vi hunnit med i år igen. Mest via nätet i år, faktiskt. Bokrean häromkring har varit under all kritik   om man får säga så.

  

Keplers Hypnotisören och Theorins Blodläge hamnade i min korg, tillsammans med lite annat smått och gott. (När man sen ska ha tid att läsa är en annan femma...)

Böcker gillar jag. Köper det mesta och lånar nästan aldrig på bibblan.

Hade jag möjlighet skulle jag ha ett stort bibliotek, ett rum med infällda hyllor och böcker från golv till tak. Och två STORA öronlappsfåtöljer med varma plädar. Gärna också en braskamin. Å vad härligt...

Minns känslan från bibblan när jag gick i 3:an (ja, som ungarna säger: på dinosauriernas tid, morsan   ), doften av böcker, lugnet, bläddrandet... och så läsandet, förstås. Har alltid älskat bibblor. Och böcker.

När vi har röjningar här hemma och sambon tycker att vi kan kasta mina bokkartonger - kommer du nånsin att läsa dem igen? - då väcks nånting inom mig. ALDRIG! Never ever.

De ska sparas till mitt kommande bibliotek...

Av Maria - 6 mars 2011 22:18

... har vi roat oss med idag.

  

Både sambon och pudeln Bella fyllde år igår, sambon en himla massa år och Bella två. Kaffe på sängen med paket och lite firande med familjen under gårdagen, och idag blev det riktigt firande med hela halva släkten och mer därtill, smörgåstårta, kaffe och glasstårta och en och annan kaka.

  

Inte tokigt alls. Sambon blev grymt firad och som alltid är det roligt att träffas.

Pudel-Bella blev inte lika firad idag som igår, då kalasades på både tuggben och grisöron. Och Bella fick såklart välja först...

  

... som man ska få göra när man fyller år. Och de andra fick ta det som blev kvar...

Annars har vi - med Blixtra - i helgen hunnit med att både spåra och springa några sträckor rapport... höll jag på att säga, det handlar nog mera om förlängd budföring i dagsläget. Polletten har väl inte trillat ner riktigt än, och hon kommer att ha nära till ljud. Holy moses, hur ska detta sluta?

Men roligt tycker hon att det är. This far.

Och i morgon är det måndag.

Och kontraktsskrivning igen   ... vilket jag gillar!

Presentation


Livet på landet

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok

Besöksstatistik

Vädret hos mig

Mera Dog


Ovido - Quiz & Flashcards