Livet på landet

Direktlänk till inlägg 20 september 2011

Leva som om varje dag vore den sista...

Av Maria - 20 september 2011 20:09

... uppmanas man ju göra lite nu och då. Lättare sagt än gjort. Känns mera som en klyscha än nånting att verkligen göra.


 

Men - idag blev det lite mer påtagligt för mig.

Jag har varit på (åter-)besök på allergimottagningen på Ackis, med anledning av den otäcka getingincidenten & tillhörande anafylaxi i somras..

Fick där träffa en jätterar överläkare som diskuterade denna allergi med mig, och försökte återigen få mig att gå denna hyposensbehandling

som jag påbörjade 2006 och avslutade med buller & bång 2009 pga ledinflammationen som exploderade förr-förra vintern

och som kanske eventuellt kunde ha ett samband med hyposensbehandlingen...

 

  


Hursomhaver, hennes tröstande ord till mig var att det var nog inte så farligt att dö av ett getingstick, oftast dog man inte av kvävning, utan av själva blodtrycksfallet, och det gick ju fort.

Tanken med orden var nog inte att vara elak, men jag vet inte om det kändes riktigt rätt att få höra det...

Då - tänkte jag, att jag borde leva som om varje dag vore den sista.

Men hur lätt är det i praktiken?

Det känns lite som rysk roulette. Otäckt, är också ett ord.

Man vet ju aldrig...

Så:


 

Sen blev också ordinationen - eftersom allergireaktionen var så rejäl - att jag inte bara behöver ha EN adrenalinspruta med mig när jag är ute - utan TVÅ!

Ifall den första inte hjälper fullt ut, så behöver jag ha en ny inom 10 minuter.

Så nu är rekommendationen att jag tar med mig min familj och alla i min närhet till Ackis för att lära dem hantera en adrenalinpenna...

Nån som vill hänga på:)?


Skämt åsido, man kan väl inte hänga läpp för det här hur länge som helst, men inte känns det jätteroligt. Såklart. Dessutom - poängterade samma läkare - har kroppen svårare att klara ett blodtrycksfall ju äldre man blir.

Den tackar vi särskilt för:)

 

 

Så - min uppmaning till er out there får bli:

Ta väl hand om varandra. Man vet aldrig vad som  händer...

(Och förr eller senare händer det ju!)


 

 
 
Ingen bild

Malin

21 september 2011 06:40

<3

 
Ingen bild

Eva

21 september 2011 11:49

Tomas är en hejare på allt vad sprutor och dyligt heter.Mig får du helt enkelt visa hur man gör så hoppas vi att vi slipper!
Tur att det finns pennor att ta!

Maria

21 september 2011 15:11

Ni är för rara ni! Kram & krya på er. Eller Tomas iaf:)

 
Anneli

Anneli

23 september 2011 11:12

Så sant - men så svårt att både tänka och leva så, men det är bra att man tänker till, tack för att du påminner oss!!! Jätte tråkigt att du blev så dålig i sommar, bra att det finns hjälp att få... Vet så väl vad adrenalin pennor är... Har också ständigt med mig såna, ifall jag blir utsatt för dofter jag inte tål...

Lycka till och hoppas att du blir trygg med pennorna och din situation!

Stärkande Kram

http://pottipotti.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - Torsdag 25 april 20:01

Årets första, dessutom. I dunjacka, termobraller och 3 plusgrader på lerig grusväg debuterade vi på 6 km, alltid något att börja med.Hade bara Vinna med mig, Pirran är lite dålig i ditt diskbråck så hon vilar lite och äter Onsior den här veckan.Tror ...

Av Maria - Torsdag 25 april 19:56


... ikväll. Blir det inget trassel har vi möte en gång per år. Trots att jag bott här sen 2007 har jag bara vsrit med på vattenmötet förra året och i år.Shame on me   .Får försvara mig med att de första åren vi bodde här sammanföll alltid dessa v...

Av Maria - Torsdag 25 april 19:52


... är inte billigt, det ska gudarna veta!Dagens reparation gick på 8 430 kr och omfattade byte av fjäder vänster fram, torkararm på vindrutetorkare bak och bromsok. Dessvärre bor jag ju så till så jag måste ha bil, så det är bara att betala och...

Av Maria - Onsdag 24 april 22:51

... igen   .Snattat från Instagram.Älskar både färg och texter! ...

Av Maria - Onsdag 24 april 22:01

... ikväll på öppen träning.Gick halvskapligt. Inte bra, långt därifrån, men jag kände mig inte helt modfälld när jag åkte hem.Linförighet (problem med fokus), framförgående (problem med fart ut, går för fort, och med ställandet), läggande under gång...

Presentation


Livet på landet

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok

Besöksstatistik

Vädret hos mig

Mera Dog


Ovido - Quiz & Flashcards